Hoe herstel ik verwijderde foto's van een Canon-camera?

Ik heb per ongeluk belangrijke foto's van mijn Canon-camera verwijderd terwijl ik probeerde ruimte vrij te maken op de geheugenkaart. Het gaat om persoonlijke foto's en foto's van evenementen die ik echt terug nodig heb, en ik ben meteen gestopt met het gebruik van de camera om te voorkomen dat er iets wordt overschreven. Ik ben op zoek naar de beste manier om verwijderde foto's van een Canon-camera veilig van de SD-kaart te herstellen.

Ik heb precies in deze puinhoop gezeten met een Canon-body, en de eerste stap is saai maar belangrijk. Stop nu met fotograferen. Maak geen enkele opname meer. Neem geen video op. Haal de SD-kaart uit de camera. Als de kaart een vergrendelschakelaar heeft, zet die dan op alleen-lezen.

De reden is simpel. Wanneer een Canon-camera foto’s verwijdert, of wanneer je een snelle format doet, wist hij de fotodata meestal niet meteen. Hij markeert de ruimte als vrij in het bestandssysteem. De oude bestanden staan er vaak nog totdat nieuwe opnames eroverheen worden geschreven. Canon-body’s geven je geen prullenbakmap of herstelbak, dus zodra nieuwe data de oude spullen overschrijven, stopt herstel daar meestal. Ik heb dat ooit op de harde manier geleerd en verloor de helft van een weekendshoot. Sindsdien behandel ik de kaart als bewijsmateriaal. Uit de camera, onaangeraakt.

Voordat je met hersteltools gaat rommelen, controleer eerst de voor de hand liggende dingen die mensen overslaan als ze in paniek raken. Als je Canons cloudworkflow gebruikt, kijk dan in image.canon. Sommige uploads blijven daar tot 30 dagen staan. Als de bestanden na het importeren van je computer zijn verwijderd, controleer dan de Prullenbak op Windows of de Prullenmand op macOS. Klinkt dom, ik weet het. Toch 20 seconden waard.

Als er geen back-up opduikt, is je volgende stap herstelsoftware op een computer met een SD-kaartlezer. Gebruik een lezer, niet de camera via USB. Een directe kaartverbinding geeft herstelapps meestal betere toegang tot de kaart zelf. Ik heb op die manier schonere scans gehad, vooral bij RAW-bestanden.

Van de gebruikelijke opties gaf Disk Drill mij de beste resultaten op Canon-kaarten. Het pikte CR2- en CR3-bestanden zonder veel gedoe op, plus JPEG’s en videoclips. Het previewgedeelte hielp veel omdat ik kon controleren of de bestanden intact waren voordat ik iets opsloeg. Op Windows is er een kleine gratis hersteltoelage, genoeg om te testen of je verloren opnames er zijn voordat je tijd steekt in het uitzoeken van de rest.

Als je een gratis route wilt en een wat ruwere aanpak niet erg vindt, wordt PhotoRec nog steeds niet voor niets genoemd. Het haalt bestanden goed boven water. De afruil is gebruiksgemak. Het draait in een tekstgebaseerd venster, en de uitvoer is rommelig. Meestal verlies je de originele bestandsnamen en mapindeling, dus eindig je met het handmatig sorteren van een stapel herstelde bestanden. Recuva is makkelijker op Windows, maar op camerakaarten vond ik het zwakker bij Canon RAW-herstel zodra de scan diep ging.

Het proces is grotendeels hetzelfde, welke tool je ook kiest.

1. Installeer de herstelapp op je computer, nooit op de SD-kaart die je probeert te redden.

2. Steek de kaart in een lezer, kies die in de app en voer dan een diepe scan uit. Grote kaarten kosten tijd. Laat het proces afronden.

3. Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde SD-kaart. Dat vergroot het risico dat je juist wist wat je probeert terug te krijgen.

Als de scan je foto’s vindt, herstel ze dan eerst en maak daarna ergens anders een back-up voordat je iets met de kaart doet. Daarna zou ik de kaart in de camera formatteren voordat je hem weer gebruikt. Ik ben jaren geleden gestopt met bestanden één voor één verwijderen, omdat kaarten beter lijken te werken met een schone in-camera format.

