Hoe krijg ik Dropbox zichtbaar in Mac Finder?

Ik heb onlangs Dropbox op mijn Mac geïnstalleerd, maar ik zie de Dropbox-map niet meer in de zijbalk van mijn Finder zoals vroeger. Ik heb al geprobeerd om opnieuw op te starten en de app te herinstalleren, maar niets lijkt te werken. Weet iemand hoe ik Dropbox weer kan toevoegen aan Finder of dit probleem kan oplossen? Ik heb snelle toegang tot mijn bestanden nodig voor mijn werk.

Heb je Dropbox op je Mac? Dit Werkt Echt

Dus dit is er gebeurd: ik installeerde Dropbox op mijn Mac en verwachtte dat het als magisch automatisch in Finder zou verschijnen. Spoiler—soms doet hij dat gewoon niet. Zit je verdwaasd naar Finder te staren en speelt Dropbox verstoppertje, dan is dit hoe ik het heb opgelost.

Dropbox is Zoek in Finder

Luister, zodra je Dropbox opent en inlogt, hoor je gewoon ouderwets “Dropbox” in je Finder-zijbalk te zien. Staat het er niet, dan doet Finder waarschijnlijk weer eens moeilijk. Geen paniek, doe gewoon dit:

1. Open Finder (het glimlachende gezichtje, doe niet alsof je ‘m niet kent).
  2. Klik bovenin op Finder en kies Instellingen.
  3. Ga naar het tabblad Zijbalk.
  4. Scroll en check dubbel of Dropbox staat aangevinkt onder “Locaties”.

Serieus, het duurde gênant lang voor ik dit had gevonden. Apple zou dit echt duidelijker mogen maken, eerlijk gezegd.

Cloud-Only Leven (Want MacBooks Hebben Ook Geen Oneindige Opslag)

Feitje: Mijn Mac-SSD staat altijd halfvol met willekeurige rommel. Ik ga echt niet elke .mov of bonnetje van Dropbox laten synchroniseren. Gelukkig is daar een oplossing voor:

Je kunt de volledige synchronisatie overslaan en Dropbox gewoon als netwerkdrive koppelen. Daar is natuurlijk een app voor—die heet CloudMounter. Installeer het op je Mac, koppel je Dropbox en tada: je vindt Dropbox direct in Finder, maar het slokt pas schijfruimte op als jij het wilt.

Eerlijk, dit redde me toen mijn Mac voor de zoveelste keer schreeuwde over “Opstartschijf bijna vol”.

Tot Slot

Samengevat: Staat Dropbox niet in Finder, check dan die zijbalk-instelling. Heeft je schijf het benauwd, probeer dan iets als CloudMounter voor cloudtoegang zonder extra schijfrotzooi. Klaar—niet moeilijker maken dan het is.

Oké, hier komt het verhaal: Dropbox zou als vanzelfsprekend in Finder moeten verschijnen, maar sinds Big Sur (of misschien zelfs eerder) hebben Apple en Dropbox het steeds ingewikkelder gemaakt. @mikeappsreviewer wees op die truc met de zijbalk—klopt, dat helpt vaak—voor mij is het soms ook gewoon Finder die eigenwijs doet en mappen verstopt omdat het daar zin in heeft. :roll_eyes: MAAR, ik heb ook meegemaakt dat Dropbox nog steeds niet zichtbaar wordt, zelfs als het selectievakje voor de zijbalk aan staat, dus hierbij een andere benadering:

1. Controleer de machtigingen: Ga naar Systeeminstellingen > Privacy & Beveiliging > Volledige schijftoegang. Zorg dat Dropbox in de lijst staat en is aangevinkt. Soms, als dat niet zo is, negeert Finder gewoon de Dropbox-map. (Dank je, macOS.)

2. Opnieuw koppelen (maar niet opnieuw installeren): Open de Dropbox-app, ga naar Voorkeuren, log uit, sluit alles af en log opnieuw in. Meer dan eens heb ik een spook-Dropbox-map in mijn thuismap gehad die NIET gesynchroniseerd werd. Opnieuw aanmelden verfrist soms de verbinding met Finder.

3. Kijk in je thuismap: Open Finder, druk op Shift+Command+H (om direct naar je thuismap te gaan) en zoek handmatig naar “Dropbox.” Zie je hem daar wel (maar niet in de zijbalk), sleep hem dan gewoon zelf naar de zijbalk. Soms is het echt zo simpel. Je hoeft geen vinkjes te zetten.

Niet om een discussie te starten, maar IMO is CloudMounter handig als je die cloud-only ervaring wilt, maar ik heb gemerkt dat het wat trager is dan de officiële Dropbox-integratie. (Noem me ouderwets, ik wil gewoon de lokale map.) Maar goed, als je Mac roept “schijf vol,” is CloudMounter echt een redder in nood. Verwacht alleen niet dat bestanden net zo direct verschijnen als in de standaard Dropbox-map.

Tot slot, check even of je niet per ongeluk een nieuwe Dropbox “backup” versie hebt gekozen—soms krijgt die alleen-lezen-rechten of verschijnt die op rare plekken. Dropbox is niet meer wat het was. Ik mis die goede oude tijd dat alles gewoon werkte…

Heeft iemand nog Finder/Dropbox-rituelen die ik nog niet geprobeerd heb? Of is het gewoon Apple die dingen ‘eenvoudiger’ maakt?

