Hur återställer man filer från hårddisken efter att ha raderat dem?

Jag råkade radera viktiga filer från min hårddisk och insåg för sent att jag fortfarande behöver dem. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade filer från hårddisken innan något skrivs över, inklusive säker återställningsprogramvara eller steg som faktiskt fungerar.

Jag skulle inte få panik än. Jag har haft diskar som sett helt slutkörda ut, men sedan hostat upp filer igen när jag slutade pilla med dem. Det viktigaste är detta, sluta skriva något nytt till disken direkt nu.

Inga installationer. Inga stora nedladdningar. Flytta inte runt mappar. När en fil raderas försvinner ofta filposten först, medan rådata fortfarande ligger kvar där tills något annat hamnar ovanpå den. Om du fortsätter använda disken gör du ditt eget återställningsjobb svårare.

När programvaruåterställning vanligtvis fungerar

Av det jag har sett fungerar verktyg bra för saker som:

1. filer som raderats av misstag
  2. Papperskorgen redan tömd
  3. en snabbformatering
  4. en partition som försvunnit
  5. filer som försvinner efter en krasch eller felaktig avstängning

Det är en annan sak om disken börjar klicka, skrapa, pipa eller försvinna från systemet slumpmässigt. Där stannar jag. De ljuden betyder vanligtvis att problemet är fysiskt, och upprepade uppstarter brukar göra det värre.

Ett enkelt första försök

Om jag började från början skulle jag först prova Disk Drill. Jag använde det en gång på en extern enhet efter en slarvig formatering, och det var tillräckligt enkelt att ta sig igenom utan att läsa en massa dokumentation. Det hanterar vanliga situationer som raderade filer, formaterade volymer, skadade filsystem och externa HDD:er eller SSD:er. Förhandsgranskningsverktyget hjälper mycket, eftersom du kan kontrollera om en fil fortfarande går att öppna innan du sparar den. På Windows är gränsen för gratis återställning 100 MB.

Så skulle jag göra det

1. Installera Disk Drill på en annan enhet, inte den där filerna försvann.
  2. Anslut den påverkade enheten.
  3. Starta Disk Drill och välj rätt disk.
  4. Klicka på “Sök efter förlorad data.”
  5. Låt skanningen bli klar, även om det känns långsamt.
  6. Använd filtren eller sökfältet för att begränsa resultaten.
  7. Förhandsgranska några filer innan du återställer dem.
  8. Välj det du vill få tillbaka.
  9. Spara återställda filer på en annan enhet.

Det sista steget är viktigare än många tror. Om du återställer till samma enhet riskerar du att skriva över data som du ännu inte har återställt. Jag har sett folk göra så en gång och sedan undra varför halva mappen kom tillbaka skadad. Dålig dag.

Kontrollera de enkla sakerna först

Innan du kör en lång skanning, titta på de uppenbara ställena:

Papperskorgen. OneDrive. Filhistorik i Windows. Time Machine på Mac.

Jag har sett människor tillbringa en hel kväll med att skanna sektorer, för att sedan hitta de saknade filerna i en molnsynkroniseringsmapp. Irriterande, men bättre än att de är borta.

Andra verktyg som är värda en titt

1. PhotoRec, gratis och kraftfullt, även om filnamnen ofta kommer tillbaka röriga och arbetsflödet känns klumpigt
  2. UFS Explorer, pålitligt med externa enheter, även om det är mer tekniskt

När jag skulle sluta göra det själv

Om enheten visar fysiska problem, eller om din dator inte upptäcker den alls, skulle jag hoppa över återställningsverktyg för hemmabruk. Då är ett återställningslaboratorium mer vettigt. Programvara reparerar inte skadad hårdvara, och extra försök gör ibland laboratoriets jobb svårare. Det lärde jag mig den hårda vägen.

Sluta använda enheten först. Jag håller med @mikeappsreviewer till 100 procent på den punkten. Där jag skiljer mig är detta: jag skulle kontrollera om det finns säkerhetskopior innan jag kör någon skanning alls. Folk slösar timmar på att skanna när filen ligger i OneDrives versionshistorik, Filhistorik, Time Machine eller till och med i en apps temporära mapp.

Min ordning skulle vara:

1. Kontrollera Papperskorgen.
  2. Kontrollera molnsynkens papperskorg och filhistorik.
  3. Kontrollera appars autosparmappar, Office, Adobe osv.
  4. Om inget dyker upp, kör återställningsprogram.

När det gäller programvara är Disk Drill ett bra val eftersom förhandsgranskning spelar roll. Om förhandsgranskningen öppnas är dina chanser bättre. Recuva är okej för enkla raderingar på friska enheter, men det missar saker på skadade filsystem enligt min erfarenhet. PhotoRec hittar fler råfiler, men filnamnen kommer ofta tillbaka som en röra. Det blir snabbt fult.

