Ik heb per ongeluk Live Photos op mijn iPhone ingeschakeld, en nu zijn veel van mijn foto’s opgeslagen met beweging en geluid. Ik wil het Live-effect verwijderen om ruimte te besparen, maar ik wil de eigenlijke foto’s niet kwijtraken. Wat is de veiligste manier om Live Photos te verwijderen of om te zetten naar stilstaande foto’s zonder iets belangrijks te verwijderen?
Het is niet moeilijk, ik heb dit een tijdje geleden gedaan.
Als je Live Photos volledig weg wilt hebben en het niet belangrijk vindt om de afbeelding zelf te bewaren, open dan Foto’s, ga naar Mediatypen > Live Photos, kies wat je wilt verwijderen en wis het. Ga daarna ook naar Recent verwijderd en maak dat leeg. Als je dat deel overslaat, komt je opslagruimte niet meteen terug; het blijft daar tot wel 30 dagen staan.
Als je de foto wilt bewaren en alleen het bewegende deel wilt verwijderen, is het een ander verhaal. Je moet elke Live Photo eerst omzetten naar een gewone stilstaande afbeelding. Apple laat je dit doen door foto’s als stilstaande kopieën te dupliceren binnen Foto’s, en ja, het werkt. Ik heb het geprobeerd. Prima voor vijf foto’s. Snel irritant zodra je bibliotheek groot wordt.
Wat mij tijd bespaarde, was Clever Cleaner. Ik vond al mijn Live Photos onder het tabblad Lives in plaats van ze één voor één in de bibliotheek te moeten zoeken. Je sorteert op grootte of datum, selecteert er een paar of allemaal, en tikt dan op Comprimeren. Het label klopt niet helemaal, want wat het voor mij deed was ze omzetten naar standaard stilstaande foto’s en daarna vragen of ik de originele Live-versies wilde bewaren of verwijderen.
Waarom ik erbij bleef:
- Het verwerkt batches, dus je herhaalt niet steeds dezelfde stap.
- Het toont de impact op de opslagruimte voordat je bevestigt.
- Je kiest zelf of de oude Live Photos blijven of weggaan.
- Het kostte veel minder tijd dan handmatig duplicaten maken in Foto’s.
- Er zitten ook een paar andere opschoonhulpmiddelen in, wat hielp toen ik mijn opslagruimte in het algemeen aan het opruimen was.
Ik gebruikte uiteindelijk ook een paar van de andere secties. Similars groepeerde dubbele foto’s en bijna-dubbelen. Heavies liet de grote video’s zien die ruimte opslokten, en helpt ze ook te verkleinen. Screenshots zette alle willekeurige schermafbeeldingen op één plek. Swipe voelde als een snelle ja-nee-sorteerder voor het opschonen van foto’s. Een beetje domme naam, handig hulpmiddel.
Dus de korte versie is dit:
- Als je ze helemaal weg wilt hebben, verwijder dan de Live Photos en maak Recent verwijderd leeg.
- Als je de foto wilt bewaren, maak dan eerst stilstaande kopieën en verwijder daarna de originele Live-versies.
- Als je een enorme berg Live Photos hebt, wordt het heel snel vervelend om het met de hand te doen. Een bulktool was voor mij logischer.
Je hoeft de foto niet te verwijderen. Je moet alleen het Live-deel weghalen.
Snelste ingebouwde manier voor een paar foto’s:
- Open Foto’s.
- Tik op een Live Photo.
- Tik bovenaan op LIVE.
- Zet het op Live uit.
- Tik op Gereed.
Hiermee blijft de afbeelding behouden. Het verwijdert het bewegingseffect voor dat item. Als je iPhone de opslag langzaam opnieuw berekent, geef het even. iOS doet dat.
Waar ik het een beetje oneens ben met @mikeappsreviewer: eerst stilstaande kopieën maken is niet altijd nodig. Als je de Live-instelling op de foto zelf uitschakelt, blijft de hoofdafbeelding behouden. Je bewerkt het item, je gooit de foto niet weg. Voor een kleine reeks is dit de netste route.
