Hulp nodig bij het herstellen van gegevens van een WD My Passport die niet wordt weergegeven

Mijn WD My Passport externe harde schijf wordt plotseling niet meer weergegeven op mijn Windows-pc, en ik heb geen toegang tot belangrijke bestanden die erop zijn opgeslagen. Hij gaat wel aan, maar verschijnt niet in Verkenner of Schijfbeheer. Ik heb hulp nodig met veilige stappen voor gegevensherstel van een WD My Passport om uit te zoeken of dit een verbindingsprobleem, een schijffout of iets is wat ik kan oplossen zonder mijn gegevens te verliezen.

Ik heb een paar WD My Passport-problemen meegemaakt, en ja, het is rot als er eentje vreemd begint te doen. De meeste van mij werkten jarenlang prima, en toen werd een schijf op een dag raar en sloeg de stress snel toe.

Het eerste wat ik zou doen, is het nu niet meer gebruiken. Als bestanden per ongeluk zijn verwijderd, of de schijf traag is, de verbinding verbreekt, Verkenner vast laat lopen, dan vergroot elke extra activiteit de kans op het overschrijven van gegevens of het verder belasten van zwakke hardware.

Open Schijfbeheer via het menu van de Startknop. Zoek daar naar de Passport. Als die wordt weergegeven met de juiste capaciteit, zelfs als Windows deze als RAW of Niet-toegewezen aanduidt, zou ik dit zien als een redelijke doe-het-zelf-herstelzaak. Als die daar helemaal niet verschijnt, of je hoort klikgeluiden, schurende geluiden of herhaalde opstartgeluiden van de schijf, dan zou ik stoppen en denken aan herstel door een lab, niet aan oplossingen thuis.

Wat ik als eerste zou doen voor herstel

Als het systeem de schijf nog steeds detecteert, zou ik beginnen met herstelsoftware. Ik heb er in de loop der tijd een heleboel geprobeerd, en voor dit soort WD externe schijven kom ik steeds weer terug bij Disk Drill.

De belangrijkste reden is dat het de bestandssystemen aankan waarmee deze schijven meestal verschijnen, NTFS, FAT32 en exFAT, zonder veel gedoe. Voor een gewone gebruiker is de werkwijze eenvoudiger dan bij de meeste tools die ik heb getest.

Iets wat ik op de harde manier heb geleerd. Als de Passport traag is, offline gaat of vastloopt tijdens het lezen, maak dan eerst een image. Gebruik binnen Disk Drill de byte-voor-byte back-upoptie. Scan de kopie, niet de originele schijf. Lange scans op een zwakke schijf zijn zwaar ervoor, en ik heb borderline schijven tijdens een scan verder zien verslechteren.

Andere tools die mensen meestal proberen

1. Voor een gewone chaos met verwijderde bestanden is Recuva nog steeds het proberen waard. Oude interface, zeker. Nog steeds nuttig voor eenvoudige fouten. Als je schijf gezond is en je per ongeluk een paar bestanden hebt verwijderd, zou ik dit testen voordat je naar zwaardere tools gaat.

2. Als je je weg kent in opslagtools en het probleem meer lijkt op een ontbrekende partitie of een niet-geïnitialiseerde schijf, is TestDisk een van die oude forumfavorieten. Het is gratis, het werkt in gevallen waarin Windows de partitie-indeling is kwijtgeraakt, en soms herstelt het de toegang zonder een volledige carve-scan. Ik zou wel voorzichtig zijn. Het is makkelijk om door de verkeerde optie heen te klikken als je moe bent of haast hebt.

Eén ding over WD My Passport dat mensen missen

1. Haal de schijf niet uit de behuizing tenzij je weet hoe het met de versleuteling zit. Veel My Passport-modellen gebruiken hardwareversleuteling via het USB-bord in de behuizing. Ik zag iemand de schijf eruit halen, op een andere manier aansluiten, en Windows liet onzin zien. Leek leeg. De gegevens stonden er nog steeds op, maar waren onleesbaar via een andere route. Als de USB-poort op de behuizing beschadigd is, is reparatie van het bord door iemand die microsolderen beheerst de veiligere weg.

2. Als je WD Security hebt ingeschakeld en een wachtwoord hebt ingesteld, heb je dat wachtwoord nodig. Hier is geen slimme omweg voor. De AES-256-hardwareversleuteling op deze apparaten is serieus, en hersteltools kunnen je bestanden niet lezen totdat de schijf is ontgrendeld met de software van WD.

Nadat je je bestanden hebt teruggekregen, stel dan een vorm van back-up in, iets waar je je ook echt aan zult houden. WD verwijst mensen nu naar Acronis True Image. Prima. Ik heb ook de versie met weinig moeite gedaan: kopieer de spullen die je belangrijk vindt naar een andere schijf en bewaar een cloudkopie van de onvervangbare delen. Heeft me later gered, echt waar.

Als het helemaal niet in Schijfbeheer verschijnt, zou ik minder tijd besteden aan bestandssysteemreparaties en meer aan detectiecontroles. Daarin verschil ik een beetje van mening met @mikeappsreviewer. Herstelapps helpen pas nadat Windows het apparaat op een bepaald niveau ziet.

