Hoe kan ik mijn externe harde schijf weer op mijn Mac laten koppelen?

Mijn externe harde schijf wordt ineens niet meer gekoppeld op mijn Mac, terwijl die eerder prima werkte, en ik kan niet bij belangrijke bestanden die ik meteen nodig heb. Schijfhulpprogramma ziet de schijf soms, maar die opent niet normaal, en eenvoudige oplossingen hebben niet gewerkt. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een Mac-probleem is, een probleem met de schijf, of wat de veiligste manier is om de gegevens te herstellen en de schijf weer werkend te krijgen.
Ik heb dit meegemaakt op een Mac met een externe schijf en de eerste paar minuten waren het ergst. Je sluit hem aan, er verschijnt niets en je hoofd gaat meteen naar een dode schijf. Heel vaak is het minder dramatisch dan het eruitziet. De schijf wordt ergens tussen de hardware en macOS geblokkeerd. Begin eerst met de saaie dingen, want ik heb dat ooit overgeslagen en daarmee een halve middag verspild. Fysieke controles Als je schijf op een USB-hub is aangesloten, haal hem daaruit en sluit hem rechtstreeks op de Mac aan. Sommige hubs zijn onbetrouwbaar met externe schijven, vooral oudere harde schijven die bij het opstarten meer stroom trekken. Wissel de kabel. Wissel daarna ook de poort. Ik had een USB-C-kabel met een klein defect vanbinnen, zag er van buiten prima uit, maar faalde elke keer. Kijk naar tekenen van leven. Led aan, lichte trilling, draaiend geluid. Als je een van die dingen krijgt, zou ik dat als een goed teken zien. Er komt stroom bij de schijf. Controleer Finder voordat je iets riskants doet Soms is de schijf aangekoppeld en verbergt Finder hem. Open Finder en daarna Instellingen, of Voorkeuren op oudere macOS-versies. Zorg onder Algemeen dat Externe schijven is ingeschakeld. Zorg onder Navigatiekolom dat Externe schijven daar ook is ingeschakeld. Als beide aan staan en de schijf nog steeds niet verschijnt, ga dan naar Schijfhulpprogramma. Doe rustiger aan als de bestanden belangrijk zijn Dit is het punt waarop mensen het erger maken. Ik heb mensen meteen in EHBO of Wis zien duiken en van een herstelbare puinhoop een gewiste schijf zien maken. Als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt maar niet wil aankoppelen, zou ik bestandssysteembeschadiging of een andere logische corruptie vermoeden. Simpel gezegd: de hardware is misschien nog leesbaar, maar macOS weigert hem netjes aan te koppelen. Wat ik eerst zou doen Als je bestanden belangrijk zijn, herstel de gegevens dan voordat je reparaties probeert. De reden is simpel. Herstelapps vertrouwen niet op dezelfde manier op het normale aankoppelproces van macOS. Ze scannen de schijf directer en halen vaak bestanden van schijven af waar Finder niet aan komt. Ik heb goede resultaten gehad met Disk Drill op niet-aangekoppelde en corrupte schijven. Het nuttige deel is geen hype, het is de werkwijze. Je scant eerst, controleert voorbeelden om te zien of de bestanden intact zijn, en als de schijf instabiel lijkt maak je een byte-voor-byte-back-up voordat je er verder aan zit. Dat zou ik doen als de schijf klikkende geluiden maakt, wegvalt of zich vreemd gedraagt. Een image scannen is veiliger dan steeds opnieuw op de originele schijf blijven rammen. Zodra je bestanden zijn gekopieerd, zou ik pas met reparaties gaan rommelen. Dingen die het proberen waard zijn nadat je gegevens veilig zijn 1. Beëindig een vastgelopen fsck-proces Open Terminal en voer uit: sudo pkill -f fsck Deze lijkt willekeurig, maar ik heb gezien dat het werkt. Als een schijf verkeerd is losgekoppeld, start macOS soms fsck op de achtergrond om hem te controleren. Af en toe loopt dat vast en blijft de schijf in limbo hangen. Beëindig het proces en soms koppelt de schijf meteen aan. Beetje dom, maar ja. 2. Reset hardware-instellingen op laag niveau op Intel-Macs Als je een Intel-Mac gebruikt, reset dan NVRAM of SMC. USB-gedrag wordt soms vreemd en dit ruimt wat rommel op die aan de hardwarestatus vastzit. Als je Apple Silicon gebruikt, M1, M2, M3, is een herstart daar meestal de enige stap die je nodig hebt. 3. Formatteer de schijf opnieuw als herstel klaar is Als je bestanden al veilig zijn, of je ze niet nodig hebt, ga dan terug naar Schijfhulpprogramma. Klik op Weergave en daarna op Toon alle apparaten. Selecteer de fysieke schijf, niet alleen het volume eronder. Klik op Wis. Kies APFS als de schijf binnen de Mac-wereld blijft. Kies exFAT als je bestanden tussen macOS en Windows verplaatst. Hiermee wis je de schijf en bouw je het bestandssysteem opnieuw op. Als het probleem corruptie was en geen hardwarestoring, lost dit het vaak op. De korte versie Als de schijf belangrijke gegevens bevat, begin dan niet met reparatiehulpmiddelen. Herstel eerst met iets als Disk Drill en probeer daarna pas oplossingen. Ik heb deze les op de irritante manier geleerd. Schijven komen en gaan. Je bestanden niet.
