Hur återställer jag filer från ett USB-minne efter att ha raderat dem?

Jag råkade av misstag radera viktiga filer från mitt USB-minne och insåg att de inte var säkerhetskopierade någon annanstans. Jag behöver hjälp med att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade filer från USB-minnet innan de skrivs över, eftersom vissa av dokumenten och bilderna är väldigt viktiga.
# Raderade filer på ett USB-minne, det här skulle jag göra först Ja, jag har varit där. Du raderar något, drar ut enheten och två minuter senare behöver du filerna tillbaka. Det viktigaste är detta. Raderade filer från ett USB-minne går ofta fortfarande att återställa om du slutar pilla med enheten direkt. ## Första steget, låt USB-minnet vara Om du vill ha bästa möjliga chans till återställning, sluta använda enheten nu. Gör inte detta: 1. Kopiera nya filer till det 2. Formatera det 3. Kör rensnings- eller reparationsverktyg på det 4. Spara återställda filer tillbaka till samma USB-minne På de flesta USB-minnen går raderade filer inte via den vanliga Papperskorgen i Windows. Filposten tas bort och lagringsutrymmet markeras som ledigt. Den gamla datan ligger ofta kvar tills något nytt skrivs över den. Jag lärde mig det den hårda vägen efter att ha lagt över några foton till ett flashminne innan jag försökte återställa. Dåligt drag. ## Snabba kontroller innan du skannar Jag skulle lägga en minut på detta innan jag öppnar återställningsprogram. 1. Aktivera dolda objekt i Utforskaren och kontrollera sedan USB-minnet igen 2. Leta efter mappar som heter $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes 3. Kontrollera OneDrive, Google Drive, Dropbox eller någon säkerhetskopieringsmapp du använder 4. Vänta med reparationsverktyg om inte enheten inte går att öppna alls, och även då, återställ först om möjligt Ibland finns filerna fortfarande där men är dolda. Jag har sett konstiga attributändringar, malware-skräp och slumpmässiga filsystemshickor få mappar att försvinna trots att de inte var borta. Tricket med papperskorgsmappen fungerar inte ofta på flashminnen, men det tar nästan ingen tid alls, så jag skulle ändå kontrollera. ## Om filerna är borta, använd återställningsprogram Om filerna verkligen har raderats skulle jag gå direkt till återställningsprogram. Jag har haft ganska bra tur med Disk Drill. Det är enklare än att slåss med kommandoradsverktyg, och det hanterar vanliga USB-format som FAT32, exFAT och NTFS. ## Återställningsflödet jag skulle följa 1. Installera Disk Drill på datorn, inte på USB-minnet 2. Anslut USB-enheten 3. Välj USB-enheten i appen 4. Starta en skanning efter förlorade filer 5. Förhandsgranska det som visas 6. Återställ filerna till din dator eller en annan extern enhet Läs steg 6 två gånger. Återställ inte filer till samma USB-minne. Om du skriver tillbaka återställd data till samma enhet riskerar du att skriva över andra raderade filer som du ännu inte har fått ut. Jag gjorde detta en gång för flera år sedan och gjorde ett litet misstag till ett större. Inte kul. ## Förhandsgranskning är viktigare än folk tror Förhandsgranskningsfunktionen är ett av de bästa tecknen på att du har något användbart. Om en fil öppnas i förhandsgranskningen är dina odds oftast bättre. Om du fortfarande ser de ursprungliga filnamnen och mappstrukturen, ännu bättre. Om skanningen bara visar generiska namn och återskapade filbitar kan återställning fortfarande fungera, men att sortera ut allt blir snabbt irriterande. ## Om Windows File Recovery Du kan också prova Microsofts Windows File Recovery. Jag använde det en gång. Det fungerar, men jag skulle inte ge det till någon som vill ha en enkel process. Det körs i Kommandotolken, och resultatet känns råare. Om du är okej med att skriva kommandon och gräva igenom mindre prydliga resultat, okej. Om inte, skulle jag hoppa över det. ## Jag skulle inte köra CHKDSK ännu Den här delen är viktig. För raderade filer skulle jag återställa först och reparera senare. CHKDSK är mer inriktat på filsystemsproblem. Ibland hjälper det med skadade enheter. Ibland fixar det saker på sätt som du inte ville medan du fortfarande försökte få ut data. Så om ditt mål är att få tillbaka raderade filer, börja inte med CHKDSK. ## Kortversionen Om det här vore mitt USB-minne skulle jag göra så här: 1. Sluta använda enheten 2. Kontrollera dolda filer och papperskorgsliknande mappar 3. Skanna med Disk Drill 4. Förhandsgranska filerna 5. Återställ dem någon annanstans Ju mindre du har skrivit till USB-minnet sedan raderingen, desto bättre är dina chanser. Om du agerade snabbt har du fortfarande en chans.
