Mijn oudere iPhone is na recente updates erg traag geworden, met haperende apps, vertraagd typen en een batterij die sneller leegraakt. Ik ben nog niet klaar om een nieuwe telefoon te kopen, dus ik heb hulp nodig bij het vinden van veilige manieren om de prestaties van de iPhone te verbeteren, opslagruimte vrij te maken en hem soepeler te laten werken.
Voordat je een vervanging gaat uitzoeken, zou ik eerst een paar saaie oplossingen proberen. Oudere iPhones kunnen verschrikkelijk traag aanvoelen als ze weinig opslagruimte hebben, te veel achtergrondtaken uitvoeren of te maken hebben met een zwakke batterij. Ik heb dit meegemaakt met een oude SE en een iPhone 11 Pro, en beide werden een stuk bruikbaarder nadat ik ze een beetje had opgeschoond.
De instellingen aanpassen is de moeite waard, maar verwacht niet dat één magische schakelaar alles oplost.
Ga naar Instellingen > Toegankelijkheid en zet Verminder beweging aan. Ga daarna naar Weergave en tekstgrootte en zet Verminder transparantie aan. Veel van de vervagingseffecten, animaties en kleine visuele extra's in iOS zijn prettig op nieuwere telefoons, maar ze kunnen oudere hardware traag laten aanvoelen zonder echt voordeel. Als je ze uitschakelt, voelt de telefoon wat directer en minder zwaar belast aan.
Ik zou ook Ververs apps op de achtergrond onder Algemeen controleren. Je kunt het volledig uitschakelen, of op zijn minst beperken tot apps die het echt nodig hebben. De meeste apps hoeven niet op de achtergrond te blijven verversen terwijl je ze niet gebruikt. Het vreet alleen batterij en laat de telefoon harder werken.
De batterijconditie is ook belangrijk. Controleer die in Instellingen. Als de maximale capaciteit onder de 80% ligt, of je een melding ziet over prestatiebeheer, kan dat veel van de vertraging verklaren. Apple kan de prestaties beperken om te voorkomen dat de telefoon willekeurig uitvalt. Laat ook Energiebesparingsmodus niet de hele dag aan staan als je om snelheid geeft. Het bespaart batterij door de prestaties bewust te verlagen.
Het grotere probleem was voor mij echter de opslagruimte. Als je iPhone bijna vol is, heeft iOS nog maar heel weinig ruimte om bestanden, cache, indexering en geheugenswap te beheren. Zodra je rond de 90% vol zit, kan de telefoon gaan aanvoelen alsof hij stikt. Een goed doel is om 10% tot 20% van je opslag vrij te houden. Dus op een iPhone van 64 GB is ongeveer 10 GB of meer vrij een goed streven.
Je kunt beginnen met de gebruikelijke opschoonacties in Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Verwijder apps die je nooit gebruikt, wis Safari-gegevens, verwijder oude downloads, dat soort dingen. Maar de echte opslagvreter zijn bijna altijd foto's en video's. Handmatig duizenden wazige foto's, dubbele opnames, screenshots en willekeurige oude video's uitzoeken is ellendig.
Daar kwam Clever Cleaner voor mij van pas. Ik ben meestal nogal wantrouwig tegenover telefoonopruimapps, omdat veel ervan vol advertenties zitten of de nuttige functies achter abonnementen verstoppen. Deze is volledig gratis, zonder advertenties, zonder betaalmuur en zonder gezeur over een premiumabonnement.
Het nuttige is dat het grote bestanden makkelijk vindbaar maakt. De sectie Heavies sorteert je media op bestandsgrootte, en zo vond ik oude 4K-video's die belachelijk veel ruimte innamen. De sectie Similars vindt bijna dubbele foto's, zoals wanneer je tien versies van dezelfde foto hebt gemaakt en ze bent vergeten. De app kan de beste kiezen en je de rest laten verwijderen. Er is ook een hulpmiddel Screenshots dat bestandsgroottes toont, zodat je snel nutteloze screenshots kunt opruimen zonder te hoeven gokken.
Ik vond het ook prettig dat het opschonen op het apparaat zelf gebeurt. Je fotobibliotheek wordt niet naar een server gestuurd. Alles blijft op de telefoon, wat belangrijk is bij persoonlijke foto's.
Nadat ik ongeveer 30 GB aan oude media had verwijderd en de telefoon opnieuw had opgestart, was het verschil duidelijk. De camera opende weer normaal, swipen voelde soepeler en de oververhitting nam flink af.
