Ik probeer mijn fotobibliotheek op de iPhone op te schonen, maar het album Duplicaten toont veel foto’s die bijna hetzelfde lijken niet. Ik heb meerdere vergelijkbare opnamen, screenshots en opgeslagen afbeeldingen die ruimte innemen, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de beste manier is om ze te vinden en te verwijderen wanneer Apple Foto’s ze niet detecteert.
Apple Foto's werkte hier voor mij nooit echt goed mee. Exacte duplicaten herkent het prima. Maar zodra één foto ander licht heeft, een kleine hoekverschuiving, een ander gezicht of een snelle bewerking, ziet het ze niet meer als dezelfde foto. Mijn bibliotheek raakte vol met kleine groepjes van 5 tot 10 bijna-gelijke foto's, en Foto's negeerde de meeste daarvan.
Wat op mijn telefoon het beste werkte, was Clever Cleaner. Ik ging erin met de verwachting van de gebruikelijke rommel, overal advertenties, nep-scans en daarna een betaalmuur. Deze voelde anders. Ik gebruikte het op een grote bibliotheek, het groepeerde vergelijkbare foto's beter dan ik had verwacht, en ik was in ongeveer 15 minuten klaar. Als ik dezelfde chaos met de hand had moeten uitzoeken, zat ik nu nog steeds tussen strandfoto's en wazige dinerfoto's te neuzen.
Zo heb ik het gedaan:
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store en geef toegang tot je foto's.
- Open het tabblad Similars.
- Laat het scannen. Bij mijn bibliotheek was het snel klaar, zelfs met een paar duizend afbeeldingen.
- Open elke groep met vergelijkbare foto's. Het kiest zelf een Best Shot. Ik heb er een paar aangepast wanneer de keuze er voor mij niet goed uitzag.
- Tik per groep op Move to Trash, of gebruik Smart Cleanup als je wilt dat de app de hele batch afhandelt.
- Ga daarna naar Apple Foto's en wis het album Recent verwijderd, anders krijg je die opslagruimte nog niet terug.
Ik probeerde uiteindelijk ook de andere onderdelen, omdat ik toch al bezig was met opruimen. Duplicates verwerkt exacte kopieën. Heavies zet je grootste video's vooraan, wat me hielp een paar gigantische clips terug te vinden waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Screenshots maakte het makkelijk om oude bonnetjes, kaarten en andere losse rommel te verwijderen. Lives zet Live Photos om naar standaardfoto's terwijl het hoofdbeeld behouden blijft. Met dat alles samen maakte ik veel meer opslag vrij dan ik had verwacht. Best irritant dat ik dit niet eerder heb gedaan, eerlijk gezegd.
Als je apps van derden wilt overslaan, kun je het ook zelf sorteren. Dat probeerde ik eerst. Het werkt, maar het schiet niet op.
- Gebruik het tabblad Zoeken in Foto's en zoek op een persoon, plaats, object of gebeurtenis. Vergelijkbare foto's staan daar meestal dicht bij elkaar.
- Sorteer op datum of op een specifieke reis of uitstapje. Bijna-duplicaten zijn vaak binnen enkele seconden van elkaar genomen.
- Controleer je Burst-foto's en bewaar één beeld in plaats van de hele reeks.
- Bekijk albums zoals People & Pets, Trips en Media Types om de stapel kleiner te maken.
- Als je een Mac gebruikt, helpen Smart Albums in Foto's enorm. Je kunt groeperen op datum, plaats, trefwoord en andere metadata, waardoor je minder hoeft te scrollen.
Handmatig opruimen werkt uiteindelijk ook. Ik heb een deel zelf gedaan, en het was langzaam en irritant. Na beide manieren te hebben geprobeerd, zou ik Clever Cleaner opnieuw gebruiken. Het vond vergelijkbare foto's die ik zelf zou hebben overgeslagen, en het bespaarde me uren.
Het album Duplicaten van Apple detecteert alleen exacte overeenkomsten, of kopieën die dichtbij genoeg liggen met dezelfde kernbeeldgegevens. Het mist voortdurend bijna-dubbele foto’s. Reeksfoto’s, bewerkte foto’s, schermafbeeldingen met kleine wijzigingen en opgeslagen afbeeldingen uit apps glippen er vaak doorheen.
Een snellere route is een opschoonapp voor vergelijkbare foto’s op de iPhone. @mikeappsreviewer noemde Clever Cleaner, en daar ben ik het grotendeels mee eens. Waar ik van mening verschil is dit: ik zou geen enkele automatische selectie vertrouwen zonder eerst de groepen te controleren. De Beste foto-schattingen zijn prima, maar ze missen soms nog steeds dingen.
Als je vergelijkbare foto’s op de iPhone wilt vinden zonder eindeloos te scrollen, legt deze gids de opties goed uit:
beste manieren om vergelijkbare foto’s op de iPhone te verwijderen
Een paar dingen waarbij Apple Foto’s wel helpt, zelfs als Duplicaten faalt:
- Controleer reeksfoto’s. Die stapels zijn meestal de grootste bron van bijna-overeenkomsten.
- Filter schermafbeeldingen per maand en verwijder oude in bulk.
- Gebruik zoektermen zoals selfies, eten, strand, document, auto. Foto’s groepeert deze beter dan mensen verwachten.
- Controleer importen uit WhatsApp, Instagram en Safari-opslagen. Die zorgen voor veel lookalikes.