Dat is hier het hele plan. Laat de kaart onaangeraakt, scan hem via een lezer, herstel naar een andere schijf en sorteer de resultaten daarna.

Je hebt het belangrijkste deel al gedaan, je bent gestopt met het gebruiken van de kaart. Blijf dat doen. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het verwijderen van de SD-kaart en het uitlezen ervan met een kaartlezer. Waar ik een beetje van mening verschil is dit: als de foto’s belangrijk genoeg zijn, maak dan eerst een volledige image-back-up van de SD-kaart en werk daarna vanaf de kopie. Hulpmiddelen zoals USB Image Tool op Windows of dd op Mac/Linux doen dit. Als een herstelscan vastloopt of de kaart begint te falen, heb je nog steeds de ruwe image van de kaart. Die extra stap heeft mensen behoed voor een tweede ramp. Voor Canon-kaarten is Disk Drill een goede keuze omdat het goed overweg kan met JPG, CR2, CR3 en gangbare Canon-videoformaten. Ik vind het fijner voor het sorteren van resultaten dan veel gratis tools. Voorvertoning is belangrijk als je honderden foto’s van een evenement hebt. Doe dit: 1. Plaats de SD-kaart in een kaartlezer. 2. Maak indien mogelijk een byte-voor-byte image van de kaart. 3. Scan de image, of de kaart, met Disk Drill. 4. Herstel bestanden naar je computer, nooit terug naar de SD-kaart. 5. Controleer bestandsgroottes en voorvertoningen. Kleine bestanden betekenen vaak een gedeeltelijke overschrijving. Als Disk Drill sommige RAW-bestanden niet vindt, probeer dan PhotoRec als tweede poging. Het ziet er niet mooi uit, maar haalt soms bestanden terug die andere apps missen. Bestandsnamen zullen wel een rommeltje zijn. Ook de moeite waard om te bekijken, hoe je verwijderde foto’s van een SD-kaart kunt herstellen. Kort en bondig. Als de kaart na het verwijderen is geformatteerd, is herstel in veel gevallen nog steeds mogelijk. Snel formatteren laat vaak gegevens achter. Volledig formatteren is erger.
Hoe herstel ik verwijderde foto’s van een Canon-camera?
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @chasseurdetoiles zeiden: controleer of de kaart echt problemen geeft voordat je er meerdere diepe scans op loslaat. Als Windows vraagt om de kaart te herstellen, klik dan nog niet op repareren. Dat kan het bestandssysteem veranderen en herstel lastiger maken. Hetzelfde geldt voor CHKDSK. Mensen klikken in paniek op dat soort dingen en vragen zich daarna af waarom het herstel raar doet. Mijn volgorde zou zijn: 1. Houd de SD-kaart uit de Canon. 2. Gebruik een degelijke kaartlezer. 3. Als de kaart wordt gekoppeld, maak dan eerst een image van de hele kaart als dat kan. 4. Voer herstel uit op de image of de kaart. 5. Sla de resultaten ergens anders op. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat je altijd meteen tussen een heleboel tools moet springen. Meestal is het slimmer om te beginnen met één app die Canon-formaten goed ondersteunt en waarmee je bestanden kunt bekijken. Disk Drill is behoorlijk goed voor het herstellen van Canon-foto's van SD-kaarten, vooral als je met CR2, CR3, JPG of MP4/MOV-clips werkt. Als de previews er normaal uitzien, herstel dan eerst de belangrijke dingen en stop met experimenteren. Ook, als de verwijderde bestanden van een burstshoot of evenement waren, sorteer de herstelde bestanden dan op bestandstype en tijdstempel na het herstel. Canon-kaarten komen vaak terug met kapotte mapnamen, maar de EXIF-gegevens kunnen je nog steeds redden. Als je wat praktijkgerichte geruststelling wilt, hier is een succesverhaal over Canon SD-kaart fotoherstel op Facebook. Belangrijk punt: formatteer de kaart niet opnieuw, zelfs niet als de camera zegt dat het nodig is. Zo veranderen mensen misschien herstelbaar in laat maar zitten.
Hoe herstel ik verwijderde foto’s van een Canon-camera?