Probeer dit eerst.

1. Gebruik een andere USB-kabel, als jouw model die heeft.
  2. Sluit het aan op een USB-poort aan de achterkant van de pc, niet op een hub.
  3. Test het op een tweede computer.
  4. Open Apparaatbeheer en kijk onder Schijfstations en Universal Serial Bus-controllers.
  5. Controleer ook Beeld, Verborgen apparaten weergeven.

Als Apparaatbeheer knippert wanneer je het aansluit, doet de USB-brugprint in elk geval iets. Als er op twee pc’s niets verandert, is de print van de behuizing of de schijf waarschijnlijk defect.

Eén truc die mensen overslaan. Ga in Schijfbeheer naar Actie, Schijven opnieuw scannen. Open daarna een Opdrachtprompt als administrator en voer uit:
diskpart
list disk

Als het wel in diskpart verschijnt maar niet in Verkenner, is Disk Drill het proberen waard voor herstel. Als scans vastlopen, stop dan. Als de schijf klikt, stop dan nog sneller.

Controleer ook op problemen met het WD SES-stuurprogramma. Oudere My Passport-units vertonen soms vreemd gedrag in Windows na updates.

Voor een snelle visuele handleiding, bekijk hoe Disk Drill bestanden herstelt vanaf een externe schijf.

Als de gegevens belangrijker zijn dan de schijf, blijf die dan niet 40 keer opnieuw opstarten en opnieuw aansluiten. Dat brengt mensen snel in de problemen.

Als het helemaal niet in Schijfbeheer staat, zou ik minder tijd besteden aan ideeën over partities/bestandssystemen en meer aan de vraag of Windows de USB-apparaatketen überhaupt ziet. @mikeappsreviewer en @shizuka hebben de voor de hand liggende controles al behandeld, dus ik zou één laag dieper kijken.

Open Logboeken en controleer:

• Windows-logboeken > Systeem
  • filter op Disk, Ntfs, Kernel-PnP, stornvme, USBHUB, usbstor

Sluit de Passport aan en let op nieuwe fouten. Als je herhaalde reset- / I/O- / bad block-gebeurtenissen ziet, vertelt dat je meer dan Verkenner ooit zal doen.

Probeer ook USBDeview of DeviceCleanup om verouderde USB-opslagvermeldingen te verwijderen en sluit hem daarna opnieuw aan. Windows blijft na updates soms vreemd hangen op oude apparaatrecords. Zeldzaam, maar ik heb het meegemaakt.

Nog iets dat mensen missen: stroomvoorziening. Sommige Passports lichten op en gaan draaien, maar krijgen tijdens enumeratie toch een spanningsdip. Probeer op een desktop voor de test een USB-hub met eigen voeding. Klinkt tegenstrijdig, maar het kan helpen om een zwakke poort te identificeren.

Als de schijf ergens kort verschijnt, maak dan eerst een kloon en herstel vanaf de kloon. Dat is waar Disk Drill zinvol is, niet eerder. Als je een breder overzicht van tools wilt, is deze vergelijkingsgids voor dataherstelsoftware voor externe schijven een redelijk startpunt.

Op één punt ben ik het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: ik zou niet software blijven proberen als de schijf midden tijdens het lezen verdwijnt. Dat is meestal het punt waarop zelf proberen verandert in de rekening van het lab erger maken. Als de data echt belangrijk is, stop dan na een paar tests met eraan rommelen. Serieus.

Eén invalshoek die niet genoeg aan bod komt: controleer of de schijf in Apparaatbeheer of wmic diskdrive get model,size,status de verkeerde grootte weergeeft. Als er 0 bytes, een absurde capaciteit of geen modelnaam wordt getoond, wijst dat eerder op bridge-firmware of falende communicatie met de interne schijf dan op een Windows-probleem.

Ik ben het er enigszins mee oneens om te vroeg te veel USB-opruimtrucs aan te raden. Na 1 of 2 tests kunnen herhaalde herverbindingen een zwakke Passport verder verslechteren.

Ook hebben WD My Passport-modellen vaak ingebouwde versleuteling via de USB-SATA-bridge, dus haal hem er niet zomaar uit.

Als hij zelfs maar kort verschijnt, maak dan eerst een kloon/image en probeer daarna Disk Drill.

Voordelen van Disk Drill:

• eenvoudige workflow voor imaging
  • goede ondersteuning voor NTFS/exFAT
  • eenvoudig voor preview/export

Nadelen:

• geen wondermiddel als Windows het apparaat nooit detecteert
  • diepe scans kunnen instabiele hardware extra belasten
  • betaald voor volledig herstel

@shizuka, @voyageurdubois en @mikeappsreviewer hebben gelijk dat de focus eerst op detectie moet liggen. Mijn grens is eenvoudig: als hij klikt, midden tijdens het lezen verdwijnt of een onzinnige grootte rapporteert, stop dan met doe-het-zelf en ga naar een lab.