Jeg kom ved et uheld til at tømme Papirkurven på min Mac og mistede vigtige filer, som jeg stadig har brug for til arbejde. Jeg havde ikke en nyere sikkerhedskopi, og nu prøver jeg at finde ud af, om slettede filer stadig kan gendannes, efter at Papirkurven er tømt på macOS. Jeg ville virkelig sætte pris på råd om de bedste muligheder for filgendannelse på Mac eller trin, jeg kan prøve, før dataene er væk for altid.
Det første jeg ville gøre, og jeg mener lige nu, er at stoppe med at bruge MacBooken.
Ingen downloads. Ingen app-installationer. Gem ikke filer. Luk ting, der kører i baggrunden, hvis du stadig kan.
Her er den grimme del. At tømme Papirkurven på macOS sletter normalt ikke fildataene med det samme. Systemet fjerner pegerne til de filer og markerer pladsen som ledig. Så de gamle data ligger ofte stadig på drevet et stykke tid. Hagen er enkel: så snart nye data lander der, bliver din gamle fil overskrevet, og chancerne for gendannelse falder hurtigt.
På nyere MacBooks bliver det værre på grund af SSD-adfærd og TRIM. TRIM fortæller drevet, at det skal rydde slettede blokke i baggrunden. Godt for hastigheden. Dårligt for gendannelse. Jeg har set slettede ting forsvinde meget hurtigere på SSD-Macs, end folk forventer.
Før du rører ved gendannelsesværktøjer, så tjek de nemme udveje.
- Time Machine-snapshots
Hvis du bruger Time Machine, så åbn det og gå til mappen, hvor filerne lå, før du smed dem i Papirkurven. Selv uden backupdrevet tilsluttet gemmer macOS ofte lokale snapshots i cirka de sidste 24 timer. Jeg ville tjekke der først, fordi det er rent og hurtigt.
- Cloudlagring
Hvis de filer blev synkroniseret med iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, så lad være med at rode mere rundt på Macen. Brug din telefon eller en anden computer og log ind på tjenestens webversion. Mange af dem har deres eget område for slettede elementer i omkring 30 dage, adskilt fra Macens Papirkurv.
- Slettede mapper på appniveau
Det her forvirrer folk hele tiden. Fotos og Noter har deres egne mapper til Senest slettet. Så selv hvis Papirkurven er tom, ligger dine ting måske stadig inde i appen i 30 til 40 dage.
Hvis ingen af de ting virkede, ville jeg gå videre til gendannelsessoftware.
Det, disse værktøjer gør, er at scanne den rå lagring og lede efter filspor, før de bliver overskrevet. Hvis de slettede data stadig er der, har gendannelsessoftware en chance. Hvis TRIM allerede har ryddet det, bliver resultaterne hårde.
Jeg har haft bedst held med Disk Drill på Macs, især på nyere modeller. En masse ældre Mac-gendannelsesapps virker halvdøde på Apple Silicon-systemer eller maskiner med T2-chip. Tilladelser, kryptering, alle de sædvanlige Apple-begrænsninger. Disk Drill har en tendens til at håndtere moderne Macs bedre end de tilfældige gamle værktøjer, som folk stadig anbefaler i forumindlæg fra 2014.
Stor advarsel her. Installer ikke gendannelsessoftware på det samme interne drev, hvis du kan undgå det. Den skriveaktivitet er præcis det, du prøver at undgå. Det bedste træk er dette:
- Brug en anden computer
- Download Disk Drill til et USB-flashdrev
- Sæt USB’en i MacBooken
- Kør det derfra, hvis det er muligt
Kør derefter en Universal Scan.
Den nyttige del er, at selve scanningen er gratis, og du får forhåndsvisninger. Jeg ville altid forhåndsvise, før jeg betaler for noget. Hvis dine billeder viser fulde miniaturer, og dine dokumenter åbner i forhåndsvisning, ved du i det mindste, at filerne ikke er ødelagte. Hvis du gendanner dem, så gem dem på et eksternt drev, ikke tilbage på Macens interne lager. Folk dummer sig med det her og overskriver så endnu flere ting. Ret brutalt.