- Schakel Optimaliseer iPhone-opslag pas na het opruimen in, niet ervoor, zodat beoordelen eenvoudiger blijft.
Als je de snelste route wilt, is Clever Cleaner het proberen waard voor vergelijkbare foto’s, schermafbeeldingen en grote bestanden. Als je maximale controle wilt, doe het dan handmatig in kleinere datumbereiken.
Het album Duplicaten van Apple is nogal kieskeurig. Het is niet echt een hulpmiddel om alle lookalikes te vinden, het is meer iets als vind exacte of bijna exacte kopieën. Dus als één foto is bijgesneden, licht bewerkt, opnieuw opgeslagen vanuit een app, of gewoon een halve seconde later is gemaakt, doet Foto’s vaak alsof het totaal verschillende afbeeldingen zijn.
Ik ben het op dat punt grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sternenwanderer. Waar ik het een beetje oneens ben, is dat alleen de handmatige methode meedogenloos is zodra je bibliotheek groot wordt. Prima voor een paar honderd foto’s, niet zo geweldig voor 20k+.
Wat mij hielp, was veranderen hoe ik de bibliotheek bekeek:
- Gebruik de weergave Dagen in Foto’s, niet alleen Alle foto’s. Vergelijkbare opnamen worden daar beter gegroepeerd.
- Controleer eerst Burstfoto’s. Daar komt een hoop van waarom heb ik 14 van hetzelfde gezicht vandaan.
- In Albums > Mediatypen, bekijk Schermafbeeldingen, Schermopnamen en Live Photos apart.
- Als je veel opslaat vanuit apps, kijk dan ook in Recent rond dezelfde datum. Geïmporteerde rommel komt meestal in groepjes binnen.
- Gebruik op de iPhone Selecteer en sleep met je vinger om sneller veel items te selecteren. Gek genoeg een ondergebruikte functie.
Als je echte detectie van vergelijkbare foto’s wilt, niet alleen duplicaten, is Clever Cleaner waarschijnlijk de nuttigere route. Het scant op bijna-overeenkomsten die Apple Foto’s mist. Ik zou de groepen nog steeds zelf controleren voordat je verwijdert, omdat automatische keuzes soms een beetje vreemd kunnen zijn.
Als je een simpele uitleg wilt, laat deze video op hoe je vergelijkbare foto’s op de iPhone vindt met Clever Cleaner het proces vrij duidelijk zien.
Korte versie: Apple vindt duplicaten. Clever Cleaner vindt vergelijkbare foto’s. Dat is niet hetzelfde, en Apple doet een beetje alsof dat wel zo is.
Duplicaten in Foto’s is beperkter dan mensen denken. @sternenwanderer, @espritlibre en @mikeappsreviewer hebben gelijk over dat deel, maar ik zou nog één extra invalshoek toevoegen: soms is de reden dat ‘vergelijkbare’ foto’s nooit verschijnen niet alleen de detectiekwaliteit, maar metadatafragmentatie. Dingen die zijn opgeslagen vanuit Berichten, WhatsApp, Instagram, bewerkte kopieën, HDR-varianten en screenshots kunnen er voor jou vergelijkbaar uitzien, maar voor Foto’s niet verwant zijn.
Wat ik zou doen vóór een grote verwijdersessie:
- Open een foto waarvan je weet dat er vergelijkbare versies van zijn
- Tik op de infoknop
- Vergelijk bestandsbron, resolutie, lens, datum en of er één bewerkt is
- Als die sterk verschillen, zal Apple ze meestal niet groeperen
Dat is belangrijk, omdat het je vertelt of handmatige controle je tijd waard is of dat je een app nodig hebt die is gebouwd voor visuele gelijkenis in plaats van duplicaatmatching.
Mijn mening over Clever Cleaner: nuttig, maar niet magisch.
Voordelen:
- vindt bijna-duplicaten die Apple mist
- goed voor screenshot-rommel
- sneller dan door een enorme bibliotheek scrollen
- helpt ook grote ruimtevreters naar boven te halen
Nadelen:
- keuzes voor de beste foto hebben nog steeds menselijke controle nodig
- kan foto’s groeperen die deel uitmaken van een reeks die je misschien juist wilt bewaren
- als je evenementen, sport, kinderen of huisdieren fotografeert, betekent ‘vergelijkbaar’ niet altijd wegwerpbaar
- je moet na het opschonen nog steeds Recent verwijderd legen
Eén ding waar ik het licht mee oneens ben in het advies ‘gebruik gewoon een cleaner’: voor sentimentele albums zou ik daar niet mee beginnen. Ik zou eerst handmatig een kleine ronde doen door Reizen, Favorieten, Selfies of elk album waar context belangrijk is. Tools voor vergelijkbare foto’s zijn beter voor praktische rommel dan voor het samenstellen van herinneringen.
Mijn gesplitste aanpak zou dus zijn:
- Ruim handmatig screenshots, memes, bonnetjes en downloads op.
- Bekijk burst-achtige clusters uit dezelfde minuut.
- Gebruik Clever Cleaner voor het rommelige midden waar Apple Foto’s tekortschiet.
- Bewaar een laatste ronde voor foto’s van mensen, huisdieren en speciale gebeurtenissen.
Dat geeft meestal betere resultaten dan verwachten dat de map Duplicaten al het werk doet.