Först och främst, koppla ur USB-enheten och lägg den åt sidan. @mikeappsreviewer har rätt på den punkten. Jag håller bara inte med om en detalj, jag skulle hoppa över att rota runt för mycket i systemmappar om filerna är väldigt viktiga. Varje extra åtgärd ökar risken, även om det är lite. Det jag skulle göra i stället: 1. Anslut USB-enheten till en stabil PC. 2. Skapa först en fullständig avbild av USB-enheten med ett verktyg som USB Image Tool eller HDD Raw Copy. 3. Kör återställning på avbilden, inte på den ursprungliga enheten, om möjligt. 4. Om du vill ta den enklare vägen, kör Disk Drill mot USB-enheten eller avbildsfilen. 5. Återställ filer till din dator, aldrig tillbaka till minnesstickan. Varför skapa en avbild först? Om flash-enheten börjar gå sönder är upprepade skanningar dåliga nyheter. En enda ren läsning är säkrare. Detta är viktigare än folk tror. Kontrollera också om filerna raderades av en kamera, telefon eller en annan enhet. Vissa enheter rensar katalogposter snabbt på FAT/exFAT-enheter, vilket sänker återställningsgraden. Om USB-enheten formaterades efter raderingen, sluta prova slumpmässiga lösningar. Djupskanning med Disk Drill är fortfarande värt ett försök för foton och dokument, men filnamnen kan vara borta. Den här videon är bra om du vill ha en visuell genomgång: Guide för återställning av USB-data för raderade filer och flash-enheter En sak till, om enheten ber om att formateras, acceptera inte. Det ställer till det för folk hela tiden.
Hur återställer jag filer från USB-enhet efter att ha raderat dem?
Stor sak som ingen nämner tillräckligt: kontrollera om filerna någon gång *flyttades* i stället för att raderas. Windows Explorer på USB-minnen kan sega eller misslyckas mitt i en dragning, och jag har sett mappar hamna i fel katalog med konstiga förkortade namn. Använd sökfunktionen på USB-minnet för en del av filnamnet eller filändelsen som `.jpg`, `.docx`, `.pdf` innan du gör något avancerat. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @sterrenkijker, men jag är lite mindre övertygad om att lägga för mycket tid på att leta efter dolda/systemmappar om filerna är superviktiga. Jag skulle först verifiera att enheten är läsbar och sedan gå direkt till återställning eller avbildning. Om USB-minnet dessutom beter sig konstigt fysiskt, långsamma läsningar, frånkopplingsljud, ber om formatering, fillistan fryser, sluta ansluta det om och om igen. Det är där folk väldigt snabbt gör det värre. Det jag skulle lägga till: - Om möjligt, använd en skrivblockerare eller åtminstone slå om den fysiska låsbrytaren om ditt USB-minne har en - Kontrollera Händelseloggen eller Diskhantering bara för att bekräfta enhetens status, inte för att fixa den - Sortera återställda filer efter typ först, eftersom foton/dokument ofta kommer tillbaka även när mappstrukturen är förstörd - För dokument hjälper det att förhandsgranska filstorleken. En återställd fil på 0 KB är skräp, uppenbarligen Om du vill ha ett enkelt alternativ är Disk Drill fortfarande förmodligen den mest användarvänliga appen för USB-återställning av raderade filer på flash-enheter. Jag skulle kalla det ett stabilt val om du letar efter pålitlig programvara för dataåterställning för USB-enheter och raderade dokument, inte bara den bästa programvaran för dataåterställning i allmänna termer. Om du vill ha en visuell guide är den här helt okej: titta på den här genomgången av filåterställning från USB En sista sak: om filerna raderades för ett tag sedan och du fortsatte använda minnet, var realistisk. En del kan vara borta för gott. Men om du slutade snabbt har du fortfarande en chans.
Hur återställer jag filer från USB-enhet efter att ha raderat dem?