Ik probeer mijn iPhone als afstandsbediening voor mijn Samsung‑tv te gebruiken, maar ik kom er niet uit hoe ik ze moet verbinden of welke app ik moet gebruiken. De gewone afstandsbediening werkt momenteel niet, dus ik heb echt nodig dat mijn telefoon als afstandsbediening werkt. Heeft iemand dit al eens succesvol gedaan en kan die stap‑voor‑stap hulp geven?
Om een Samsung‑tv met je iPhone te bedienen, heb je een paar eenvoudige en handige opties – het hangt allemaal af van jouw tv‑model en de functies die je zoekt. Of je nu alleen basisfuncties wilt of volledige slimme bediening, er is een oplossing voor jou. Hier is een kort overzicht van de meest gebruikte methoden:
TVRem Universal TV Remote App
Als je je ooit hebt afgevraagd hoe je een Samsung‑tv met je iPhone bedient, TVRem maakt het moeiteloos. Vergeet het gedoe met meerdere afstandsbedieningen of lege batterijen – open gewoon de app, verbind je telefoon met wifi en je bent klaar. TVRem verandert je iPhone direct in een strakke, slimme afstandsbediening voor je Samsung‑tv.
Dit kun je ermee doen:
- Volume aanpassen, zenders wisselen en meer
- Navigeren met soepele touchpad‑gebaren – swipen, tikken, klaar
- Filmtitels direct intypen via het toetsenbord van je iPhone
- Netflix, YouTube, Prime Video en andere apps met één tik openen
- Snel zoeken met spraakinvoer via Google Assistant of Alexa op ondersteunde modellen, geen trage invoer meer via het schermtoetsenbord.
Om te verbinden, download je gewoon TVRem uit de App Store, zorg je dat je iPhone en Samsung‑tv op hetzelfde wifinetwerk zitten, open je de app en kies je je tv uit de lijst. Geen extra installatie of adapters nodig.
Als je een eenvoudige, gratis manier zoekt om je Samsung‑tv met je iPhone te bedienen, is TVRem de moeite waard – snel, intuïtief en het werkt gewoon.
SmartThings‑app
Eerlijk is eerlijk – de SmartThings‑app is Samsungs trots. Hij heeft alle toeters en bellen én het onvermijdelijke verzoek om in te loggen met je Samsung‑account dat je van een corporate oplossing mag verwachten.
- Wat het doet: Alles wat je normale afstandsbediening kan – plus dingen als typen via je telefoon (dag, onhandig alfabet op het scherm), apps starten en meer.
- Hoe je het doet:
- Haal SmartThings in de App Store.
- Samsung wil dat je inlogt of je aanmeldt – bereid je voor op nóg een wachtwoord.
- Controleer of je iPhone en Samsung‑tv op hetzelfde wifi‑netwerk zitten.
- Tik in de app op het “+”‑symbool, ga naar Apparaat > TV > Samsung en laat hem zoeken.
- Keur de verbinding op je tv goed (hij vraagt erom) en voilà – je bedient alles vanaf de bank.
Universele afstandsbedieningsapps
Soms wil je gewoon op “input” drukken en het volume harder zetten – geen accounts, geen registraties, gewoon directe actie. Dan is dit voor jou.
Kies je favoriet:
- Universal Remote TV Smart
- TV Remote – Universal Control
Hoe werkt het? Zo:
- Ga naar de App Store en download je favoriet.
- Zorg dat zowel iPhone als tv op hetzelfde wifi‑netwerk zitten (echt, dit is onmisbaar).
- Open de app, zoek je tv en je krijgt een digitale D‑pad en aan/uit‑knop. Geen tierlantijnen, geen poespas.
Eerlijke mening: Meestal werken deze apps meteen voor basisbediening. Verwacht geen wonderen – geavanceerde functies zijn beperkt.
De minimalistische oplossing: Remote for Samsung TV Smart
Soms wil je gewoon eenvoud – geen drukke menu’s of schreeuwen tegen de cloud.
Doe gewoon dit:
- Download “Remote for Samsung TV Smart” uit de App Store.
- Zorg dat alles op hetzelfde wifi‑netwerk zit.
- Open de app, tik je tv aan en je kunt aan de slag – geen overwinningsdans nodig.
Wanneer gebruiken: Perfect voor die keukentv of logeerkameropstelling waar je niet te veel bij wilt nadenken.
