Jag råkade radera viktiga foton från min Nikon-kamera när jag rensade utrymme på minneskortet, och jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa dem innan de skrivs över. Jag letar efter säkra tips för återställning av Nikon-foton, råd om återställning från minneskort eller programvarurekommendationer som faktiskt fungerar.
Jag gick igenom detta en gång med ett Nikon-kort, och den korta versionen är ja, raderade bilder går ofta att återställa.
Det som först ställde till det för mig var att jag trodde att Delete betydde att filerna försvann direkt. På de flesta kameror fungerar det inte så. Kameran markerar vanligtvis utrymmet som ledigt och väntar tills ny data skrivs där. Om du fortsätter att fotografera börjar gammal bilddata att ersättas. När det händer minskar chansen till återställning snabbt.
Det första du ska göra är att sluta använda kameran. Omedelbart. Jag skulle inte ens ta en testbild. Jag gjorde det för flera år sedan på ett annat kort och ångrade det.
Ta sedan ut SD-kortet och anslut det till datorn med en kortläsare. Jag skulle hoppa över att ansluta Nikon-kameran via USB om du har ett val. Många Nikon-hus dyker upp i MTP- eller PTP-läge, och återställningsappar brukar fungera bättre när de kan läsa kortet mer direkt.
Om du inte redan har filerna någon annanstans är återställningsprogram nästa steg. Jag har använt några olika, och Disk Drill var det enklaste för mig att ta mig igenom utan att fumla runt. Det läser Nikon RAW-filer som NEF, plus JPG-filer.
Här är det grundläggande flödet jag skulle använda:
- Installera Disk Drill på din dator. Installera inte något på SD-kortet.
- Sätt Nikon SD-kortet i en kortläsare.
- Öppna programmet och välj kortet.
- Kör Universal Scan. För raderade bilder är det vanligtvis den första genomgången som är värd att göra.
- Vänta tills skanningen är klar och förhandsgranska sedan vad den hittade. Om en bildförhandsvisning öppnas korrekt brukar jag se det som ett gott tecken.
- Återställ filerna till din dator eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort.
En detalj jag gillade är att det på Windows går att återställa upp till 100 MB gratis. Det räddar inte en jättestor fotografering, men det räcker för att se om dina filer finns där innan du lägger pengar på det.
Om videor också ingår i röran finns det även ett läge för Advanced Camera Recovery. Jag skulle lämna det till senare. Universal Scan är snabbare och plockar ofta fram de bilder du vill ha utan extra väntetid. Om klipp fortfarande saknas efter det skulle jag då prova den kamerafokuserade skanningen.
En konstig sak som folk märker efter återställning är filnamnen. Du kan få saker som heter file000123.nef, och de ursprungliga mapparna kan vara borta. Irriterande, ja. Också normalt. Återställningsverktyg hämtar ofta filer efter signatur, inte efter den gamla mappstrukturen, så bilddatan överlever medan namnen inte gör det.
Samma sak gäller NEF-filer som först verkar trasiga. Jag har sett Windows vägra förhandsvisa dem, och sedan öppnas exakt samma filer utan problem i RAW-program. Så om en återställd NEF inte går att öppna i Bilder eller Utforskaren skulle jag testa den i programvara med stöd för Nikon RAW innan jag dömer ut den.
Innan du lägger en timme på att skanna skulle jag också kontrollera de tråkiga ställena:
- Din dator, om du vanligtvis importerar efter varje fotografering.
- SnapBridge, om du hade det konfigurerat.
- Någon molnbackup eller synkroniseringsmapp.
- Externa enheter som du har glömt bort.
Snabbformatering förstör inte alltid möjligheten till återställning heller. Oavsiktlig radering och snabbformatering lämnar ofta tillräckligt kvar för att programvara ska kunna hämta tillbaka filer. Det större problemet är vad som hände efteråt. Om kortet låg orört är oddsen bättre. Om du fyllde det med några hundra nya bilder, ja, då blir det tufft.
Jag skulle inte hålla på med gör det själv-återställning om kortet är sprucket, böjt, inte går att montera eller är osynligt för datorn. Där skulle jag sluta pilla på det. Ett döende kort tenderar att bli värre med upprepade försök.
Så, enkel version:
- Sluta använda kortet.
- Ta ut det ur kameran.
- Kontrollera dina säkerhetskopior först.
- Skanna det med återställningsprogram, börja med Universal Scan.
- Spara återställda filer någon annanstans.
Om allt du gjorde var att trycka på Delete och kortet inte har använts mycket sedan dess, har du fortfarande en hygglig chans att få tillbaka de flesta bilderna.
Sluta använda kortet. Den delen är viktigast.
Om du raderade foton på en Nikon är chanserna till återställning fortfarande ganska bra tills ny data skrivs till samma block. En serie RAW-bilder efter misstaget kan snabbt skriva över delar av gamla filer. NEF-filer är stora, så risken för överskrivning ökar snabbt.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att först ta ut kortet. Jag håller dock inte helt med om en sak. Jag skulle göra en fullständig avbildning av SD-kortet innan skanning om bilderna är väldigt viktiga. Det tar längre tid, men det ger dig en ren arbetskopia. Om kortet börjar bete sig instabilt under skanningarna har du fortfarande avbildningen. Vissa återställningsappar stöder skanning av diskavbilder, och Disk Drill gör också ett bra jobb här.