Dat Schijfhulpprogramma de schijf “soms” ziet, is een belangrijke aanwijzing. Voor mij wijst dat eerder op een instabiele verbinding of een defecte behuizing dan op een puur macOS-probleem. Ik zou Systeeminformatie controleren, niet Finder. Houd Option ingedrukt, klik op het Apple-menu, dan op Systeeminformatie, daarna op USB of Thunderbolt. Als de schijf daar verschijnt met een modelnummer, ziet je Mac de hardware. Als hij steeds verschijnt en verdwijnt, is dat hardwaregedrag. Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet meteen EHBO uitvoeren op een schijf die steeds de verbinding verbreekt. Herhaalde leespogingen zijn zwaar voor een zwakke schijf. Wat ik hierna zou doen: 1. Test de schijf op een andere Mac of een Windows-pc. Als hij op twee systemen faalt, verdenk dan de schijf of de behuizing. 2. Als hij in een externe behuizing zit, haal de losse schijf eruit en probeer een andere behuizing of SATA-naar-USB-adapter. Ik heb meegemaakt dat de USB-bridgeprint defect was terwijl de schijf zelf nog prima was. 3. Voer in Terminal het volgende uit: diskutil list Daarna: diskutil info /dev/diskX Dit vertelt je of macOS een bestandssysteem, partitie-indeling of SMART-status ziet. 4. Als SMART aangeeft Failing, stop dan met proberen hem te koppelen. Kopieer eerst de gegevens. 5. Als het volume grijs is in Schijfhulpprogramma en niet wil koppelen, is gegevensherstel eerst logischer. Disk Drill is een goede keuze voor Mac omdat het schijven scant die macOS weigert te openen en je bestanden laat bekijken vóór herstel. 6. Als FileVault of versleuteling is gebruikt, controleer dan of het probleem met ontgrendelen te maken heeft, niet met koppelen. Deze video laat stap voor stap zien hoe herstel en koppelproblemen van een externe harde schijf op Mac worden aangepakt: bekijk de gids voor het koppelen van externe Mac-schijven en gegevensherstel Als de schijf klikt, stopt met draaien of je Mac laat vastlopen, stop dan met eraan prutsen. Dat is het punt waarop mensen van een slechte dag naar gegevensverlies gaan.
Als Schijfhulpprogramma het slechts *soms* ziet, neig ik eerder naar hardware dan naar macOS. Daar wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer en @nachtdromer. Mensen geven graag eerst het bestandssysteem de schuld, maar intermitterende detectie wijst meestal op de behuizing, kabel, voeding of de schijf zelf die kuren heeft. Een paar dingen die ik zou controleren en die nog niet echt aan bod zijn gekomen: - Open **Console** en bekijk de logs live wanneer je hem aansluit. Zoek op `diskarbitrationd`, `I/O error`, `USBMSC` of `Bridge`. macOS verraadt vaak al iets over het apparaat, zelfs wanneer Finder nutteloos blijft. - Voer in Terminal uit: `log stream --predicate 'eventMessage contains 'disk' --info` en sluit daarna de schijf opnieuw aan. Als je herhaaldelijk I/O-fouten ziet, stop dan met willekeurige mount-pogingen. - Start één keer op in **Veilige modus** en test daar. Zeldzaam, maar rommel van derden zoals NTFS/paragon/tuxera kan de aankoppeling verstoren. - Als het een externe desktopschijf is met een eigen voedingsadapter, test dan ook de **voeding**. Die vallen vaker uit dan mensen denken. - Als Schijfhulpprogramma de **container** wel toont maar het volume niet correct, kan dat wijzen op schade aan de partitie-indeling, niet alleen op eenvoudige corruptie. Mijn volgorde zou zijn: 1. Logs controleren 2. Testen op een andere machine 3. Als hij enigszins leesbaar is, data kopiëren of scannen met **Disk Drill** vóór herstelpogingen 4. Pas daarna mount-/herstelacties proberen Ook: als je Mac vastloopt wanneer de schijf is aangesloten, stop dan. Dat is geen schattig softwareprobleem. Voor extra leesvoer is dit een degelijk draadje over **externe harde schijf wordt niet gekoppeld op Mac oplossingen en stappen voor gegevensherstel**: bekijk praktijkgerichte oplossingen voor een WD Passport die niet wordt gekoppeld op Mac