Hur fixar jag en skadad hårddisk utan att förlora mina filer?

Min hårddisk började plötsligt visa fel och vissa mappar går inte att öppna. Jag är orolig att den är skadad, men jag behöver återställa viktiga filer innan jag försöker något riskabelt. Vilka är de säkraste sätten att reparera en skadad hårddisk utan att förlora data?

Om filerna är viktiga, börja inte med att försöka reparera enheten. Det är där många gör situationen värre. Windows kan erbjuda att köra CHKDSK eller säga åt dig att formatera disken, men om filsystemet redan är skadat kan dessa fixar göra återställningen svårare.

Första steget är enkelt: sluta använda enheten.

Om det är en extern hårddisk, koppla ur den tills vidare. Om det är en intern disk, kopiera inget till den, installera inget på den och fortsätt inte att pilla med den. Ju mindre ny data som skrivs till enheten, desto större är chansen att få tillbaka dina filer.

Det spelar också roll vad du menar med skadad. Några vanliga fall:

1. Windows säger att enheten måste formateras.
  2. Filsystemet visas som RAW.
  3. Enhetsbeteckningen visas, men enheten går inte att öppna.
  4. Enheten klickar, skrapar eller beter sig fysiskt konstigt.

Om den fortfarande visas i Diskhantering med rätt storlek är det vanligtvis ett ganska bra tecken. Det betyder ofta att själva enheten fortfarande upptäcks och att problemet kan ligga i partitionen eller filsystemet snarare än i ett totalt hårdvarufel.

Jag skulle återställa det viktiga först innan jag försöker reparera något. Disk Drill är ett bra alternativ för detta eftersom det först kan skapa en byte-för-byte-avbildning av enheten. Sedan skannar du avbildningen i stället för att upprepade gånger belasta originaldisken, vilket är mycket säkrare om enheten är instabil.

Den grundläggande ordningen skulle vara:

1. Installera Disk Drill någon annanstans, inte på problemdisken.
  2. Skapa en diskavbild om enheten är tillräckligt läsbar.
  3. Kör Universal Scan på avbildningen.
  4. Förhandsgranska filerna du bryr dig om.
  5. Återställ dem till en annan fungerande enhet.

På Windows låter Disk Drill dig också återställa upp till 100 MB gratis, vilket är användbart för att kontrollera om dina filer faktiskt går att återställa innan du spenderar pengar.

När datan är säker kan du börja fundera på att fixa enheten.

Börja med det grundläggande först:

1. Använd en annan USB-kabel.
  2. Prova en annan USB-port.
  3. Anslut enheten till en annan dator.

Förvånansvärt många döda eller skadade externa enheter är i själva verket bara en dålig kabel, en opålitlig port eller ett havererande hölje.

Om enheten inte visas som RAW kan du prova CHKDSK efter återställningen:

chkdsk X: /r

Kör bara inte det först om filerna är viktiga. CHKDSK ändrar filsystemet. Det kan lösa vissa problem, men det kan också radera skadade poster eller ordna om saker på ett sätt som gör återställningen rörigare.

Om enheten är RAW kommer CHKDSK vanligtvis inte att vara till någon nytta. I den situationen ska du först återställa det du kan. Efter det kan du försöka reparera partitionen med TestDisk eller helt enkelt formatera enheten och börja om.

Var också mycket uppmärksam på hur enheten beter sig. Avsluta egna försök om du ser saker som:

1. upprepade klickljud,
  2. slumpmässiga frånkopplingar,
  3. mycket långsamma läsningar,
  4. eller att enheten försvinner från Diskhantering.

Det är vanligtvis tecken på hårdvaruproblem. Om datan verkligen är värdefull är det då ett professionellt återställningslaboratorium är det säkrare valet. Varje extra skanning eller reparationsförsök kan göra en felande enhet värre.