Hvis scanningen ikke finder noget, så er du nede på lab-gendannelse.
Det betyder et datagendannelsesværksted med ordentligt hardware, nogle gange cleanroom-arbejde og direkte adgangsmetoder uden for normale macOS-værktøjer. Det virker ofte nok, men prisen gør ondt. Jeg ser normalt tal fra 300 $ op til 3.000 $ afhængigt af skaden, hvor akut det er, og enhedstypen. For skattepapirer, juridiske dokumenter, forretningsdata, babybilleder og den slags betaler folk det. For tilfældige downloads ikke så meget.
En ting mere. Ignorér folkesnakken om Terminal-kommandoer. Jeg bliver ved med at se opslag, hvor folk kaster shell-kommandoer efter et problem med en tømt Papirkurv, som om det var en hemmelig snydekode. De kommandoer hjælper i specifikke tilfælde, som at flytte elementer ud af en fastlåst Papirkurv. De trækker ikke slettede filer tilbage ud af det blå.
Så den korte version:
- Stop med at bruge MacBooken
- Tjek Time Machine
- Tjek cloud-papirkurven fra en anden enhed
- Tjek Senest slettet i Fotos eller Noter
- Hvis det er nødvendigt, så scan med Disk Drill fra en USB-opsætning
- Gendan til et eksternt drev
- Hvis alt andet fejler, så ring til et gendannelseslaboratorium
Hvis du handler hurtigt, har du stadig en chance. Hvis du bliver ved med at bruge Macen, har drevet en tendens til at træffe valget for dig.
Ja, gendannelse er stadig mulig, efter du har tømt Papirkurv på en Mac. Chancerne afhænger af to ting: din drevtype og hvor meget du har brugt Mac’en efter sletningen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt: stop hurtigt med at skrive nye data. Jeg er lidt uenig i stemningen omkring gå direkte til software, fordi softwarescanninger på nyere Macs med SSD og TRIM ofte returnerer en masse støj og ikke dine manglende arbejdsfiler.
Et par ting, folk springer over:
Tjek andre Macs eller iOS-enheder, der er knyttet til det samme Apple-id. Hvis synkronisering af Skrivebord og Dokumenter var slået til, kan en ældre kopi stadig ligge på en anden enhed, som endnu ikke har synkroniseret ændringerne.
Kig i appers autosave- og temp-mapper. Microsoft Word, Excel, Adobe-apps og nogle redigeringsprogrammer gemmer autorecovery-filer. For Office kan du søge i Finder efter AutoRecovery og sortere efter dato. Jeg har set folk gendanne 90 procent af en rapport på den måde, efter at Papirkurv var tømt.
Åbn Terminal, og undersøg nylig filaktivitet, ikke for magisk gendannelse, men for at identificere originale filnavne og stier. Det hjælper virkelig meget, når du senere scanner i Disk Drill.
Hvis FileVault var aktiveret, og Mac’en stod tændt i flere timer efter sletningen, falder chancerne for gendannelse kraftigt på SSD-modeller. Ældre Intel-Macs med harddiske giver som regel bedre resultater. Nye Apple Silicon-Macs er mindre tilgivende.
Hvis filerne er vigtige for dit arbejde, så lav først et byte-for-byte-image af drevet, og scan så imaget, ikke den aktive disk. Det undgår mere slid og flere skrivninger. Det er den del, de fleste hjemmebrugere springer over og senere fortryder.
Disk Drill er stadig en af de bedre Mac-muligheder til dybe scanninger og forhåndsvisning af filer, der kan gendannes. Brug det på et eksternt drev, ikke på din opstartsdisk.
Denne video er fin, hvis du vil have en trin-for-trin-guide til Mac om gendannelse af filer efter tømning af Papirkurv:
gendan slettede filer efter tømning af Papirkurv på Mac
Kort version. Ja, der er stadig en chance. På en nyere Mac med SSD skal du handle hurtigt, ellers bliver dataene også hurtigt overskrevet. Hvis filerne har økonomisk værdi, så spring gør det selv-løsninger over og lav først et image af drevet.