Conclusie:
Als het gaat om het bedienen van een Samsung TV met je iPhone, springt TVRem er duidelijk uit als de beste keuze. In tegenstelling tot SmartThings, waarvoor je een account moet aanmaken en door zakelijke, complexe menu’s moet navigeren, is TVRem snel, intuïtief en direct klaar voor gebruik — zonder registratie, zonder extra instellingen en zonder adapters.
Minimalistische apps zoals Remote for Samsung TV Smart zijn misschien eenvoudig, maar beperken zich tot basisfuncties en missen mogelijkheden zoals soepele touchpad-navigatie, het starten van apps of spraakinvoer. Andere universele afstandsbedieningsapps voelen vaak opgeblazen aan, verbergen geavanceerde functies achter betaalmuren of hebben onhandige interfaces.
TVRem combineert het beste van beide werelden: volledige afstandsbediening — volume, kanalen, ingangen en afspelen — aangevuld met toetsenbordinvoer, apps starten met één tik en ondersteuning voor spraakassistenten op compatibele modellen. Bovendien werkt het met meerdere tv-merken, niet alleen Samsung, wat het een veelzijdige, betrouwbare en écht gratis oplossing maakt.
Voor iedereen die snelle, volledige en probleemloze bediening van zijn Samsung TV wil, is TVRem duidelijk de beste keuze.
Eerlijk gezegd heeft @mikeappsreviewer de meeste opties al raak beschreven, maar ik moet erbij zeggen: de SmartThings‑app is niet voor iedereen de heilige graal. Ja, het is Samsungs officiële route, maar hij is nogal opgeblazen en als je tv wat ouder is of zijn firmwarehuiswerk niet heeft gedaan, kan het goed zijn dat hij niet eens als verbindbaar verschijnt. Ik heb zelf een oudere Series 6 en SmartThings liet me gewoon zitten: geen tv gedetecteerd, hoeveel wifi‑resets of consultaties van Samsungs hulpgidsen ik ook deed.
Een stiekeme truc die soms werkt (hierboven niet genoemd): AirPlay‑integratie. Als je Samsung‑tv redelijk recent is (2018 of nieuwer), veeg omlaag op je iPhone, kies Scherm synchroniseren en zoek je tv. Sommige moderne Samsung‑toestellen laten je via AirPlay basisbediening oproepen, zodat je in elk geval kunt pauzeren/afspelen/volume aanpassen terwijl je vanaf je telefoon streamt – verre van een volwaardige afstandsbediening, maar goed, in nood grijp je alles aan.
Daarnaast, voor iedereen bij wie de ingebouwde wifi van de tv kuren vertoont (waar Samsung helaas om berucht is): vrijwel al deze apps zijn waardeloos als je de tv niet op hetzelfde netwerk als je telefoon krijgt. Voordat je je hoofd stuk slaat op nóg meer app‑installaties, controleer even of de tv niet zomaar de wifi is kwijtgeraakt – die van mij doet dat graag na software‑updates.
En terzijde: ik heb een hoop van die “universele” afstandsbedieningsapps geprobeerd, en ze zitten óf vol met advertenties óf ze vallen je lastig voor 3 dollar per week. Sommige, zoals de “Smart TV Remote” van Quanticapps, zijn wat strakker vormgegeven en laten je snel volume of ingang wisselen als je krap zit – mits je de advertenties voor lief neemt. Verwacht alleen geen luxe functies als apps starten of tekst invoeren, tenzij je wilt betalen of eindeloze upsells wilt verdragen.
Kortom: als je tv uit ongeveer 2016 of nieuwer is, is SmartThings het proberen waard – maar wees niet verbaasd als hij zich humeurig gedraagt. Anders kun je het beste een paar verschillende universele afstandsbedieningsapps uitproberen en kijken welke je het minst irriteert. En vergeet de fysieke knoppen op de tv zelf niet – meestal ergens onderaan de rand, links of rechts – je zou verbaasd zijn hoeveel mensen vergeten dat die er zijn. Ik heb daar vaker op terug moeten vallen dan ik wil toegeven wanneer apps me in de steek lieten.
Eerlijk gezegd lijkt Samsungs “slimme” universum op dit punt meer op een kristallen bol: soms werkt het, soms is het alleen maar mistige frustratie. @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles hebben de voor de hand liggende routes met SmartThings en al die willekeurige universele afstandsbedieningsapps al uitgestippeld, maar hier is een onverwachte wending: als je alleen stroom/volume/input‑basisfuncties nodig hebt, investeer dan $10-15 in een Lightning‑naar‑IR dongle voor je iPhone (sla het hele Wi‑Fi‑drama gewoon over). Steek hem in je iPhone, download EENDER WELKE generieke IR‑afstandsbedieningsapp, en bam—je iPhone spreekt meteen “ouderwetse afstandsbediening” rechtstreeks tegen je Samsung. Geen gezeur over hetzelfde wifi‑netwerk, geen accountaanmaak, zelfs geen firmware‑check. Het is een supersimpele workaround voor wanneer Samsungs dierbare SmartThings je tv laat zitten.
