Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone en wil alle foto’s verwijderen behalve de foto’s die ik als Favorieten heb gemarkeerd. Ik kan geen snelle manier vinden om al het andere te selecteren zonder ze één voor één langs te gaan. Is er een veilige methode in de Foto’s-app, iCloud-foto’s of een snelkoppeling die dit kan doen?
Ik snap waarom dit vervelend is. Apple geeft je nog steeds niet echt een nette optie om alles te verwijderen behalve Favorieten, ook al is dat precies wat veel mensen nodig hebben wanneer Foto’s uit de hand loopt. En zodra je bibliotheek enorm is, kan de hele telefoon traag worden. Foto’s loopt vast, scrollen hapert, apps openen langzaam, alles eigenlijk. Ik liep hiertegenaan toen mijn bibliotheek rond de 15.000 items had en de telefoon nauwelijks bruikbaar was.
De belangrijkste valkuil is dat Favorieten geen echte aparte map is. Het is in feite gewoon een label op foto’s. Dus als je je hele bibliotheek selecteert en verwijdert, gaan je favorieten met de rest mee tenzij je ze eerst beschermt.
De veiligste ingebouwde workaround is de Verbergmethode. Open je album Favorieten, tik op Selecteer en daarna op Selecteer alles. Gebruik vervolgens het menu met de drie puntjes of het deelmenu, afhankelijk van je iOS-versie, en kies Verberg. Daarmee worden die favorieten tijdelijk naar het Verborgen-album verplaatst, zodat ze niet in de hoofdweergave van de bibliotheek staan.
Ga daarna terug naar Recent of Alle foto’s, selecteer wat er over is en verwijder het. Open daarna Verborgen, selecteer de foto’s die je hebt bewaard en maak ze weer zichtbaar. Het is een wat omslachtige workaround, maar als je dit zonder computer doet, is het een van de veiligere manieren om te voorkomen dat je per ongeluk verwijdert wat je eigenlijk wilde bewaren.
Er is ook een nieuwere aanpak als je iets zoals iOS 18.4 gebruikt. Maak een tijdelijk album voor je favorieten, noem het bijvoorbeeld Keepers. Zodra ze daarin staan, ga je terug naar de hoofdweergave van de bibliotheek en controleer je de filterknop linksonder. Als je die kunt instellen op Niet in album, kun je mogelijk alleen de foto’s tonen die niet in dat Keepers-album staan en die vervolgens in bulk verwijderen.
Doe dat alleen niet te gehaast. Het filter kan vreemd werken en het verschijnt mogelijk niet als je al in een album zit in plaats van in de hoofdfeed van de bibliotheek. Controleer dubbel wat er geselecteerd is voordat je iets verwijdert.
Als je Shortcuts prima vindt om te gebruiken, kan dat ook veel tikwerk schelen. Maak een snelkoppeling met Zoek foto’s en voeg daarna een filter toe voor foto’s waarbij Is geen favoriet. Voeg nog een actie toe aan Fotoalbum aanmaken, geef het een naam zoals To Be Deleted en voer het uit. Het zou dan alle niet-favorieten in dat album moeten verzamelen, waar je alles kunt selecteren en van daaruit verwijderen. Voor een enorme bibliotheek is dit veel beter dan proberen te scrollen en handmatig duizenden items te selecteren.
Dat gezegd hebbende, toen mijn telefoon zo erg haperde dat Foto’s zelfs vastliep op simpele selecteergebaren, waren de ingebouwde opties niet genoeg. Ik heb een paar van die nette apps geprobeerd die in advertenties opduiken, en de meeste waren nutteloos. Of ze zaten vol advertenties, of ze wachtten tot de laatste stap om om een abonnement te vragen voordat ze daadwerkelijk iets verwijderden.
De app die ik uiteindelijk ben blijven gebruiken was Clever Cleaner. Die is gratis, zonder advertenties, zonder betaalmuur en zonder irritant proefabonnement voor pro. De belangrijkste reden dat ik hem prettig vond, is dat hij op het apparaat werkt, dus je foto’s en screenshots worden niet ergens geüpload alleen maar om gecontroleerd te worden.
Het tabblad Heavies was het onderdeel dat voor mij het grootste verschil maakte. Het sorteert je bibliotheek op bestandsgrootte, iets wat Apple Foto’s eigenlijk allang zou moeten hebben. Ik vond oude 4K-schermopnames en lange video’s die ik helemaal was vergeten, en die namen meer ruimte in dan een paar duizend gewone foto’s. Dat was de oorzaak van het echte opslagprobleem.
Het tabblad Similars is ook handig. Het groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn, zoals al die licht verschillende opnames van dezelfde zonsondergang, bon of huisdierfoto. Je kunt de beste bewaren en de extra’s verwijderen zonder ze één voor één door te nemen. Voor screenshots toont het ook de bestandsgrootte direct op de miniatuur, zodat je kunt zien wat echt de moeite waard is om te verwijderen. Het opruimen van de enorme bestanden en duplicaten loste de vertraging bij mij eigenlijk vrijwel meteen op.
Nog één laatste ding: het verwijderen van de foto’s is niet de laatste stap. iOS zet ze 30 dagen in Recent verwijderd, en zolang ze daar staan nemen ze nog steeds opslagruimte in. Ga naar Albums, scroll naar beneden naar Recent verwijderd en gebruik Verwijder alles als je de ruimte meteen terug wilt. Als de opslag daarna nog steeds niet klopt, start de telefoon dan opnieuw op. Soms heeft iOS een herstart nodig voordat het opnieuw berekent en eindelijk de waarschuwing Opslag bijna vol laat verdwijnen.