Ja, nogle gange. Men jeg vil tilføje én ting til det, som @mikeappsreviewer og @boswandelaar sagde: hvis dette er en arbejds-Mac, og filerne lå i en firmastyret mappe, så tjek kontorpakkens versionshistorik eller samarbejdslogfiler, før du gør noget avanceret. Mange glemmer, at Word, Excel, Google Docs, Adobe Cloud og endda nogle projektværktøjer gemmer ældre kopier helt uden for Papirkurv.
Jeg er heller ikke helt overbevist om, at hjemmebrugere bør springe direkte til diskafbildning, medmindre de allerede ved, hvad de laver. Det er smart i teorien, men det kan hurtigt blive rodet. For de fleste er den praktiske løsning at tjekke appens/versionshistorikken, derefter scanne med noget som Disk Drill fra ekstern lagring og gendanne til et andet drev.
Et andet overset sted er e-mail. Jeg har set mistede vedhæftede filer blive gendannet, fordi det oprindelige dokument var blevet sendt rundt og stadig lå i Sendt eller i en tråd. Det lyder dumt, men det virker oftere, end man skulle tro.
Endnu et reality-tjek: hvis det blev slettet fra en intern SSD på en nyere Mac, kan chancerne for gendannelse være ret dårlige, selv hvis du handler hurtigt. Ikke umuligt, bare ikke som i gamle dage.
Hvis du vil have endnu en diskussion om præcis dette problem, så dækker denne Apple-forumtråd gendannelse efter tømt Papirkurv på Mac ret godt:
gendan slettede filer efter tømning af Papirkurv på Mac
Så ja, muligt? Ja. Garanteret? nej. Jo mindre du bruger Mac’en lige nu, desto bedre er dine chancer.
Muligt, ja. Forudsigeligt, ikke rigtigt.
Jeg vil tilføje én vinkel, som de andre kun berørte let: tjek, om filerne nogensinde lå i et app-bibliotek eller en pakke. På Mac kan projekter fra Final Cut, Logic, Fotos, nogle designapps og endda Scrivener se ud til at være slettet, mens dele stadig findes i pakkeindhold eller app-administreret lagring. Højreklik på relaterede projektfiler, vælg Vis pakkeindhold, og søg der, før du antager, at det hele er væk.
Jeg er en smule uenig i rådet om billedkopi først uanset hvad fra @boswandelaar. God praksis, klart, men på en normal arbejds-Mac med APFS, FileVault, begrænset ledig plads og uden et andet drev klar kan folk bruge timer på at sætte det op og gå glip af nemmere gevinster. Jeg ville prioritere:
- appens versionshistorik
- appens autosave-beholdere
- pakkeindhold
- web-papirkurve i skyen
- historik for delt/teamdrev
- derefter recovery-scanning
Endnu en overset kilde: lokale APFS-dokumentversioner. Nogle apps understøtter Gennemse alle versioner. Åbn appen og det samme dokumentnavn, hvis det stadig findes, og tjek derefter menuen Arkiv for Gendan til. Det kan nogle gange genskabe ældre tilstande, selv når Finder-filen er væk.
Hvis du scanner, er Disk Drill en rimelig mulighed.
Fordele:
- solid APFS-understøttelse
- nem forhåndsvisning
- enkelt nok for ikke-tekniske brugere
- kan finde mistede partitioner og slettede filer i én omgang
Ulemper:
- resultater på TRIMmede SSD’er kan stadig være skuffende
- dybe scanninger giver mange junk-filnavne tilbage
- prisen på recovery-licensen kan gøre ondt
- bedste praksis kræver et andet drev, som mange ikke har ved hånden
Så jeg ville læse @mikeappsreviewer, @cazadordeestrellas og @boswandelaar som for det meste rigtige om hastedelen. Min justering er denne: tænk ikke kun Papirkurv-gendannelse. Tænk hvor ellers fandtes denne fil? For arbejdsdokumenter slår det ofte rå recovery.