Ik heb per ongeluk enkele belangrijke bestanden verwijderd van een met HFS geformatteerde schijf op mijn Mac en heb hulp nodig met veilige opties voor HFS-herstel. Ik heb niet veel nieuwe gegevens naar de schijf geschreven, maar ik weet niet zeker welke stappen of hulpmiddelen ik moet gebruiken om de bestanden terug te krijgen zonder het erger te maken.
Het eerste wat ik zou doen, is stoppen met het gebruiken van die schijf. Kopieer er niets naartoe, formatteer hem niet opnieuw en voer geen willekeurige reparatietools uit om zomaar te kijken wat er gebeurt. Bij HFS/HFS+-herstel kunnen de bestanden na verwijdering of zelfs na een snelle formattering nog steeds aanwezig zijn, maar nieuwe schrijfbewerkingen kunnen de gegevens overschrijven die je probeert terug te halen.
Controleer eerst de eenvoudige dingen: Prullenmand, daarna Time Machine als je back-ups had ingeschakeld. Als dat niets oplevert, zou ik meteen naar herstelsoftware gaan.
Ik heb Disk Drill een paar maanden geleden gebruikt nadat ik een heleboel bestanden van een oude externe Mac-schijf had verwijderd, en het herstelde het grootste deel van wat ik nodig had. Het proces was vrij eenvoudig:
- Installeer Disk Drill.
- Kies de HFS/HFS+-schijf.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens.
- Laat het bij een externe schijf op Universele scan staan, zodat er met alle beschikbare herstelmethoden wordt gecontroleerd.
- Wanneer de scan is voltooid, open je Gevonden onderdelen bekijken.
- Bekijk indien mogelijk een voorbeeld van de bestanden voordat je ze herstelt.
- Selecteer wat je wilt terughalen en klik op Herstellen.
- Sla de herstelde bestanden op een andere schijf op, niet op de originele.
Als de schijf is geformatteerd, kan herstel nog steeds mogelijk zijn, vooral als het alleen een snelle formattering was en je sindsdien niet veel nieuwe gegevens hebt weggeschreven. Hoe sneller je hem scant, hoe beter de kans.
Voor een externe schijf die onbetrouwbaar lijkt, zoals willekeurige verbreking van de verbinding, leesfouten of vreemd gedrag, maak eerst een schijfkopie als de software je die optie geeft. Scan daarna de image in plaats van de fysieke schijf steeds opnieuw zwaar te belasten.
Ik zou doe-het-zelfpogingen overslaan en kijken naar een professionele herstelservice als de schijf niet verschijnt in Schijfhulpprogramma, klikkende of schurende geluiden maakt, de verbinding steeds verbreekt, of de scan niet kan worden voltooid door ernstige leesfouten. Op dat punt kunnen meer softwarepogingen de situatie verergeren.
Een externe draaiende HFS±schijf is een heel ander herstelgeval dan een interne SSD, omdat SSD/TRIM verwijderde bestanden veel sneller kan laten verdwijnen. Als dit een SSD was, zou ik stoppen met ervan opstarten en vanaf een andere Mac of een externe opstartschijf scannen; als het een gewone externe schijf is, zijn Disk Drill of een vergelijkbaar hulpmiddel prima, maar herstel alleen naar een aparte schijf.
Verwacht wat rommel, zelfs als de eigenlijke gegevens herstelbaar zijn. HFS+ herstel kan bestanden terughalen met ontbrekende mappaden, vreemde namen, duplicaten of gedeeltelijke versies, dus beoordeel succes niet alleen op basis van of de oorspronkelijke mapstructuur perfect verschijnt.
Waar ik streng op zou zijn, is het klonen of maken van een image voordat je iets doet als de bestanden echt belangrijk zijn. Niet kopieer de zichtbare bestanden in Finder, maar een block-level image van de hele schijf naar een andere schijf met genoeg ruimte. Voer daarna Disk Drill of welke herstelapp dan ook uit op de image. Op die manier heb je, als de scan crasht, de schijf kuren begint te vertonen of je de verkeerde hersteloptie kiest, nog steeds het oorspronkelijke origineel onaangeroerd. Schijfhulpprogramma kan in sommige gevallen images maken, maar als de schijf leesfouten heeft, is een hersteltool met een byte-voor-byte back-upoptie meestal veiliger.
Ik zou vermijden om EHBO uit te voeren totdat je hebt hersteld wat je kunt. Het klinkt onschuldig, maar reparatietools proberen het bestandssysteem te repareren, niet verwijderde bestandsrecords voor herstel te bewaren. Hetzelfde geldt voor het steeds opnieuw koppelen en doorbladeren van de schijf. Maak de image, scan de image, herstel naar een volledig andere schijf en sorteer daarna de herstelde bestanden. Het sorteerwerk is saai, maar het is beter dan per ongeluk juist de metadata op te schonen die de herstelscan nodig heeft.