Volledige openheid: zo’n IR‑dongle is een flinke throwback (denk 2004, maar dan op een glanzende iPhone), en ja, je ziet er licht belachelijk uit terwijl je je telefoon op je tv richt, maar nood breekt wet. Bovendien kan een IR‑afstandsbediening het weinig schelen hoe oud of koppig je tv is, zolang er oorspronkelijk maar een IR‑afstandsbediening bij zat.
Ook een kleine correctie op het “AirPlay schiet te hulp!”‑verhaal: ja, je krijgt afspelen/pauze/volume voor media, maar iedereen die via AirPlay de “bron” wil wijzigen of het instellingenmenu wil openen, heeft pech—Apple gooit die verboden tempel niet open.
Bonustip—als niets hiervan werkt en je nog steeds niet bij de instellingen kunt omdat je tv graag verstoppertje speelt met zijn netwerk, probeer dan eens een USB‑toetsenbord met de tv te koppelen (ja, bloedserieus). Soms kom je zo wél door de menu’s heen wanneer alle afstandsbedieningen (echt of virtueel) weigeren mee te werken. Geef mij alleen niet de schuld als je ongemakkelijk moet uitleggen waarom je woonkamer op een kantoor lijkt.
Dus, TL;DR: Ga voor IR als echt alles faalt—eerlijk waar, de meest betrouwbare noodoplossing nadat Samsungs apps je in de steek laten. Is er hier nog iemand die al gezwicht is en een klikbare universele afstandsbediening van $8 uit de kringloop- of budgetwinkel heeft gekocht om zijn verstand te bewaren?
Eén ding dat niemand heeft genoemd: HDMI‑CEC‑eigenaardigheden. Als je andere HDMI‑apparaten hebt (soundbar, gameconsole, streamingkastjes), kunnen de besturingssignalen van je Samsung met elkaar in conflict komen, waardoor ALLE draadloze afstandsbedieningen onbetrouwbaar worden. Voordat je je telefoon uit het raam gooit, haal alles los behalve de tv, herstart je router en tv, en probeer het dan opnieuw met SmartThings of die universele afstandsbedieningsapps (ja, saai, maar soms kapen spookapparaten de afstandsbedieningssignalen).
Wat je iPhone gebruiken betreft om je Samsung‑tv te bedienen: de SmartThings‑app is echt strak—als hij werkt. Je hebt volledige controle, betere tekstinvoer en eenvoudig apps starten. Maar, zoals gezegd, je moet inloggen met een Samsung‑account en als de wifi van je tv kuren heeft, kun je zomaar buitengesloten raken. Universal Remote TV Smart is snel en vereist geen login—handig voor “Laat me dit ding gewoon dempen voordat het weer zo’n Samsung opstartdeuntje eruit gooit”‑momenten. Remote for Samsung TV Smart: overzichtelijk, maar mist de diepere functies zoals ingang wisselen of smart‑home‑integratie.
Complimenten voor de IR‑dongle‑truc; hou van het retrokarakter, maar niet elke iPhone ondersteunt het (alleen Lightning‑poort), en nieuwere Samsungs hebben geen IR‑ontvangers meer, dus check dat eerst.
Voor , een solide optie als je afstandsbediening echt kapot is en wifi geen probleem is. Voordelen: intuïtief, simpel en best betrouwbaar voor basis tv‑functies. Nadelen: minder functies dan SmartThings, af en toe vertraging, en soms lastiggevallen worden met advertenties of in‑app‑aankopen. Concurrenten zoals SmartThings of Universal Remote TV Smart zijn misschien geschikter als je in het Samsung‑ecosysteem zit of tussen merken wisselt.
Snelle tip: als echt niets meer werkt, sluit een goedkope usb‑toetsenbord aan—heel veel mensen vergeten dat tv’s dat als afstandsbediening zien, en je kunt door de meeste instellingen navigeren. Soms wint ouderwets gewoon. Zou iemand anders ook willen dat er een soort “Noodstand voor tv’s” bestond voor deze smart‑tv’s?