Hoe wis ik de Facebook-cache op de iPhone zonder de app te verwijderen?

Facebook op mijn iPhone laadt langzaam en toont oude berichten/afbeeldingen, dus ik denk dat de app-cache het probleem kan zijn. Ik wil de Facebook-cache wissen zonder de app te verwijderen of opnieuw te installeren, omdat ik geen instellingen wil verliezen of opnieuw wil inloggen. Wat is de beste manier om dit op iOS te doen?

Ik zou beginnen met de Facebook-app zelf als die op iets absurds als 10GB of 15GB zit. iOS geeft je geen nette knop Cache wissen zoals Android dat doet, dus je zit vast aan de opslagopties die Apple biedt.

Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en zoek vervolgens Facebook.

Als je de veiligere, minder irritante optie wilt, probeer dan eerst App offloaden. Daarmee wordt de app van je telefoon verwijderd, maar blijven de documenten en gegevens behouden. Wanneer je opnieuw op het Facebook-pictogram tikt, downloadt iOS de app weer, en wordt een deel van de tijdelijke rommel meestal opgeruimd. Het fijne is dat je hierdoor normaal gesproken niet wordt uitgelogd, dus het is vrij pijnloos.

Maar als Facebook is uitgegroeid tot een monster, doet offloaden misschien niet veel. Een groot deel van de ruimte zit meestal verstopt in Documenten en gegevens, wat betekent gecachte video's, afbeeldingen, webgegevens en wat Facebook verder nog heeft verzameld terwijl je scrolt.

Voor de echte schoonmaak gebruik je Verwijder app vanaf datzelfde scherm iPhone-opslag en installeer je Facebook daarna opnieuw vanuit de App Store. Daarmee worden de lokale appgegevens en cache volledig gewist.

En ja, als je de app verwijdert, word je uitgelogd. Je moet opnieuw inloggen nadat je de app weer hebt geïnstalleerd. Maar je Facebook-account, berichten, foto's, vrienden, berichten in Messenger of iets dergelijks worden niet verwijderd. Die worden door Facebook opgeslagen, niet alleen op je iPhone. Je wist alleen de kopie van de appgegevens die op je apparaat staat.

Er is ook een kleinere schoonmaakoptie binnen Facebook:

Menu > Instellingen en privacy > Instellingen > Browser

Daar kun je de cookies en cache van de in-appbrowser wissen. Dat kan een beetje ruimte vrijmaken van sites die je via Facebook-links hebt geopend, maar verwacht niet dat dit op zichzelf een Facebook-installatie van 15GB oplost.

Het irritante is dat dit tijdelijk is. Facebook begint zijn cache opnieuw op te bouwen zodra je het weer gebruikt, vooral als je veel Reels bekijkt of door berichten met veel afbeeldingen scrolt. Je kunt het vandaag verwijderen en opnieuw installeren, en daarna zien dat het opslagcijfer na normaal gebruik weer langzaam oploopt.

Ik kwam er uiteindelijk achter dat Facebook niet de hoofdreden was waarom de opslag van mijn iPhone steeds vol liep. De grotere puinhoop was mijn Fotobibliotheek: dubbele foto's, oude screenshots en enorme 4K-video's waarvan ik vergeten was dat ze er überhaupt nog stonden.

Daar is iets als Clever Cleaner nuttiger. Het zal de cache van Facebook niet opschonen, omdat iOS apps van derden dat automatisch eigenlijk niet laat doen. Maar het helpt wel bij de dingen die meestal de meeste opslag innemen: foto's en video's.

In het onderdeel Heavies zie je je grootste mediabestanden, zodat je snel de enorme video's kunt vinden die ruimte innemen. Het onderdeel Similars groepeert bijna dubbele foto's, zoals al die herhaalde pogingen van dezelfde foto, en toont de bestandsgroottes zodat je kunt beslissen wat je wilt bewaren. Het laat ook de groottes van screenshots zien, wat handig is omdat die zich snel opstapelen.

Een ander groot voordeel is dat de verwerking op het apparaat zelf gebeurt, dus je foto's worden niet ergens anders naartoe geüpload voor opschoning.

Dus als Facebook op dit moment enorm groot is, verwijder het dan en installeer het opnieuw om snel wat ruimte terug te krijgen. Maar als je iPhone blijft klagen over opslag, controleer dan ook je fotobibliotheek. Het opruimen van grote video's en dubbele foto's maakt meestal een veel groter verschil dan elke week achter de cache van Facebook aan te jagen.

Wees voorzichtig met Offload App: het kan juist de Facebook-gegevens achterlaten die je probeert te wissen.

Als je de app niet wilt verwijderen, zijn je realistische opties het wissen van de gegevens van de in-appbrowser van Facebook, het geforceerd afsluiten van Facebook en het herstarten van de iPhone. Als oude afbeeldingen/berichten daarna nog steeds blijven verschijnen, is volledig verwijderen en opnieuw installeren op iOS meestal de enige echte cache-reset.