Så en skadad hårddisk är inte automatiskt körd. Ofta finns datan fortfarande kvar och det är bara filsystemet som är skadat. Hantera den bara i rätt ordning: återställ filerna först, reparera eller formatera sedan enheten senare. Det ger dig bäst chans att rädda datan, och kanske även enheten.

Om den dåliga disken är den som Windows startar från spelar stor roll. Om det är din systemdisk skulle jag sluta starta från den tills filerna har kopierats eller en avbild har skapats. Varje omstart skriver loggar, temporära filer, uppdateringar, webbläsarcache och annat skräp som du inte bett om. Det kan förvandla en återställningsbar situation till en värre.

Jag håller med @mikeappsreviewer om att inte börja med CHKDSK, men jag skulle vara ännu tråkigare när det gäller första omgången: hämta de viktigaste filerna först, i små omgångar, till en annan disk. Försök inte att välja allt och dra hela disken om den beter sig instabilt. En skadad mapp kan stoppa hela kopieringen i timmar. Börja med dokument, foton, arbetsfiler, vad du än skulle bli ledsen över att förlora. Om vanlig kopiering misslyckas, gå då vidare till avbildning eller återställningsprogram. Disk Drill kan vara användbart där, men se till att det är installerat på en frisk disk och att återställda filer sparas någon annanstans.

Innan du försöker reparera något, kontrollera diskens hälsa med ett SMART-verktyg som CrystalDiskInfo om Windows fortfarande kan se den. Om det visar varning/dålig status, omallokerade sektorer, väntande sektorer, eller om disken fortsätter att kopplas från, slösa inte tid på att försöka fixa filsystemet. Behandla den som en havererande disk och kopiera/skapa avbild av det du kan. Om SMART ser okej ut och filerna redan är i säkerhet, blir CHKDSK, TestDisk eller omformatering rimliga alternativ beroende på om partitionen är skadad eller om filsystemet bara är rörigt. Förväxla bara inte att reparera disken med att återställa filerna. Det är olika jobb, och återställning bör komma först.

Ett dåligt filsystem och en döende disk kan se nästan likadana ut i Utforskaren, men de bör inte behandlas på samma sätt. Om mappar inte går att öppna, Windows ber dig att skanna/reparera eller enheten plötsligt blir RAW, utgå från att datan är i fara och undvik allt som skriver till den disken. Det inkluderar Scan and fix, CHKDSK, formatering, partitionsreparation och ibland till och med att låta Windows fortsätta montera den om och om igen.

Jag håller med om de tidigare råden om återställning först, reparation sedan. Det lilla folk glömmer är att Windows älskar att hjälpa till vid sämsta möjliga tillfälle. Om du ansluter disken och får en popup som säger att den måste fixas innan användning, avbryt den. Om det är din startenhet skulle jag hellre starta från ett USB-minne eller ansluta disken till en annan dator som en sekundär enhet än att fortsätta starta Windows från den. En billig USB-till-SATA-adapter eller ett kabinett kan hjälpa, men om disken kopplas från eller klickar, stanna där.

För en enkel väg med lägre risk: kopiera dina viktigaste mappar först till en annan frisk disk. Om kopieringen hänger sig, fortsätt inte att försöka med samma mapp för alltid. Gå vidare och kom tillbaka senare. Om disken verkar instabil, skapa en avbild och arbeta från den avbilden i stället för att skanna originalet upprepade gånger. Disk Drill fungerar bra för det om du vill ha ett grafiskt verktyg, men den viktiga regeln är densamma med alla återställningsprogram: installera det någon annanstans och återställ filer någon annanstans.

När dina filer är säkra kan du sedan prova reparationer. CHKDSK kan kanske fixa ett vanligt NTFS-problem, TestDisk kan kanske hjälpa med en skadad partitionstabell och formatering kan göra disken användbar igen om hårdvaran fortfarande är frisk. Men om SMART visar dåliga/väntande sektorer eller disken fortsätter att försvinna skulle jag inte lita på den efteråt även om du lyckas fixa den. Vid den punkten blir den en källa för återställning, inte en disk värd att ta i bruk igen.