Min ordning skulle vara:
- Lås SD-kortet om det har en skrivskyddsspärr.
- Sätt det i en kortläsare.
- Kontrollera om kortet visar rätt storlek och monteras korrekt.
- Om ja, skapa först en byte-för-byte-säkerhetsavbildning.
- Skanna avbildningen, eller kortet, med Disk Drill.
- Återställ till din dator, inte tillbaka till SD-kortet.
Extra Nikon-specifika saker som folk missar:
- Leta efter dolda DCIM-mappar och sidofiler.
- NEF + JPG-par återställs ofta med konstiga namn.
- Om du använde Nikon-hus med dubbla kortplatser, kontrollera det andra kortet. Vissa kameror var inställda på säkerhetskopiering eller overflow och folk glömmer det.
- Om foton raderades i kameran efter överföring kan Nikon NX Studio-importer eller gamla Lightroom-kataloger ibland fortfarande peka på cachade förhandsvisningar. Inte full upplösning, men bättre än inget.
Kolla också denna diskussion om Nikon-fotoåterställning, den täcker återställning av raderade bilder från SD-kort på enkel engelska:
bästa sätten att återställa raderade foton från ett SD-kort
Om kortet ber om att formateras, stanna där. Godkänn det inte. Om kortet kopplas från, visar 0 byte eller blir varmt, hoppa över gör det själv och lämna in det till ett proffslabb. Upprepade läsningar på ett felande kort kan göra saken värre.
En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer och @ombrasilente sa: kontrollera om bilderna faktiskt raderades från kortet, eller bara doldes eftersom Nikons mappstruktur blev konstig. Jag har sett Nikon-kort där kameran visade färre bilder, men filerna fortfarande låg kvar i DCIM eller MISC och bara verkade vara borta eftersom indexet hade blivit fel. Så innan du kör en djup återställning, slå på visning av dolda filer i Windows eller använd Finder ordentligt på Mac och leta runt på kortet manuellt.
Jag skulle inte heller lägga för mycket tid på upprepade omskanningar med 5 olika appar. Det kan slösa tid om kortet är instabilt. Välj ett bra verktyg och håll dig till det. Disk Drill fungerar bra för detta eftersom det hanterar JPG och NEF ganska bra, och förhandsvisningen är användbar för att sortera ut vad som är äkta jämfört med skräp. Återställ till din dator och säkerhetskopiera sedan allt två gånger.
Om kortet satt i en Nikon som skriver RAW+JPEG, leta efter båda versionerna. Folk återställer den ena och tror att den andra är borta för alltid. Kontrollera också om din Nikon var inställd på att spela in till en andra kortplats, om din kameramodell har en. Det låter självklart, men det missas heeela tiden.
Om du vill ha en enkel guide om hur man återställer filer från ett SD-kort i en digitalkamera, är den genomgången ganska lätt att följa.
Min gräns går här: om kortet monteras normalt är det värt att försöka med återställning själv. Om det klickar, försvinner, ber om att formateras om och om igen, eller visar 0 byte, sluta pilla med det och anlita ett proffs. Det är punkten där bara ett försök till förvandlas till jaha, nu blev det värre.
Liten invändning mot @ombrasilente, @viajantedoceu och @mikeappsreviewer: Jag skulle kontrollera Nikons Retusch i kameran eller uppspelningsalternativ bara en gång innan du gör något annat, eftersom folk ibland misstar filtrerad uppspelning för raderade filer. Om de verkligen är borta, stanna där och starta inte kameran igen.
Det jag vill tillägga är detta: filsystemsskador och radering är inte alltid samma problem. På Nikon-kort, om bara vissa bilder försvann, särskilt efter batteribortfall eller ett kortfel, kan återställning genom mapprekonstruktion fungera bättre än bara signaturbaserad återställning. Det är där Disk Drill är användbart eftersom det kan hitta både vanliga raderade poster och föräldralös bilddata.
Några Nikon-specifika kontroller som ofta förbises:
- Om du fotograferade i RAW + JPEG, jämför antalet filer. Saknade JPEG-filer med NEF-filer som finns kvar betyder vanligtvis partiell överskrivning, inte total förlust.
- Om de saknade bilderna kom från en lång bildserie, återställ i datumsorterade omgångar. Bildserier fragmenteras ofta, så det är värt att förhandsgranska varje resultat.
- Om kameran använde XQD eller CFexpress i stället för SD, använd en riktig kortläsare. Billiga adaptrar orsakar konstiga läsproblem.
Fördelar med Disk Drill:
- Hanterar NEF och vanliga Nikon-kortkonfigurationer bra
- Förhandsgranskning hjälper till att skilja giltiga bilder från skräp
- Kan skanna monterade medier och säkerhetskopierade avbilder
Nackdelar med Disk Drill:
- Den kostnadsfria återställningsgränsen i Windows är liten
- Djupa skanningar kan ge röriga filnamn
- På skadade kort kan skanning ta en stund
Mitt tillvägagångssätt skulle vara: inspektera manuellt, skapa sedan om möjligt en avbild av kortet, skanna sedan med Disk Drill och återställ endast till en annan enhet. Om återställda NEF-filer ser trasiga ut, prova Nikons programvara innan du antar att de är döda. Ibland är miniatyrbilden borta men RAW-datan är intakt.