Laten we eerlijk zijn: Dropbox en Finder hebben tegenwoordig last van vertrouwensproblemen. De trucs van @mikeappsreviewer en @stellacadente werken voor VEEL mensen, maar soms lijkt het alsof macOS gewoon… weigert. Als je Finder’s Navigatiekolom-instellingen al hebt doorlopen, je privacyrechten driedubbel hebt gecheckt ÉN Dropbox niet stiekem in je gebruikersmap verstopt zit, dan is er volgens mij iets geks aan de hand.

Iets wat ik nooit genoemd zie worden: rare bugs met gebruikersaccounts. Als je TWEE accounts op je Mac hebt en daartussen schakelt, raakt Dropbox soms in de war over in welke gebruikersmap hij hoort te staan. Log uit bij ALLE accounts, herstart je computer, en log alleen in op de hoofdaccount. Start dan Dropbox. (Vraag me niet waarom, maar dit loste het bij mij een keer op toen echt niets anders werkte.)

Nog een vaak vergeten oorzaak: gehannes met de File Provider API. Dropbox is sinds Big Sur op deze nieuwe manier van ‘integreren’ overgestapt, en ik zie soms dat de map ineens onder ~/Library/CloudStorage belandt in plaats van in je thuismap. Echt waar: ga in Finder naar Ga > Ga naar map en typ ~/Library/CloudStorage — kijk of Dropbox daar te vinden is. Zo ja, klik met rechts en voeg toe aan je navigatiekolom of sleep hem erheen. Als je Dropbox uit de Mac App Store hebt geïnstalleerd, gebeurt dit NOG vaker.

Eerlijk gezegd ben ik gestopt met vechten tegen deze kermis en gebruik ik gewoon CloudMounter als ik alleen even snel toegang nodig heb zonder meteen mijn hele SSD vol te downloaden. Het lost het probleem met “Dropbox direct in Finder” niet op, maar tot Apple en Dropbox weer vriendjes zijn, blijf ik zo in elk geval mijn gezonde verstand behouden.

Of, ga compleet chaotisch en probeer even een andere clouddienst—Google Drive is verre van perfect, maar z’n Finder-integratie is tenminste… zichtbaar.

Dus: test die Library/CloudStorage-optie en controleer je gebruikersinstellingen goed. En als je het gerepareerd krijgt door een of ander magisch trucje, laat het even weten—elke nieuwe versie van macOS breekt dit weer op een compleet nieuwe manier.

Hier is een realitycheck: macOS en Dropbox hebben sinds Big Sur een chaotische relatie, waardoor mensen zich afvragen waarom dat blauwe icoontje ineens uit de Finder verdwijnt. Dubbelgangers hebben al geadviseerd om de voorkeuren voor de Finder-zijbalk, gebruikersaccounts, de beruchte ~/Library/CloudStorage-map en de File Provider API-omschakeling te controleren. Maar laten we eens kijken waar nog niemand kijkt: macOS-systeemextensies.

Open als eerste  > Systeeminstellingen > Privacy en beveiliging > Volledige schijftoegang EN Bestanden en mappen. Zorg ervoor dat Dropbox bij beide AAN staat. Soms na updates of een mislukte toestemmingsaanvraag springt die gewoon weer op UIT (bedankt, Apple). Handmatig toegang geven kan Dropbox weer naar de Finder terughalen. Nog steeds onzichtbaar? Probeer Finder af te sluiten (Cmd+Option+Esc) en dan opnieuw te starten—soms helpt dat om de zijbalk te verversen.

Ik wil toch even wat nuanceren: CloudMounter (props voor de CloudMounter-tip van eerdere mensen!) is handig als je cloudtoegang wilt zonder gigabytes lokaal op te slaan, maar native Dropbox-synchronisatie (als het werkt) is sneller als je vaak lokaal bewerkt of offline wil werken. Daartegenover staat dat CloudMounter als voordeel heeft: ondersteunt meerdere clouddiensten op ÉÉN plek, creëert geen lokale rommel, en is eerlijk gezegd minder gedoe dan de officiële Dropbox-integratie. Nadelen? Betaald na proefperiode, af en toe haperingen bij het weergeven van voorbeeldbestanden, en geen block-level-sync voor gevorderde gebruikers.

Wil je liever switchen? OneDrive en Google Drive zijn makkelijk te koppelen en vermijden Apples CloudStorage-map-theater—ieder heeft zo z’n eigen irritaties, maar je ziet ze in elk geval wel gewoon in Finder. Als Dropbox echt niet wil verschijnen, wat je ook probeert—rechten resetten, alles opnieuw starten, ander gebruikersprofiel—dan is het soms de moeite waard een derde partij zoals CloudMounter te overwegen. Frustrerend? Absoluut. Maar in 2024 geldt voor Finder/Drobox-integratie gewoon “verwacht het onverwachte.” Heeft iemand anders iets gevonden dat werkt zonder dat je geiten hoeft te offeren aan de Apple-goden?