Hur återställer jag raderade foton från en Canon-kamera?

Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera när jag försökte frigöra utrymme på minneskortet. De inkluderar personliga bilder och bilder från evenemang som jag verkligen behöver få tillbaka, och jag slutade använda kameran direkt för att undvika att skriva över något. Jag letar efter det bästa sättet att säkert återställa raderade Canon-kamerafoton från SD-kortet.

Jag har varit i exakt den här röran med ett Canon-hus, och det första steget är tråkigt men viktigt. Sluta fotografera nu. Ta inte en enda bild till. Spela inte in video. Ta ut SD-kortet ur kameran. Om kortet har en låsflik, ställ den på skrivskydd.

Anledningen är enkel. När en Canon-kamera raderar bilder, eller när du gör en snabbformatering, raderas bilddata oftast inte direkt. Kameran markerar utrymmet som ledigt i filsystemet. De gamla filerna ligger ofta kvar tills nya bilder skrivs ovanpå dem. Canon-hus ger dig ingen papperskorg eller återställningsmapp, så när ny data väl skriver över det gamla innehållet slutar återställningen oftast där. Jag lärde mig det den hårda vägen en gång och förlorade halva en helgfotografering. Sedan dess behandlar jag kortet som bevismaterial. Ut ur kameran, orört.

Innan du börjar med återställningsverktyg, kontrollera det uppenbara som folk hoppar över när de får panik. Om du använder Canons molnflöde, titta i image.canon. Vissa uppladdningar ligger kvar där i upp till 30 dagar. Om filerna togs bort på datorn efter import, kontrollera Papperskorgen i Windows eller Papperskorgen i macOS. Låter dumt, jag vet. Fortfarande värt 20 sekunder.

Om ingen säkerhetskopia dyker upp är nästa steg återställningsprogram på en dator med SD-kortläsare. Använd en kortläsare, inte kameran via USB. En direkt kortanslutning brukar ge återställningsappar bättre åtkomst till själva kortet. Jag har fått renare skanningar på det sättet, särskilt med RAW-filer.

Bland de vanliga alternativen gav Disk Drill bäst resultat för mig på Canon-kort. Det hittade CR2- och CR3-filer utan mycket krångel, plus JPEG-bilder och videoklipp. Förhandsvisningen hjälpte mycket eftersom jag kunde kontrollera om filerna var intakta innan jag sparade något. I Windows finns ett litet gratisutrymme för återställning, vilket räcker för att testa om dina förlorade bilder finns där innan du lägger tid på att sortera resten.

Om du vill ha en gratis väg och inte har något emot något lite grövre nämns PhotoRec fortfarande av en anledning. Det gräver fram filer bra. Nackdelen är användbarheten. Det körs i ett textbaserat fönster, och resultatet blir rörigt. Du förlorar oftast ursprungliga filnamn och mappstruktur, så du får sortera en hög återställda filer för hand. Recuva är enklare i Windows, men på kamerakort tyckte jag att det var svagare på att återställa Canon RAW när skanningen blev djup.

Processen är i stort sett densamma oavsett vilket verktyg du väljer.

1. Installera återställningsappen på datorn, aldrig på SD-kortet du försöker rädda.

2. Sätt in kortet i en kortläsare, välj det i appen och kör sedan en djup skanning. Stora kort tar tid. Låt den bli klar.

3. Spara återställda filer på datorn eller en annan enhet. Skriv inte tillbaka dem till samma SD-kort. Det riskerar att radera det du försöker få tillbaka.

Om skanningen hittar dina bilder, återställ dem först och säkerhetskopiera dem sedan någon annanstans innan du gör något med kortet. Efteråt skulle jag formatera kortet i kameran innan du använder det igen. Jag slutade radera filer en och en för flera år sedan eftersom kort verkar fungera bättre med en ren formatering i kameran.

Det är hela upplägget här. Låt kortet vara orört, skanna det från en kortläsare, återställ till en annan enhet och sortera resultaten efteråt.

Du har redan gjort det viktigaste, du slutade använda kortet. Fortsätt med det. Jag håller med @mikeappsreviewer om att ta ut SD-kortet och läsa det med en kortläsare. Där jag skiljer mig lite är detta: om bilderna är tillräckligt viktiga, gör först en fullständig avbildningsbackup av SD-kortet och arbeta sedan från kopian. Verktyg som USB Image Tool på Windows eller dd på Mac/Linux gör detta. Om en återställningsskanning strular eller kortet börjar fallera har du fortfarande den råa kortavbildningen. Det extra steget har räddat folk från en andra katastrof. För Canon-kort är Disk Drill ett bra val eftersom det hanterar JPG, CR2, CR3 och vanliga Canon-videoformat väl. Jag gillar det mer för att sortera resultat än många gratisverktyg. Förhandsvisning spelar roll när du har hundratals bilder från ett evenemang. Gör så här: 1. Sätt SD-kortet i en kortläsare. 2. Gör en byte-för-byte-avbildning av kortet om möjligt. 3. Skanna avbildningen, eller kortet, med Disk Drill. 4. Återställ filer till din dator, aldrig tillbaka till SD-kortet. 5. Kontrollera filstorlekar och förhandsvisningar. Mycket små filer betyder ofta delvis överskrivning. Om Disk Drill missar vissa RAW-filer, prova PhotoRec som ett andra försök. Det är fult, men drar ibland fram filer som andra appar missar. Filnamnen kommer dock att vara röriga. Också värt att titta på, hur man återställer raderade bilder från ett SD-kort. Kort och rakt på sak. Om kortet formaterades efter raderingen är återställning fortfarande möjlig i många fall. Snabbformatering lämnar ofta kvar data. Fullständig formatering är värre.
Hur återställer jag raderade bilder från Canon-kamera?
En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @chasseurdetoiles sa: kontrollera om kortet faktiskt krånglar innan du kör flera djupa skanningar på det. Om Windows ber dig att “reparera” kortet, klicka inte på reparera än. Det kan ändra filsystemet och göra återställningen rörigare. Samma sak med CHKDSK. Folk panikklickar på sånt där och undrar sedan varför återställningen blir konstig. Min ordning skulle vara: 1. Håll SD-kortet borta från Canon-kameran. 2. Använd en ordentlig kortläsare. 3. Om kortet monteras, kopiera hela kortet som en avbild först om du kan. 4. Kör återställning på avbilden eller kortet. 5. Spara resultaten någon annanstans. Jag håller inte riktigt med om idén att man alltid måste hoppa mellan en massa verktyg direkt. Oftast är det smartare att börja med en app som stöder Canon-format ordentligt och låter dig förhandsgranska filer. Disk Drill är ganska stabilt för återställning av Canon-foton från SD-kort, särskilt om du har att göra med CR2, CR3, JPG eller MP4/MOV-klipp. Om förhandsvisningarna ser normala ut, återställ det viktiga först och sluta experimentera. Dessutom, om de raderade filerna kom från en serietagning eller ett event, sortera de återställda filerna efter filtyp och tidsstämpel efter återställningen. Canon-kort kommer ofta tillbaka med trasiga mappnamn, men EXIF-data kan fortfarande rädda dig. Om du vill ha lite verklighetsbaserad trygghet, här är en framgångshistoria på Facebook om återställning av Canon-bilder från SD-kort. Viktigt: formatera inte kortet igen, även om kameran säger att det behövs. Så gör folk om “kanske återställningsbart” till “jaha, strunt samma.”
Hur återställer jag raderade bilder från Canon-kamera?