Ik heb per ongeluk foto’s van mijn SD-kaart verwijderd nadat een camera-overdracht misging, en nu ontbreken belangrijke foto’s. Ik ben op zoek naar de beste software voor fotoherstel voor een SD-kaart die veilig is, gemakkelijk te gebruiken en echt werkt. Als iemand aanbevelingen heeft voor het herstellen van verwijderde foto’s van een SD-kaart, zou ik de hulp enorm waarderen.
Ik heb dit meegemaakt na bruiloftshoots, travel dumps, zelfs op een domme middag waarop ik een kaart in de camera wiste vóór de koffie. Je sluit de SD-kaart aan en Windows geeft het bericht “deze schijf formatteren”, of je merkt dat de camera de map heeft opgegeten. Misselijk gevoel. Ik ken het.
Back-ups helpen totdat ze dat niet meer doen. Ik heb sync-apps een verwijdering over apparaten heen zien kopiëren alsof ze me een plezier deden. Ik ben ook bestanden kwijtgeraakt voordat de back-uptaak überhaupt draaide. Op dat punt is herstelsoftware het enige wat nog overblijft.
Wat ik eerst zou proberen
Als je de optie wilt waar ik de minste problemen mee heb gehad, begin dan met Disk Drill. Ik bleef erop terugkomen omdat het makkelijk te gebruiken is wanneer je gestrest bent en probeert de situatie niet erger te maken. De indeling is overzichtelijk. Je kiest de kaart, scant, wacht, bekijkt een preview, herstelt. Geen vreemd ritueel.
De grotere reden dat ik het geïnstalleerd hield, waren de resultaten. In tests die ik zag, lagen de herstelpercentages rond de 91%, wat behoorlijk overeenkwam met wat ik kreeg op beschadigde SD-kaarten en een paar verprutste USB-sticks. Niet perfect, geen enkele tool is dat, maar beter dan het meeste dat ik heb geprobeerd.
Waar het voor mij voorlag, was video. Actioncams, drones, mirrorless camera’s, ze verspreiden videodata vaak in brokken over de kaart. Veel apps detecteren de clip, laten je hem herstellen, en dan open je hem en slaat hij stukken over, bevriest, of speelt helemaal niet af. Disk Drill doet beter werk bij het opnieuw opbouwen van die opgesplitste bestanden tot iets bruikbaars. Als je RAW schiet, ondersteunt het ook de formaten die mensen belangrijk vinden, CR3, NEF, ARW en de gebruikelijke stapel andere. Er is ook een gratis herstelruimte, dus je krijgt snel een idee of jouw geval nog te redden is voordat je betaalt.
Als je budget nul is
Ik gebruikte PhotoRec toen ik niets wilde uitgeven en bereid was comfort in te ruilen voor brute kracht. Het is gratis, open source en lelijk op die ouderwetse terminalmanier. Je klikt niet veel rond. Je werkt je door tekstmenu’s heen en probeert niet de verkeerde schijf te kiezen terwijl je half in paniek bent.
Het scant ruwe sectoren en zoekt naar bestandssignaturen in plaats van te vertrouwen op het bestandssysteem. Dit is belangrijk wanneer de kaartstructuur vernield is. Ik heb ermee JPEG’s en RAW-bestanden van media gehaald die andere tools amper herkenden. Het nadeel is wel vervelend. Je verliest de originele namen. Je verliest de mapindeling. Je eindigt met een dump van bestanden met namen als f12345.jpg en je moet het met de hand uitzoeken. Als je 4.000 beelden van een reis hebt, veel plezier vanavond.
Er is ook QPhotoRec, dat er een lichte interface bovenop zet. Ik heb het geprobeerd. Het helpt een beetje. Het voelt nog steeds ruw aan.
Andere tools die ik heb gebruikt toen de situatie specifieker was
-
DiskGenius werkte goed voor RAW-beeldherstel en dieper schijfwerk wanneer ik meer controle nodig had. Het is snel. Het ziet er ook oud uit, en ik bedoel echt oud. Ik zou het niet geven aan iemand die een eenvoudig proces van twee klikken wil.
