Hoe kan ik jarenlang opgeslagen iPhone-foto's opruimen?

Mijn iPhone-fotobibliotheek is in de loop van meerdere jaren volgeraakt met duplicaten, screenshots, wazige foto’s en willekeurige downloads. De iCloud-opslag is bijna vol, en ik weet niet goed wat de beste manier is om alles te organiseren, te verwijderen en een back-up te maken zonder belangrijke foto’s te verliezen. Wat is de gemakkelijkste workflow of app om een grote iPhone-fotobibliotheek op te schonen?

Het belangrijkste dat ik zou vermijden, is proberen om de hele bibliotheek met de hand op te schonen in één marathonsessie. Ik heb dat gedaan met ongeveer 35.000 foto’s en video’s, en het was vreselijk. Na uren scrollen en verwijderen voelde het amper alsof ik vooruitgang had geboekt.

Wat hielp, was de klus opdelen in slimmere stukken.

Begin met de gewone Foto’s-app voor het voor de hand liggende werk. Die is nog steeds goed om willekeurige foto’s weg te halen, vooral als je de veegbeweging gebruikt om er meerdere tegelijk te selecteren in plaats van elk item afzonderlijk aan te tikken. Ik vond het ook makkelijker om binnen specifieke albums te werken in plaats van in de volledige bibliotheek. Screenshots, downloads, video’s, wat dan ook. Eén categorie tegelijk is een stuk minder irritant.

Controleer ook of een album Alles selecteren heeft. Als het een album vol screenshots of rommel is waarvan je al weet dat je het niet wilt, scheelt dat enorm veel tikwerk.

Waar de Foto’s-app voor mij tekort begon te schieten, was bij duplicaten. Apple’s album Duplicaten is handig, maar het is vooral bedoeld voor exacte overeenkomsten. Mijn probleem was meer dat ik vijf versies van dezelfde foto had, burstfoto’s, oude schermopnames, Live Photos waar ik niets om gaf, en enorme video’s die daar zonder reden ruimte innamen.

Toen heb ik Clever Cleaner gebruikt. Dat bleek uiteindelijk de grootste tijdsbesparing op te leveren.

In plaats van me handmatig door alles te laten scrollen, groepeerde het vergelijkbare foto’s, haalde het screenshots eruit, liet het grote video’s zien en hielp het bij Live Photos door ze om te zetten in stilstaande beelden als ik het bewegende deel niet meer nodig had. Het groeperen van vergelijkbare foto’s was het belangrijkste. Het is veel sneller om een reeks bijna identieke opnames te bekijken en de beste te bewaren dan je hele camerarol foto voor foto te moeten doorstaren.

Ik controleerde nog steeds dingen voordat ik ze verwijderde, maar de app nam het grootste deel van het sorteerwerk over. Wat eruitzag als een opschoonklus van meerdere weekenden veranderde in iets waar ik in een paar avonden doorheen kon komen.

Als je ook je iCloud-opslag wilt verlagen, onthoud dan dat iCloud-foto’s gesynchroniseerd zijn. Als je iets van je iPhone verwijdert, wordt het ook uit iCloud-foto’s verwijderd. Dat is prima als je van plan bent het overal te verwijderen, maar het is niet hetzelfde als het alleen van één apparaat halen.

En vergeet Recent verwijderd niet. Veel mensen missen dat onderdeel. Tot je het leegt of wacht tot het automatisch wordt gewist, nemen die bestanden nog steeds ruimte in.

Als opslag het echte probleem is, pak dan eerst de grote dingen aan. In mijn geval waren de grootste boosdoeners:

1. lange video’s die ik was vergeten
  2. schermopnames
  3. oude screenshots
  4. Live Photos
  5. willekeurige afbeeldingen en video’s opgeslagen vanuit berichtenapps

Het verwijderen van een handvol grote video’s maakte veel meer ruimte vrij dan het verwijderen van honderden normale foto’s.