Dus als je SE of oudere iPhone tergend traag is, zou ik hem niet meteen terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Verminder de bewegings- en transparantie-effecten, beperk Ververs apps op de achtergrond, controleer de batterijconditie, zorg dat Energiebesparingsmodus niet altijd aan staat, en maak daarna een flink deel van je opslag vrij met Clever Cleaner. Dat is waarschijnlijk de meest praktische manier om hem minder antiek te laten aanvoelen zonder een nieuwe te kopen.
Een telefoon die direct na een iOS-update traag werd, is iets anders dan een telefoon die al maandenlang steeds slechter wordt. Als hij onlangs is bijgewerkt, geef hem dan een dag of twee terwijl hij aangesloten is op wifi voordat je hem beoordeelt, want Foto’s, zoekindexering, app-updates en back-ups kunnen een oudere iPhone tijdelijk erg traag laten aanvoelen. Daarna ben ik het eens met de opmerkingen over opslag en batterij, maar ik zou eerst de laag-risico dingen proberen: start hem opnieuw op, werk je apps bij, verwijder of ontlaad apps die je nooit opent, en controleer of één app de batterij misbruikt in Instellingen > Batterij. Specifiek voor typvertraging: schakel extra toetsenborden uit die je niet gebruikt en probeer Herstel toetsenbordwoordenboek voordat je iets drastisch doet. Ik zou RAM-cleaner trucjes en willekeurige cleaner-apps die snelheid beloven vermijden, omdat iOS het meeste daarvan zelf doet. Ruimte vrijmaken helpt, een versleten batterij vervangen kan veel helpen, maar geen enkele instelling zal een oude chip laten aanvoelen als een nieuwe telefoon.
Maak een volledige back-up voordat je begint met het verwijderen of resetten van wat dan ook. Veel snelheidsadvies is onschadelijk, maar zodra je foto’s gaat wissen, apps verwijdert of instellingen reset, is het makkelijk om iets kwijt te raken dat je wilde bewaren. Daarna is de snelste gratis test die ik zou doen Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in > Stel opnieuw in > Herstel alle instellingen. Je gegevens worden daarbij niet gewist, maar het kan vreemde vertraging oplossen die wordt veroorzaakt door oude instellingen, toetsenborden, wifi-profielen, meldingen en toegankelijkheidsaanpassingen die zich in de loop der jaren hebben opgestapeld. Daarna moet je sommige voorkeuren opnieuw instellen, wat vervelend is, maar het is nog steeds minder ingrijpend dan een fabrieksreset en minder dubieus dan opschoonapps die wonderen beloven. Als de telefoon daarna nog steeds tergend traag is, dan zijn de batterijconditie of de leeftijd van de chip waarschijnlijk de echte beperking.
Je exacte iPhone-model en hoeveel vrije opslag je hebt, zijn hier erg belangrijk. Een oude iPhone kan van alles betekenen: van een telefoon die gewoon opgeschoond moet worden tot een toestel dat met de huidige apps nog maar net overeind blijft. Als je minder dan een paar GB vrij hebt, los dat dan eerst op. Als je al genoeg ruimte hebt en de batterijconditie redelijk is, dan zal het verwijderen van foto’s de typvertraging waarschijnlijk niet op magische wijze oplossen.
Een instelling die mensen vergeten, is de indexering van Zoeken/Siri. Ga naar Instellingen > Siri en zoeken en schakel zoeksuggesties uit voor apps die je niet belangrijk vindt, vooral apps met heel veel lokale gegevens zoals Foto’s, Berichten, Mail, Notities en bestandsbeheerders. Je hoeft niet alles uit te schakelen, maar oudere telefoons kunnen minder belast aanvoelen wanneer ze niet voortdurend proberen elke app doorzoekbaar te maken en overal aan te bevelen. Hetzelfde idee geldt voor widgets. Verwijder de enorme widgetstapel vol met weer, nieuws, aandelen, foto’s, bezorgapps enzovoort. Die zijn handig, maar ze vormen ook weer een extra laag achtergrondwerk op een telefoon die het al zwaar heeft.
Ik zou wel een beetje sceptisch zijn over het najagen van elke truc om de iPhone sneller te maken. Elk app de hele dag geforceerd afsluiten maakt dingen meestal juist erger, omdat de telefoon ze helemaal opnieuw moet laden. En als de vertraging vooral optreedt wanneer de telefoon warm is, aan de lader ligt of onder de 20% batterij zit, dan is dat eerder een energie-/temperatuurprobleem dan een rommelprobleem. In dat geval kan een batterijvervanging de enige reparatie zijn die het gebruiksgevoel van de telefoon echt verandert zonder het hele toestel te vervangen.