En sak till som folk hoppar över. Om detta är en SSD sänker TRIM återställningschanserna mycket efter radering. HDD:er ger dig vanligtvis en bättre chans om du stoppar skrivaktivitet snabbt.

Om SMART-statistiken visar ökande antal dåliga sektorer eller om enheten kopplas från, sluta med gör-det-själv. Klona den först med något som ddrescue och skanna sedan klonen. Att arbeta på originalet är så data går från återställbart till borta.

Om du vill ha en tydlig guide säger den här trådrubriken det bättre: bästa sätten att återställa raderade filer från en hårddisk

Stor regel, återställ återställda filer till en annan enhet. Återställning på samma enhet är så folk förstör sin andra chans.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @jeff, men jag skulle lägga till en sak som folk ofta hoppar över: kontrollera om borttagningen var logisk eller bara dold av filsystemet innan du kör en fullständig återställning.

Om enheten är en HDD och fortfarande monteras normalt, öppna Kommandotolken som administratör och kör chkdsk X: /f endast om du misstänker filsystemfel, inte bara en vanlig radering. Ibland försvinner filer eftersom indexet har blivit konstigt, inte för att datan är borta. Jag vet att vissa inte gillar att rekommendera chkdsk, och det är förståeligt, eftersom det kan göra saker värre på en felande enhet. Så jag skulle inte använda det om disken låter konstigt, fryser eller kopplar från.

Sök också efter filsignatur och filtillägg, inte bara mappsökväg. Raderade filer förlorar ofta sina ursprungliga namn först. Det är därför Disk Drill är användbart här, särskilt för att förhandsgranska dokument, bilder och videor innan återställning. Bara förhandsgranskningen sparar mycket tid jämfört med att blint återställa 20 GB skräp.

En punkt där jag delvis inte håller med @jeff: att klona först är idealiskt, men för en helt frisk enhet med en enkel oavsiktlig radering kan det vara överdrivet för vanliga användare. Om enheten visar minsta tecken på instabilitet, då ja, klona först.

Jag skulle också undvika reparationsverktyg och registerrensare. Det är så folk förvandlar en återställningsbar röra till en större röra. Återställ till en annan disk och sortera sedan senare.

Om du vill ha en lättläst recension av Disk Drill och genomgång av återställning av raderade filer, är den värd en titt innan du klickar på slumpmässiga knappar. Den täcker hur Disk Drill hanterar raderade filer, formaterade enheter, skadade partitioner och förhandsgranskning av återställningsbar data, vilket är den del som faktiskt spelar roll.

Kort version: sluta använda enheten, verifiera säkerhetskopior och dolda kopior, skanna smart inte hårt, och försök inte fixa enheten innan du återställer från den. Det är där folk gör fel.

En vinkel jag tycker att @jeff, @espritlibre och @mikeappsreviewer bara delvis tog upp: om de raderade filerna låg på systemdisken, stäng av datorn och återställ från ett annat OS om möjligt. Att starta Windows normalt fortsätter att skriva loggar, temporära filer, uppdateringar, webbläsarcache, alla de där irriterande små skrivningarna som kan skriva över raderad data. För en intern HDD skulle jag hellre ta ut disken, ansluta den som en sekundär disk eller via en USB-docka och sedan skanna den från en annan dator.

Jag skulle inte heller gå direkt på chkdsk vid vanlig radering. Det är bra vid fall med katalogkorruption, men vid oavsiktlig radering löser reparationsverktyg fel problem.

Om Disk Drill, så är det ett bra mellanalternativ.

Fördelar

• enkel förhandsvisning av filer före återställning
  • bra filtrering efter typ och storlek
  • hanterar enkla raderingar och många stökiga logiska fall
  • mindre skrämmande än vissa forensiska verktyg

Nackdelar

• gratis återställning i Windows är begränsad
  • djupare skanningar kan ge mycket skräp
  • inte mitt förstahandsval för diskar som håller på att gå sönder fysiskt
  • stora skanningar kan ta ett tag

Min egen regel:

• Frisk HDD, nyligen raderat: Disk Drill först
  • Behöver gratis och enkelt: Recuva
  • Behöver rå carving och bryr dig inte om filnamn: PhotoRec
  • Instabil disk: skapa avbild/klon först, återställ sedan från kopian

Ytterligare ett ofta förbisett ställe: antivirusets karantän. Jag har sett raderade dokument ligga där hela tiden. Kontrollera också om filen flyttades av synkkonflikthantering i stället för att raderas. OneDrive, Dropbox och vissa NAS-appar älskar att skapa dubbla konfliktkopior i konstiga mappar.

Ett stort misstag folk gör är att sortera de återställda filerna på källdisken. Återställ först, organisera senare.