Beschouw dit niet als een opruimactie alleen op de telefoon als iCloud-foto’s is ingeschakeld. Het verwijderen van de niet-favorieten van de iPhone verwijdert ze ook uit iCloud en van je andere Apple-apparaten, dus exporteer of download alles wat je later misschien wilt bewaren voordat je de verberg-/snelkoppelingenmethode gebruikt die Mike beschreef.
Het opschonen van een alleen-lokale fotobibliotheek is iets anders dan het opschonen van een iCloud-fotobibliotheek die met drie apparaten synchroniseert. In het eerste geval maak je ruimte vrij op die telefoon. In het tweede geval wijzig je de daadwerkelijke bibliotheek overal, en daar gaan mensen vaak de mist in.
Het belangrijkste waar ik niet op zou vertrouwen, is een normaal album als bescherming. Als je een album maakt met de naam “Bewaren” en daar je favorieten in zet, worden er geen kopieën gemaakt. Het verwijst alleen naar dezelfde foto’s in je bibliotheek. Als je die foto’s uit de hoofdbibliotheek verwijdert, verdwijnen ze ook uit het album. Een album is dus handig om te organiseren of te filteren, maar het is geen vangnet.
Als je de minst risicovolle ingebouwde methode op de iPhone wilt, zou ik het in deze volgorde doen:
- Open Favorieten en controleer of de foto’s met een hartje echt de foto’s zijn die je wilt bewaren.
- Maak er eerst ergens buiten Foto’s een back-up van als ze belangrijk zijn. AirDrop ze naar een Mac, exporteer ze naar Bestanden, kopieer ze naar een externe schijf of download ze vanaf iCloud-foto’s op een computer.
- Gebruik pas daarna een bulkmethode om de niet-favorieten te verwijderen.
- Controleer Recent verwijderd voordat je het leegt. Tik niet op Verwijder alles totdat je zeker weet dat het klopt.
Dat klinkt langzamer, maar het is sneller dan proberen een verkeerde verwijdering te herstellen.
Als je toegang hebt tot een Mac, is dat eigenlijk de nettere manier. De Foto’s-app op de Mac ondersteunt slimme albums, dus je kunt een slim album maken waarin “Foto is geen favoriet” geldt, daarna die onderdelen selecteren en verwijderen. Dat is een stuk minder omslachtig dan met je vinger over duizenden miniaturen op een iPhone slepen. Dezelfde iCloud-waarschuwing geldt wel: als iCloud-foto’s is ingeschakeld, synchroniseert het verwijderen nog steeds.
Alleen op de iPhone zou ik Opdrachten als de betere optie zien dan de verbergtruc als de bibliotheek enorm is. De verbergtruc kan werken, maar het hangt ervan af dat je later niet per ongeluk verborgen onderdelen selecteert, en het wordt onhandig als de app opnieuw laadt of hapert. Een opdracht die foto’s zoekt waarbij Favoriet onwaar is, geeft je een beter gecontroleerde batch om te beoordelen. Ik zou het nog steeds niet meteen laten verwijderen. Laat eerst de resultaten verzamelen en controleer daarna het album of de resultatenset voordat je verwijdert.
Er is één irritant detail dat mensen vergeten: screenshots, video’s, Live Photos, bewerkte kopieën en gedeelde/opgeslagen afbeeldingen gedragen zich mogelijk niet zoals jij ze in gedachten groepeert. Een foto die je hebt “bewaard” omdat die belangrijk leek, kan ergens anders een niet-gemarkeerde dubbele of bewerkte versie hebben staan. Dus als je dit doet om opslagruimte vrij te maken, kan sorteren op video’s en grote bestanden je meer ruimte opleveren met minder risico dan elke niet-favoriete foto verwijderen. Een paar lange video’s kunnen groter zijn dan jaren aan normale foto’s.
Clever Cleaner of een vergelijkbare opschoonapp kan nuttig zijn voor die specifieke taak, vooral voor het vinden van grote video’s en vergelijkbare opnamen, maar ik zou niet beginnen met een app toestemming geven en blind de suggesties accepteren. Gebruik het als sorteertool, niet als de uiteindelijke beoordelaar van wat belangrijk is.
Dus het korte antwoord is: nee, de iPhone Foto’s-app heeft geen perfecte knop voor “alles verwijderen behalve Favorieten”. De veiligste versie is eerst een back-up maken, daarna Opdrachten of een slim album op de Mac gebruiken om niet-favorieten te selecteren, en vervolgens Recent verwijderd controleren voordat je het leegt. Alleen albums zijn geen bescherming.
Foto’s verwijderen is niet altijd de juiste oplossing als iCloud-foto’s Optimize iPhone Storage heeft ingeschakeld. In die configuratie staan veel originelen mogelijk al niet meer op de telefoon, dus het verwijderen van duizenden kleine niet-favorieten kan een permanente verwijdering uit de bibliotheek synchroniseren zonder zoveel lokale ruimte vrij te maken als je verwacht. Controleer eerst Instellingen > Foto’s en richt je daarna op grote video’s/schermopnamen voordat je op grote schaal niet-favorieten wist.