-
DiskDigger was logisch op Android toen ik bestanden direct vanaf de telefoon probeerde te herstellen. Eén punt is hier erg belangrijk. Als de telefoon niet geroot is, krijg je meestal miniaturen, gecachte afbeeldingen of kleinere restbestanden in plaats van de volledige originele bestanden.
-
Recuva is nog steeds prima voor de makkelijke gevallen op Windows. Als je tien minuten geleden een map van een gezonde schijf hebt verwijderd en daarna de schijf met rust hebt gelaten, zou ik het proberen. Voor corrupte kaarten of diepe scans ben ik vrij snel verder gegaan.
Het deel waar mensen het erger maken
Stop nu meteen met het gebruiken van de kaart. Maak niet nog één foto. Kopieer er geen willekeurige bestanden naartoe. Formatteer hem niet om te kijken of het helpt. Elke schrijfactie verkleint je kansen.
En wanneer je bestanden herstelt, zet ze dan ergens anders neer. Je desktop, een andere SSD, een externe schijf, wat dan ook. Niet terug op dezelfde SD-kaart. Ik heb mensen dit echt zien doen. Het liep net zo slecht af als je denkt.
Nog één ding, gebruik een aparte kaartlezer als dit een SD-kaart is. Laat hem niet in de camera zitten en verbind via USB. Camera’s blokkeren vaak de toegang op lager niveau die herstelapps nodig hebben voor een goede scan. Een goedkope lezer werkt meestal beter dan de route via de camerakabel.
Mijn korte versie
Als ik de beste kans wilde om foto’s of video terug te krijgen zonder er een zijproject van te maken, zou ik beginnen met Disk Drill. Als geld het probleem is en je extra opruimwerk niet erg vindt, is PhotoRec nog steeds de moeite waard. Als het verwijderen recent en eenvoudig was op Windows, is Recuva prima.
Wat als eerste telt, is snelheid en terughoudendheid. Stop met schrijven naar de kaart, gebruik een lezer, herstel naar een andere schijf. Ik heb die regels op de harde manier geleerd, twee keer denk ik. Misschien drie keer.
Stop met het gebruik van de SD-kaart. Dat is belangrijker dan de app.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, Disk Drill is de makkelijkste plek om te beginnen als je software voor fotoherstel van SD-kaarten wilt die je tijd niet verspilt. Het scant snel, geeft goede bestandsvoorbeelden en herstelt RAW- en JPG-sets doorgaans netter dan veel oudere tools. Voor de meeste mensen is dat de beste eerste keuze.
Waar ik het een beetje oneens ben, is Recuva. Ik zou het overslaan voor camera-SD-kaarten, tenzij het verwijderen recent en eenvoudig was. Het mist te veel zodra de kaart rommelig wordt of de bestandstabel beschadigd is.
Mijn korte lijst:
- Disk Drill, beste mix van gebruiksgemak, voorbeeldweergave en herstelkwaliteit.
- R-Studio, beter als je diepere controle en bestandssysteemwerk wilt, maar de interface is minder gebruiksvriendelijk.
- RescuePRO Deluxe, het proberen waard als je SD-kaart met een licentiecode kwam. SanDisk bundelt het vaak. De resultaten zijn degelijk voor gevallen van fotoverlies.
- PhotoRec, sterke gratis optie, maar het sorteren van de herstelde bestanden is een enorme rotklus.
Een paar praktische tips.
Gebruik een kaartlezer, niet de camerakabel.
Herstel naar je computer of een andere schijf, niet terug naar de SD-kaart.
Als de kaart fouten toont, maak er dan eerst een image van met iets als USB Image Tool of R-Studio.
Ook deze round-up van andere tools voor beeldherstel is het bekijken waard:
beste software voor beeldherstel voor SD-kaarten en verwijderde foto’s
Als je de veiligste en makkelijkste route wilt, begin dan eerst met Disk Drill. Als het je ontbrekende voorbeelden vindt, sta je er redelijk goed voor. Als het verminkte bestanden vindt of niets bruikbaars, stap dan over op R-Studio of PhotoRec. Blijf de kaart niet urenlang opnieuw scannen in willekeurige apps terwijl je hem nog steeds op de camera aansluit.
Ik zou dit eigenlijk in twee situaties opdelen, omdat mensen ze op één hoop gooien en de oplossing niet altijd hetzelfde is.
