Jag råkade ta bort en partition när jag hanterade min enhet, och nu kan jag inte komma åt viktiga filer som fanns lagrade på den. Jag letar efter ett gratis verktyg för partitionsåterställning som faktiskt fungerar och är säkert att använda. Om någon har erfarenhet av att återställa en borttagen partition utan att förlora data skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Jag har varit med om det här en gång, och det stora misstaget är att skynda. När en partition raderas försvinner layouten först. Dina filer ligger ofta kvar ett tag. Det som avgör utgången är vad du gör under de närmaste minuterna.
Här är ordningen jag skulle följa.
- Sluta skriva något till enheten.
Skapa inte en ny partition. Formatera inte det tomma utrymmet. Kopiera inte filer till den. Varje skrivning ökar risken att skriva över sådant du fortfarande kanske kan återställa.
- Öppna Diskhantering innan du försöker reparera något.
Jag har sett fall där partitionen fortfarande fanns kvar, den hade bara förlorat sin enhetsbeteckning. Om så är fallet gör det att den dyker upp igen i Utforskaren om du lägger till en bokstav, och då är du klar. Om Windows visar utrymmet som Oallokerat är partitionens post troligen borta.
- Hämta ut dina filer först.
Det här är den del folk hoppar över och sedan ångrar. Även om ditt slutmål är att återuppbygga själva partitionen skulle jag spara den viktiga datan innan jag rör partitionstabellen.
För detta steg är återställningsprogram det säkrare alternativet. Jag hade bättre tur med Disk Drill än med några andra jag testade. Det hittade raderade partitioner, behöll mappnamn i många fall och lät mig förhandsgranska filer före återställning. Den sista delen sparade mig tid.
Om enheten betedde sig konstigt redan innan allt detta, långsamma läsningar, slumpmässiga frånkopplingar, klickljud, gör först en fullständig byte-för-byte-avbildning. Skanna avbildningen, inte originaldisken. Den lärdomen fick jag den hårda vägen.
- Försök med partitionsåterställning först efter att dina data är säkra.
Om du vill få tillbaka partitionen, inte bara filerna, är TestDisk vanligtvis det kostnadsfria verktyg folk tar till. Helt rimligt. Det är bra, men inte nybörjarvänligt. Ett felaktigt val där inne och du har en värre röra än när du började. Jag skulle inte röra det förrän mina viktiga filer redan var kopierade någon annanstans.
- Återskapa partitionen sist.
Om återställningen av den ursprungliga partitionen misslyckas, skapa då en ny i Diskhantering, gör en snabbformatering och kopiera tillbaka dina återställda filer. Sista steget, inte det första.
Ett par saker påverkar oddsen.
Om du märkte raderingen direkt och stoppade, är dina chanser ofta ganska goda. Om du redan har skapat en ny partition i samma utrymme eller formaterat den blir återställningen snabbt svårare eftersom en del av den gamla strukturen kan vara borta. Inte alltid allt, men tillräckligt för att skada chanserna.
SSD-enheter är också knepigare. TRIM kan rensa raderad data snabbare än en HDD skulle göra. Det sker inte alltid samma sekund som en partition raderas, men jag skulle inte räkna med extra tid.
Min syn är enkel. Återställ datan först. Reparationer kommer efteråt. Den ordningen gav mig bäst resultat och hindrade mig från att göra enheten i sämre skick.
Ja. Det finns gratisalternativ. Det mest kända är TestDisk, men jag håller inte med dem som behandlar det som det första varje användare borde köra. Det fungerar, men menyflödet är lätt att göra fel i om du är stressad och trött.
Min syn:
-
Kontrollera om partitionen saknas eller bara är dold.
Om volymen fortfarande visas i Diskhantering, tilldela först en enhetsbokstav. -
Om den visas som oallokerad, använd ett filfokuserat verktyg före ett verktyg för partitionstabellen.
Det är där Disk Drill är vettigt. Det är säkrare för vanliga användare, förhandsvisningen är användbar och återställning av mappstruktur är ofta bättre än i äldre gratisverktyg. Återställ de viktiga filerna till en annan enhet. -
Om du vill få tillbaka själva partitionen, prova sedan TestDisk.
Det är gratis, kraftfullt och fult. Bra kombination, haha. Det fungerar faktiskt i många fall med raderade partitioner, särskilt på HDD:er.
En punkt där jag skiljer mig lite från @mikeappsreviewer: jag skulle hoppa över partitionsåterställning helt om filerna är viktigare än layouten. Hämta ut data först, bygg upp senare. Snabbare. Mindre risk.
Om detta dessutom är en SSD, agera snabbt. TRIM försämrar chanserna till återställning.
För en tydlig genomgång är den här guiden för att återställa en raderad partition lättare att följa:
titta på den här handledningen för återställning av raderad partition
Kort version: gratisverktyget för partitionsåterställning är TestDisk. Det säkrare verktyget för att återställa filer från den raderade partitionen är Disk Drill. Om dina data är viktiga skulle jag börja med det andra.
Ja, men jag skulle dela upp detta i två olika mål eftersom folk blandar ihop dem:
- återställa partitionsposten
- återställa filerna
För verkligt gratis partitionsreparation är TestDisk fortfarande det självklara svaret. Det kan återställa raderade partitioner i många HDD-fall. Jag håller delvis med @mikeappsreviewer och @himmelsjager där. Där jag inte håller med helt är detta: om du inte känner dig bekväm med att läsa partitionstabeller och sektorsinformation kan TestDisk väldigt snabbt gå från gratis lösning till varför gjorde jag det värre.
Därför brukar jag vanligtvis säga till vanliga användare att tänka filåterställning först, partitionsåterställning sedan. Disk Drill är bättre för den sidan av jobbet eftersom det är lättare att verifiera vad som fortfarande finns kvar innan man ändrar diskstrukturen. Även om den kostnadsfria återställningsgränsen inte är obegränsad på Windows är det fortfarande ett av de säkrare verktygen för att kontrollera vad som kan återställas.
En sak till som ingen nämner tillräckligt ofta: titta i Enhetshanteraren och SMART-status innan du gör något alls. Om disken har maskinvarufel kommer återställningsprogram inte magiskt att fixa en disk som håller på att dö. I så fall, klona först om du kan.
Om du vill ha fler jämförelser är den här tråden om bästa programvaran för dataåterställning för raderade partitioner och förlorade filer värd att läsa.
Kort version:
- Gratis verktyg för partitionsåterställning: TestDisk
- Säkrare alternativ för filåterställning: Disk Drill
- Om disken är i dåligt skick, sluta med gör-det-själv och skapa en avbild först
SSD? Agera snabbt. HDD? Bättre odds, vanligtvis.