Nog iets dat tegen het einde hielp, was een computer gebruiken. Nadat ik de overduidelijke rommel had verwijderd, sloot ik de iPhone aan op mijn Mac en deed ik de laatste sortering op een groter scherm. Vergelijkbare foto’s vergelijken is gewoon makkelijker wanneer je niet alles op een telefoon doet.

Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik het simpel houden:

1. Gebruik eerst Foto’s voor makkelijk te verwijderen rommel en albums waar Alles selecteren logisch is.
  2. Gebruik Clever Cleaner voor duplicaten, vergelijkbare opnames, screenshots, grote video’s en Live Photos.
  3. Leeg Recent verwijderd zodra je zeker bent.
  4. Doe de laatste organisatie op een Mac of pc als je die hebt.
  5. Besteed elke week 10 of 15 minuten aan het opruimen van nieuwe rommel, zodat het niet weer opstapelt.

Dat ging veel sneller dan proberen om duizenden items handmatig in één keer te verwijderen.

Als iCloud-foto’s je enige kopie zijn, begin dan niet met verwijderen totdat je ergens anders een aparte back-up hebt. Dat is het deel dat mensen overslaan omdat het saai voelt, maar het is belangrijk. iCloud is synchronisatie, geen echt archief. Als je van je telefoon verwijdert, verwijder je het meestal ook uit iCloud. Voordat ik een grote opruiming zou doen, zou ik de bibliotheek exporteren naar een Mac, externe schijf, Google Foto’s, OneDrive, of wat je ook genoeg vertrouwt als je oeps-kopie.

Daarna zou ik in een minder emotionele volgorde opruimen: eerst video’s, dan schermopnamen, dan schermafbeeldingen, dan duplicaten/soortgelijke opnamen. Normale foto’s zijn piepklein vergeleken met een paar vergeten 4K-video’s. Je kunt een uur besteden aan het verwijderen van 600 willekeurige foto’s en minder ruimte besparen dan door één lange video van een concert of schoolevenement te verwijderen. Controleer ook Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto’s, want daar zie je mogelijk beoordelingsopties voor grote bijlagen of video’s.

Ik ben er niet op tegen om iets als Clever Cleaner te gebruiken voor het groeperen van soortgelijke foto’s, maar ik zou het behandelen als een sorteermiddel, niet als een automatische verwijderknop. De echte werkwijze zou moeten zijn: eerst een back-up, daarna overduidelijke grote rommel verwijderen, en vervolgens Apple Foto’s of een opschoonapp gebruiken voor het vervelende bijna-duplicaatwerk. En nadat je Recent verwijderd hebt geleegd, geef iCloud dan wat tijd om bij te werken voordat je ervan uitgaat dat er niets is veranderd. Soms loopt het opslagcijfer achter en lijkt het alsof de opruiming niet meteen heeft gewerkt.

Je opschoonplan verandert sterk afhankelijk van of Optimize iPhone Storage is ingeschakeld. Als dat zo is, heeft je telefoon mogelijk alleen miniaturen van veel oudere foto’s, dus proberen om direct een back-up van de iPhone te maken kan je een vals gevoel geven dat alles veilig is gekopieerd. Ik ben het met @nachtdromer eens dat je eerst een echte back-up moet maken, maar ik zou dat doen via iCloud.com of via een Mac-fotobibliotheek die is ingesteld op Download Originals, niet alleen door de telefoon aan te sluiten en er bestanden af te slepen. Daarna kun je opschonen vanuit de Foto’s-app of Clever Cleaner of welk hulpmiddel je ook prettig vindt, maar zorg ervoor dat je verwijdert uit de daadwerkelijke iCloud-bibliotheek die je wilt verkleinen. Anders kun je een weekend bezig zijn met sorteren en nog steeds in de war zijn over wat er nu echt waar was opgeslagen.

Albums besparen geen iCloud-opslagruimte. Het zijn alleen labels, dus besteed geen uren aan het sorteren in albums totdat je de rommel hebt verwijderd of geëxporteerd. Doe de opschoning eerst in de hoofdbibliotheek en organiseer daarna wat er overblijft.