Als de SD-kaart nog steeds normaal zichtbaar is en de foto’s alleen zijn verwijderd na de rommelige overdracht, is Disk Drill waarschijnlijk de beste eerste poging. Niet omdat het magisch is, maar gewoon omdat het een van de makkelijkere tools is om te gebruiken zonder jezelf in een nog grotere ramp te klikken. De preview is degelijk, en dat is belangrijker dan mensen toegeven. Als je de ontbrekende foto’s kunt bekijken voordat je ze herstelt, is dat een heel goed teken.
Waar ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer en @espritlibre, is die hele gewoonte om achter elkaar een heleboel apps te proberen. Bij haperende kaarten kan dat veranderen in urenlang opnieuw scannen, de kaart opnieuw verbinden en extra stress zonder reden. Ik zou eerst één eenvoudige tool kiezen, en daarna alleen één diepgaandere tool als dat nodig is.
Mijn volgorde zou zijn:
- Disk Drill voor verwijderde foto’s op een SD-kaart, vooral als je iets veiligs en eenvoudigs wilt.
- R-Photo als je een gratis, op foto’s gerichte optie op Windows wilt. Er wordt minder over gesproken, maar het is verrassend degelijk voor afbeeldingsherstel.
- PhotoRec alleen als de kaartstructuur kapot is en je het prima vindt om later een gigantische stapel lelijke bestandsnamen uit te zoeken.
Als de kaart zich trouwens vreemd gedraagt, de verbinding verbreekt, vraagt om te formatteren of niet goed wordt aangekoppeld, blijf er dan niet mee prutsen. Maak indien mogelijk eerst een image van de kaart en scan daarna de image in plaats van de kaart zelf. Dat is het deel dat mensen overslaan en zich daarna afvragen waarom herstelde bestanden beschadigd terugkomen.
Voor iedereen die ook te maken heeft met een kaart die niet eens goed zichtbaar wordt, is deze thread relevant: hoe je foto’s herstelt van een microSD-kaart die niet wordt gedetecteerd op je laptop
Korte versie: voor de beste software voor fotoherstel van SD-kaarten zou ik beginnen met Disk Drill. Als het een preview van je bestanden geeft, herstel ze dan meteen naar een andere schijf. Zo niet, ga dan verder met een meer forensische tool in plaats van zomaar willekeurig vijf apps achter elkaar te proberen.
Een invalshoek die volgens mij ontbreekt bij @espritlibre, @ombrasilente en @mikeappsreviewer is deze: als de overdracht foto’s heeft verwijderd, bestaan sommige mogelijk nog steeds in de verborgen metadata-mappen van de camera of als sidecar-gekoppelde items, dus een tool met goede preview en RAW-ondersteuning is belangrijker dan pure scansnelheid.
Daarom zou ik nog steeds eerst naar Disk Drill neigen voor fotoherstel van een SD-kaart, maar niet om precies dezelfde reden als zij noemden.
Voordelen van Disk Drill
- Heel eenvoudig om bestanden te controleren vóór herstel
- Goede ondersteuning voor gangbare camerafotoformaten
- Overzichtelijkere interface dan de meeste hersteltools
- Redelijk goed in het omgaan met zowel per ongeluk verwijderen als lichte corruptie
Nadelen van Disk Drill
- Diepe scans kunnen nog steeds veel rommel opleveren
- Niet de goedkoopste optie als gratis herstel niet voldoende is
- Als de kaart fysiek defect raakt, lost het dat niet op magische wijze op
Kleine kanttekening: ik zou niet te snel naar PhotoRec grijpen, tenzij bestandsnamen en mapstructuur je niets kunnen schelen. Voor evenementenfotografie of familiealbums kan die chaos behoorlijk heftig zijn.
Mijn advies:
- Disk Drill voor de eenvoudigste veilige eerste poging
- R-Studio als je forensische controle op niveau nodig hebt
- RescuePRO alleen als je het al bij de kaart meegeleverd hebt gekregen
Als previews er goed uitzien in Disk Drill, herstel dan onmiddellijk naar een andere schijf en stop met experimenteren. Als previews beschadigd zijn, kan het probleem kaartschade zijn en niet alleen verwijdering.