Hulp nodig bij het vinden van de beste USB-herstelsoftware?

Mijn flashdrive toonde plotseling mijn bestanden niet meer nadat ik hem uit mijn laptop had verwijderd, en nu lijken belangrijke foto's en werkdocumenten te ontbreken. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de beste USB-herstelsoftware voor een flashdrive die veilig is, gemakkelijk te gebruiken en echt werkt zonder de situatie te verergeren.
Ik heb in de loop der jaren genoeg USB-sticks om zeep geholpen om niet langer te doen alsof ik er voorzichtig mee ben. Verkeerde klik op formatteren, verwijderde map, Windows dat schreeuwt je moet deze schijf formatteren, alles. En ja, wanneer bestanden van een flashdrive verdwijnen, gaan ze niet naar de Prullenbak. Ze verdwijnen uit beeld, en dat voelt nog erger. Als de stick fysiek kapot is, verbogen, gebarsten of de controller is doorgebrand, dan lost software de hardware niet op. Voor alles wat minder erg is, is herstelsoftware meestal het eerste wat ik probeer, omdat labwerk snel duur wordt. Vaak staan de bestanden nog steeds op de opslagcellen, maar is het bestandssysteem kapot of is de index om zeep. Degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill. Ik ben het gaan gebruiken nadat een van die goedkope promotie-usb-sticks ermee ophield terwijl er een stapel schoolwerk op stond. Wat ik eraan prettig vond was simpel. Het werkte me niet tegen. USB-drives zijn vaak FAT32 of exFAT, en Disk Drill gaat daar beter mee om dan de meeste dingen die ik heb geprobeerd. Het scant ook op bestandssignaturen, dus zelfs wanneer de schijf als RAW verschijnt of het bestandssysteem verminkt is, maakt het nog steeds kans om bestanden eruit te halen. De voorbeeldfunctie is belangrijker dan mensen denken. Ik heb eerder lange scans uitgezeten om uiteindelijk alleen kapotte rommel over te houden. Bestanden vooraf bekijken voor herstel bespaart tijd en een hoop valse hoop. Nog iets dat ik op de harde manier heb geleerd, als de USB steeds de verbinding verliest of raar doet, maak dan eerst een image. Disk Drill heeft hiervoor een byte-voor-byte back-upoptie. Scan de image, niet de haperende stick. Minder stress voor het apparaat, minder willekeurige onderbrekingen midden in het herstel. Als je houdt van tools met meer knoppen en minder begeleiding, dan is R-Studio de andere naam die ik zou noemen. Het ziet er oud uit. Overal menu's. Dichte tekst. Ik zou het niet geven aan iemand die alleen één verwijderde pdf terug wil. Toch, als partities verdwenen zijn of de schijfindeling een puinhoop is, doet het meer dan de beginnersvriendelijke dingen. Het voelt gebouwd voor mensen die schade verwachten en controle willen. Voor gratis tools zou ik het zo opdelen. 1. Recuva Goed voor de eenvoudige gevallen. Je hebt een bestand verwijderd, het snel gemerkt, gestopt met de drive te gebruiken, en wilt een snelle poging doen om het terug te halen. Recuva is licht en eenvoudig genoeg. Waar het uit elkaar valt is na formatteren of wanneer het bestandssysteem RAW wordt. Op dat punt begint het fragiel aan te voelen. 2. PhotoRec Deze is lelijk maar serieus. Geen gepolijste interface, veel tekst en weinig comfort. Het haalt bestanden eruit op basis van signaturen, dus het vindt vaak een hoop spullen zelfs wanneer de schijfstructuur kapot is. De keerzijde is hard. Oorspronkelijke namen en mappen overleven meestal niet. Je krijgt een berg bestanden met namen als f12345.jpg en brengt je avond door met sorteren. Als je budget nul is, verdient het toch zijn plek. Een paar dingen waarvan ik wou dat iemand ze eerder in mijn hoofd had gehamerd: 1. Stop meteen met de drive gebruiken Zodra je ontbrekende bestanden opmerkt, trek je hem eruit. Blader er niet doorheen. Kopieer er niets naartoe. Controleer niet nog één map. Kleine achtergrondschrijfacties van Windows zijn genoeg om verwijderde data te overschrijven. 2. Herstel naar een andere schijf Hier saboteren mensen zichzelf. Als de slechte USB schijf D is, sla herstelde bestanden dan op je interne schijf of een ander extern apparaat op. Herstelde bestanden terugschrijven naar dezelfde stick brengt het risico met zich mee dat je de data overschrijft die je nog probeert te redden. Ik heb mensen dit zien doen en daarna zien afvragen waarom de helft van de foto's beschadigd terugkwam. 3. Test de gratis limiet voordat je betaalt Veel freemium-tools, waaronder Disk Drill, geven je een kleine gratis herstelruimte op Windows, vaak rond de 100MB. Gebruik die op een paar bestanden waar je om geeft. Open de foto's. Speel de video af. Controleer het document. Als die er goed uitzien, dan is betalen voor de volledige run logischer. Nog één laatste splitsing in de weg. Als de USB helemaal niet verschijnt in Schijfbeheer, niet met de juiste grootte, niet als niet-toegewezen, helemaal nergens, dan zou ik hardwarefalen beginnen te vermoeden in plaats van schade aan het bestandssysteem. Software helpt bij de meeste gebruikelijke USB-rampen. Het doet niet veel voor dode elektronica. Voor de gebruikelijke rommel, verwijderde bestanden, per ongeluk formatteren, RAW-bestandssysteem, ontbrekende partitie, is softwarematig herstel waar ik zou beginnen. Het heeft voor mij meer dan eens gewerkt, ook al moest ik het eerst op de domme manier leren.
