Hoe bestanden van de harde schijf herstellen nadat ze zijn verwijderd?

Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn harde schijf verwijderd en besefte te laat dat ik ze nog steeds nodig heb. Ik ben op zoek naar de beste manier om verwijderde bestanden van de harde schijf te herstellen voordat er iets wordt overschreven, inclusief veilige herstelsoftware of stappen die echt werken.

Ik zou nog niet in paniek raken. Ik heb schijven gehad die totaal kapot leken, en die daarna toch bestanden teruggaven zodra ik ermee stopte te rommelen. Het belangrijkste is dit: schrijf vanaf nu helemaal niets nieuws meer naar de schijf.

Geen installaties. Geen grote downloads. Verplaats geen mappen heen en weer. Wanneer een bestand wordt verwijderd, is de bestandsvermelding vaak als eerste weg, terwijl de ruwe gegevens er nog steeds staan totdat iets anders eroverheen wordt geschreven. Als je de schijf blijft gebruiken, maak je je eigen herstelklus alleen maar moeilijker.

Wanneer softwareherstel meestal werkt

Wat ik heb gezien, is dat tools prima werken bij zaken als:

1. bestanden die per ongeluk zijn verwijderd
  2. de Prullenbak is al geleegd
  3. een snelle formattering
  4. een partitie die is verdwenen
  5. bestanden die verdwijnen na een crash of een slechte afsluiting

Het is een ander verhaal als de schijf begint te klikken, schuren, piepen of willekeurig uit het systeem verdwijnt. Dan stop ik. Die geluiden betekenen meestal dat het probleem fysiek is, en herhaaldelijk opstarten maakt het vaak erger.

Een eenvoudige eerste poging

Als ik helemaal opnieuw zou beginnen, zou ik eerst Disk Drill proberen. Ik heb het ooit gebruikt op een externe schijf na een slordige formattering, en het was eenvoudig genoeg om erdoorheen te komen zonder een stapel documentatie te hoeven lezen. Het kan overweg met veelvoorkomende situaties zoals verwijderde bestanden, geformatteerde volumes, beschadigde bestandssystemen en externe HDD's of SSD's. De previewtool helpt enorm, omdat je kunt controleren of een bestand nog steeds opent voordat je het opslaat. Op Windows is de gratis herstel­limiet 100 MB.

Hoe ik het zou doen

1. Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op die waar de bestanden zijn verdwenen.
  2. Sluit de getroffen schijf aan.
  3. Start Disk Drill en kies de juiste schijf.
  4. Klik op “Zoeken naar verloren gegevens.”
  5. Laat de scan voltooien, ook als het langzaam voelt.
  6. Gebruik de filters of de zoekbalk om het aantal resultaten te beperken.
  7. Bekijk eerst een paar bestanden voordat je ze herstelt.
  8. Selecteer wat je wilt terughalen.
  9. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op.

Die laatste stap is belangrijker dan mensen denken. Als je herstelt op dezelfde schijf, loop je het risico gegevens te overschrijven die je nog niet hebt teruggehaald. Ik heb mensen dit één keer zien doen, waarna ze zich afvroegen waarom de helft van de map beschadigd terugkwam. Slechte dag.

Controleer eerst de eenvoudige dingen

Voordat je een lange scan uitvoert, kijk op de voor de hand liggende plekken:

Prullenbak. OneDrive. Bestandsgeschiedenis op Windows. Time Machine op Mac.

Ik heb mensen een hele avond sectoren zien scannen en vervolgens de ontbrekende bestanden in een cloudsynchronisatiemap zien vinden. Vervelend, maar beter dan voorgoed verdwenen.

Andere tools die de moeite waard zijn

1. PhotoRec, gratis en krachtig, al komen bestandsnamen vaak rommelig terug en voelt de workflow wat ruw aan
  2. UFS Explorer, degelijk met externe schijven, al is het meer technisch georiënteerd

Wanneer ik zou stoppen het zelf te doen

Als de schijf fysieke problemen vertoont, of je computer deze helemaal niet detecteert, zou ik hersteltools voor thuis overslaan. Op dat moment is een herstelbedrijf logischer. Software repareert geen beschadigde hardware, en extra pogingen maken het werk van het lab soms moeilijker. Dat heb ik op de harde manier geleerd.

Gebruik de schijf eerst niet meer. Ik ben het voor dat deel 100 procent eens met @mikeappsreviewer. Waar ik van mening verschil, is dit: ik zou eerst controleren op back-upkopieën voordat ik überhaupt een scan uitvoer. Mensen verspillen uren met scannen terwijl het bestand gewoon in de versiegeschiedenis van OneDrive, Bestandsgeschiedenis, Time Machine of zelfs een tijdelijke appmap staat.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Controleer de Prullenbak.
  2. Controleer de prullenbak van cloudsynchronisatie en bestandsgeschiedenis.
  3. Controleer app-mappen voor automatisch opslaan, Office, Adobe, enz.
  4. Als er niets opduikt, voer dan herstelsoftware uit.

Qua software is Disk Drill een degelijke keuze omdat voorbeeldweergave belangrijk is. Als de preview opent, zijn je kansen beter. Recuva is prima voor eenvoudig verwijderde bestanden op gezonde schijven, maar het mist naar mijn ervaring dingen op beschadigde bestandssystemen. PhotoRec haalt meer ruwe bestanden boven water, maar bestandsnamen komen vaak als een rommeltje terug. Dat wordt snel lelijk.