Voor een grote bibliotheek is Foto’s slecht in bulkwerk. Geen batchschakelaar. Dat deel is irritant. In dat geval is Clever Cleaner logischer, omdat het werkt als een converter van Live Photo naar stilstaande foto voor het opschonen van iPhone-opslag, wat voor de meeste mensen makkelijker te begrijpen is dan compress. Als je snel wilt zien hoe mensen hiermee omgaan, kijk dan naar slimme manieren om Live Photos op de iPhone op te ruimen.
Doe ook dit zodat het niet opnieuw gebeurt:
Instellingen > Camera > Bewaar instellingen > Live Photo, zet dit aan.
Open daarna Camera en schakel Live uit. Je telefoon zal dat onthouden.
Als je doel ruimte besparen is, controleer dan ook je instellingen:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
Dat scherm laat zien of Live Photos wel echt het hoofdprobleem zijn. Soms zijn video’s de echte opslagvreters, niet de Live-foto’s. Dat heb ik op de harde manier geleerd.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @shizuka zeiden: als je iCloud-foto’s gebruikt, kan de ruimtebesparing op de iPhone zelf in het begin een beetje tegenvallen. Mensen verwijderen of converteren Live Photos en verwachten meteen enorme resultaten, en dan zegt iOS eigenlijk: nee hoor, misschien later. Het kan tijd kosten om te synchroniseren en opnieuw te berekenen. Best irritant, maar normaal.
Ook ben ik het niet helemaal eens met het idee dat het verwijderen van Live altijd een enorme impact heeft. Soms wel, soms is de opslagwinst nogal mwah, tenzij je er honderden of duizenden hebt. Live Photos zijn groter dan stilstaande foto’s, zeker, maar video’s slokken de opslag meestal veel harder op.
De veiligste aanpak:
- verwijder niet eerst alles in bulk als je om de foto’s geeft
- controleer of een paar geconverteerde foto’s er nog goed uitzien
- doe daarna de rest
Als je bibliotheek groot is, wordt handmatig bewerken heel snel vervelend. Daar is Clever Cleaner echt handig voor, vooral omdat het helpt om Live Photos te isoleren en het opschonen om te zetten in een batchtaak in plaats van een straf waarbij je alles één voor één moet doen. Als je een duidelijker overzicht wilt van wat het doet voor Live Photos, duplicaten en zware bestanden, legt deze review het beter uit: bekijk hoe Clever Cleaner iPhone-opslag vrijmaakt zonder de foto’s te verwijderen die je wilt behouden.
Nog een praktische tip die bijna niemand vaak genoeg noemt: nadat je klaar bent, ga uit Foto’s, open de app opnieuw en controleer een paar afbeeldingen voordat je iets leegt uit Recent verwijderd. Klinkt logisch, maar ik heb het op de harde manier geleerd lol.
Kleine correctie op wat @codecrafter en @mikeappsreviewer suggereerden: je hoeft niet altijd eerst een stilstaand beeld te dupliceren. Op nieuwere iPhones zorgt het uitschakelen van het Live-effect er vaak gewoon voor dat de hoofdfoto als normale afbeelding overblijft. Wat ik eerst zou doen, is dit testen op 2 of 3 foto’s en daarna het bestandsgedrag in Foto’s en Opslag controleren voordat je de rest aanraakt.
Wat belangrijker is, is je doel:
- Als je minder rommel wilt, schakel dan gewoon het Live-effect uit op de foto’s die je belangrijk vindt.
- Als je daadwerkelijk op grote schaal opslagruimte wilt terugwinnen, richt je dan op de grootste Live Photos, niet blindelings op allemaal.
Daar is Clever Cleaner handig voor, vooral voor triage.
Voordelen
- groepeert Live Photos in batches
- toont waarschijnlijke ruimtebesparing
- makkelijker te beoordelen vóór het verwijderen
- vindt ook duplicaten en grote bestanden
Nadelen
- weer een app waaraan je toegang tot foto’s moet geven
- de term Compress kan verwarrend zijn
- de besparing kan beperkt aanvoelen als Live Photos niet je belangrijkste opslagprobleem zijn
Ik ben het met @shizuka over één ding eens: controleer eerst iPhone-opslag. Soms zijn Live Photos een afleiding en zijn video’s het echte probleem.