Stop met het steeds in- en uitpluggen van de USB. Elke herverbinding is een risico als het bestandssysteem instabiel is. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer, maar ik zou de volgorde iets anders indelen. Voor een flashdrive met ontbrekende bestanden na onveilig verwijderen, zou ik alleen met Disk Drill beginnen als de drive in Windows nog steeds de juiste grootte toont. Het is een van de eenvoudigere USB-hersteltools, en met de preview kun je bevestigen dat je foto’s en documenten intact zijn voordat je iets opslaat. Voor gewone gebruikers is dat belangrijker dan een enorme functielijst. Als de stick als RAW wordt aangekoppeld, Verkenner laat vastlopen of offline gaat, zou ik eerst de snelle oplossing-tools overslaan en een schijfimage maken. Scan daarna de image. Minder slijtage, minder chaos. Hier gaan mensen de mist in en maken ze het erger. Mijn korte lijst: 1. Disk Drill, beste combinatie van eenvoudig en veilig voor de meeste mensen. 2. R-Studio, beter voor ernstige partitieschade, lastiger in gebruik. 3. PhotoRec, gratis en krachtig, maar bestandsnamen komen verminkt terug. Best irritant. 4. Recuva, prima voor simpel verwijderde bestanden, zwakker bij kapotte USB-gevallen. Ook is dit een degelijke lijst met de beste dataherstelsoftware voor USB-drives, SD-kaarten en harde schijven als je een bredere vergelijking wilt. Nog één ding: herstel niet terug naar dezelfde flashdrive. Mensen doen dat voortdurend en vragen zich dan af waarom bestanden beschadigd zijn.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @techchizkid, maar ik ben iets minder happig om elke beschadigde USB meteen op de stapel geavanceerde tools te gooien. Bij ontbrekende bestanden na een onveilige verwijdering is de veiligste zet meestal de saaie: stop met het gebruik van de flashdrive, controleer of die nog steeds de juiste capaciteit toont in Schijfbeheer en gebruik daarna iets dat eenvoudig genoeg is zodat je jezelf niet per ongeluk in een nog slechtere situatie klikt. Daarvoor is Disk Drill waarschijnlijk het beste startpunt. Het is makkelijk te gebruiken, toont voorbeelden van herstelbare bestanden en werkt goed bij flashdrive-problemen zoals per ongeluk verwijderen, een corrupte exFAT/FAT32-structuur of een USB die ineens leeg lijkt. Die combinatie is belangrijker dan mensen toegeven. Veel tools kunnen bestanden vinden, minder tools herstellen ze op een manier die gewone mensen ook echt kunnen controleren. Waar ik het een beetje oneens ben met sommige aanbevelingen: Recuva is prima, maar alleen voor lichte fouten. Als je USB na onjuist verwijderen ineens leeg lijkt, betekent dat vaak schade aan het bestandssysteem en niet alleen een verwijderde map. In die gevallen kan Recuva te beperkt aanvoelen. PhotoRec is krachtig, zeker, maar duizenden hernoemde JPG's en DOC's op iemand dumpen is niet mijn idee van makkelijk. Als je een praktische regel wilt: - USB normaal zichtbaar, juiste grootte, alleen bestanden ontbreken: begin met Disk Drill - USB zichtbaar maar instabiel: maak eerst een kloon of image en scan die daarna - USB nergens gedetecteerd: software helpt mogelijk niet veel Voer ook niet eerst CHKDSK uit. Mensen raden dat graag aan, en soms repareert het de schijf door het bewijs dat je terug wilde te verwijderen. Niet altijd, maar vaak genoeg dat ik niet zou gokken met foto's en werkdocumenten. Als je een eenvoudige stapsgewijze bron wilt, dan is dit een degelijke handleiding voor bestandsherstel van een USB-stick. Kort gezegd: Disk Drill is voor de meeste mensen de beste USB-herstelsoftware omdat het veilig en makkelijk is en minder kans geeft om van een slechte dag een nog dommere te maken.
Stop met het telkens in- en uitpluggen van de USB. Elke herverbinding is een risico als het bestandssysteem instabiel is. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer, maar ik zou de volgorde iets anders zetten. Voor een flashdrive met ontbrekende bestanden na onveilig verwijderen, zou ik alleen met Disk Drill beginnen als de schijf in Windows nog steeds de juiste grootte toont. Het is een van de eenvoudigere USB-hersteltools, en met de preview kun je bevestigen dat je foto’s en documenten intact zijn voordat je iets opslaat. Voor normale gebruikers is dat belangrijker dan een enorme functielijst. Als de stick als RAW wordt aangekoppeld, Verkenner laat vastlopen of offline gaat, zou ik eerst de snelle reparatietools overslaan en een schijfimage maken. Scan daarna de image. Minder slijtage, minder chaos. Hier gaan mensen vaak de mist in en maken ze het erger. Mijn korte lijst: 1. Disk Drill, de beste mix van eenvoudig en veilig voor de meeste mensen. 2. R-Studio, beter bij ernstige partitiebeschadiging, moeilijker in gebruik. 3. PhotoRec, gratis en krachtig, maar bestandsnamen komen verminkt terug. Best vervelend. 4. Recuva, prima voor eenvoudige verwijderingen, zwakker bij kapotte USB-gevallen. Ook is dit een degelijke lijst met de beste dataherstelsoftware voor USB-drives, SD-kaarten en harde schijven als je een bredere vergelijking wilt. Nog één ding, herstel niet terug naar dezelfde flashdrive. Mensen doen het voortdurend en vragen zich dan af waarom bestanden corrupt zijn.