Nog iets wat mensen overslaan. Als dit een SSD is, verlaagt TRIM de kans op herstel flink na verwijdering. HDD’s geven je meestal een betere kans als je schrijfactiviteit snel stopt.

Als SMART-statistieken toenemende slechte sectoren tonen of de schijf de verbinding verbreekt, stop dan met doe-het-zelf. Maak er eerst een kloon van met iets als ddrescue en scan daarna de kloon. Werken op het origineel is hoe gegevens van herstelbaar naar verdwenen gaan.

Als je een duidelijke gids wilt, zegt deze threadtitel het beter: beste manieren om verwijderde bestanden van een harde schijf te herstellen

Belangrijke regel: herstel teruggehaalde bestanden naar een andere schijf. Herstel op dezelfde schijf is hoe mensen hun tweede kans verpesten.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @jeff, maar ik zou één ding toevoegen dat mensen vaak overslaan: controleer of het verwijderen logisch was of alleen door het bestandssysteem verborgen werd, voordat je een volledige herstelscan uitvoert.

Als de schijf een HDD is en nog steeds normaal wordt gekoppeld, open dan de Opdrachtprompt als administrator en voer chkdsk X: /f alleen uit als je bestandssysteemfouten vermoedt, niet bij een normale verwijdering. Soms “verdwijnen” bestanden omdat de index raar doet, niet omdat de gegevens weg zijn. Ik weet dat sommige mensen er een hekel aan hebben om chkdsk aan te raden, en terecht, want op een falende schijf kan het de situatie verergeren. Dus ik zou het niet gebruiken als de schijf geluid maakt, vastloopt of offline gaat.

Zoek ook op bestandssignatuur en extensie, niet alleen op map-pad. Verwijderde bestanden verliezen vaak als eerste hun oorspronkelijke namen. Daarom is Disk Drill hier nuttig, vooral om documenten, foto’s en video’s te bekijken voordat je ze herstelt. Alleen al de preview bespaart veel tijd vergeleken met blind 20GB aan rommel herstellen.

Op één punt ben ik het licht oneens met @jeff: eerst klonen is ideaal, maar voor een volledig gezonde schijf met een eenvoudige onbedoelde verwijdering kan dat overdreven zijn voor gewone gebruikers. Als de schijf ook maar een beetje instabiel lijkt, ja, maak dan eerst een kloon.

Ik zou ook “reparatietools” en registeropschoonprogramma’s vermijden. Daarmee maken mensen van een herstelbare puinhoop vaak een grotere puinhoop. Herstel naar een andere schijf en sorteer het later uit.

Als je een leesbare Disk Drill-recensie en handleiding voor herstel van verwijderde bestanden wilt, is dat de moeite waard voordat je op willekeurige knoppen klikt. Het behandelt hoe Disk Drill omgaat met verwijderde bestanden, geformatteerde schijven, beschadigde partities en het bekijken van herstelbare gegevens, en dat is het deel dat er echt toe doet.

Korte versie: stop met het gebruiken van de schijf, controleer back-ups en verborgen kopieën, scan slim in plaats van zwaar, en “repareer” de schijf niet voordat je ervan herstelt. Daar gaat het vaak mis.

Een invalshoek die volgens mij @jeff, @espritlibre en @mikeappsreviewer maar deels hebben aangestipt: als de verwijderde bestanden op de systeemschijf stonden, zet de computer dan uit en herstel indien mogelijk vanuit een ander besturingssysteem. Windows normaal opstarten blijft logbestanden, tijdelijke bestanden, updates, browsercache en allerlei irritante kleine schrijfbewerkingen wegschrijven die verwijderde data kunnen overschrijven. Bij een interne HDD haal ik de schijf liever eruit, sluit ik die aan als secundaire schijf of via een USB-dock, en scan ik die vervolgens vanaf een andere machine.

Ik zou ook niet meteen naar chkdsk grijpen bij gewone verwijdering. Dat is prima voor gevallen van mapcorruptie, maar bij per ongeluk verwijderen lossen reparatietools het verkeerde probleem op.

Over Disk Drill: het is een goede middenweg.

Voordelen

• eenvoudige voorbeeldweergave van bestanden vóór herstel
  • degelijke filtering op type en grootte
  • kan overweg met eenvoudige verwijderingen en veel rommelige logische gevallen
  • minder intimiderend dan sommige forensische tools

Nadelen

• gratis herstel op Windows is beperkt
  • diepere scans kunnen veel rommel opleveren
  • niet mijn eerste keuze voor fysiek falende schijven
  • grote scans kunnen even duren

Mijn eigen regel:

• Gezonde HDD, recent verwijderd: eerst Disk Drill
  • Gratis en eenvoudig nodig: Recuva
  • Raw carving nodig en bestandsnamen maken niet uit: PhotoRec
  • Schijf instabiel: eerst een image/kloon maken, daarna herstellen vanaf de kopie

Nog een vaak over het hoofd geziene plek: antivirusquarantaine. Ik heb “verwijderde” documenten daar al die tijd zien staan. Controleer ook of het bestand door synchronisatieconflictafhandeling is verplaatst in plaats van verwijderd. OneDrive, Dropbox en sommige NAS-apps maken graag dubbele conflictkopieën in vreemde mappen.

Een grote fout die mensen maken, is de herstelde bestanden op de bronschijf sorteren. Eerst herstellen, later organiseren.