Jeg tømte papirkurven på Mac-en min ved et uhell og mistet viktige filer som jeg fortsatt trenger til jobb. Jeg hadde ikke en nylig sikkerhetskopi, og nå prøver jeg å finne ut om slettede filer fortsatt kan gjenopprettes etter at papirkurven er tømt på macOS. Jeg ville satt stor pris på råd om de beste alternativene for filgjenoppretting på Mac eller trinn jeg kan prøve før dataene er borte for godt.
Det første jeg ville gjort, og jeg mener akkurat nå, er å slutte å bruke MacBook-en.
Ingen nedlastinger. Ingen appinstallasjoner. Ikke lagre filer. Avslutt ting som kjører i bakgrunnen hvis du fortsatt kan.
Her er den stygge delen. Å tømme Papirkurv på macOS sletter vanligvis ikke fildataene med en gang. Systemet fjerner pekerne til disse filene og markerer plassen som ledig. Så de gamle dataene ligger ofte fortsatt på disken en stund. Problemet er enkelt: så snart nye data havner der, blir den gamle filen overskrevet, og sjansen for gjenoppretting faller raskt.
På nyere MacBook-er blir dette verre på grunn av SSD-oppførsel og TRIM. TRIM ber disken om å rydde ut slettede blokker i bakgrunnen. Bra for hastighet. Dårlig for gjenoppretting. Jeg har sett slettede ting forsvinne mye raskere på Mac-er med SSD enn folk forventer.
Før du rører gjenopprettingsverktøy, sjekk de enkle utveiene.
- Time Machine-øyeblikksbilder
Hvis du bruker Time Machine, åpne det og gå til mappen der filene lå før du kastet dem i Papirkurv. Selv uten at sikkerhetskopidisken er koblet til, beholder macOS ofte lokale øyeblikksbilder fra omtrent de siste 24 timene. Jeg ville sjekket der først fordi det er rent og raskt.
- Skylagring
Hvis disse filene ble synkronisert med iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, ikke fortsett å rote rundt på Mac-en. Bruk telefonen din eller en annen datamaskin og logg inn på nettversjonen av tjenesten. Mange av dem har sitt eget område for slettede elementer i rundt 30 dager, separat fra Mac-ens Papirkurv.
- Mapper for slettede elementer i appen
Dette lurer folk hele tiden. Bilder og Notater har sine egne Nylig slettet-seksjoner. Så selv om Papirkurv er tom, kan tingene dine fortsatt ligge i appen i 30 til 40 dager.
Hvis ingen av disse fungerte, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare.
Det disse verktøyene gjør, er å skanne rålagringen og se etter filspor før de blir overskrevet. Hvis de slettede dataene fortsatt er der, har gjenopprettingsprogramvare en sjanse. Hvis TRIM allerede har ryddet dem bort, blir resultatene dårlige.
Jeg har hatt best hell med Disk Drill på Mac-er, spesielt på nyere modeller. En haug eldre Mac-gjenopprettingsapper virker halvdøde på Apple Silicon-systemer eller maskiner med T2-brikken. Tillatelser, kryptering, alle de vanlige Apple-begrensningene. Disk Drill har en tendens til å håndtere moderne Mac-er bedre enn tilfeldige gamle verktøy folk fortsatt anbefaler fra foruminnlegg i 2014.
Stor advarsel her. Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på den samme interne disken hvis du kan unngå det. Den skriveaktiviteten er akkurat det du prøver å unngå. Beste trekk er dette:
- Bruk en annen datamaskin
- Last ned Disk Drill til en USB-minnepinne
- Koble USB-en til MacBook-en
- Kjør det derfra hvis mulig
Kjør deretter en Universal Scan.
Den nyttige delen er at selve skanningen er gratis, og du får forhåndsvisninger. Jeg ville alltid forhåndsvist før jeg betalte for noe. Hvis bildene dine viser komplette miniatyrbilder og dokumentene dine åpnes i forhåndsvisning, vet du i det minste at filene ikke er ødelagte. Hvis du gjenoppretter dem, lagre dem på en ekstern disk, ikke tilbake på Mac-ens interne lagring. Folk roter til dette, og så overskriver de enda mer. Ganske brutalt.
Hvis skanningen ikke finner noe, er du nede på laboratoriegjenoppretting.
Det betyr et datagjenopprettingsverksted med skikkelig maskinvare, noen ganger arbeid i renrom, og direkte tilgangsmetoder utenfor vanlige macOS-verktøy. Det fungerer ofte nok, men prisen gjør vondt. Jeg ser vanligvis tall fra 300 til 3 000 dollar avhengig av skade, hastverk og enhetstype. For skattepapirer, juridiske dokumenter, bedriftsdata, babybilder, slike ting, betaler folk det. For tilfeldige nedlastinger, ikke så mye.
En ting til. Ignorer folketroen rundt Terminal-kommandoer. Jeg ser stadig innlegg der folk kaster skallkommandoer på et problem med tømt Papirkurv som om det var en hemmelig juksekode. Disse kommandoene hjelper i spesifikke tilfeller, som å flytte elementer ut av en fastlåst Papirkurv. De henter ikke slettede filer tilbake fra intet.
Så den korte versjonen:
- Slutt å bruke MacBook-en
- Sjekk Time Machine
- Sjekk skylagringens papirkurv fra en annen enhet
- Sjekk Nylig slettet i Bilder eller Notater
- Om nødvendig, skann med Disk Drill fra et USB-oppsett
- Gjenopprett til en ekstern disk
- Hvis alt annet mislykkes, ring et gjenopprettingslaboratorium
Hvis du handler raskt, har du fortsatt en sjanse. Hvis du fortsetter å bruke Mac-en, pleier disken å ta valget for deg.
Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig etter at du tømmer Papirkurv på en Mac. Sjansene avhenger av to ting: hvilken type disk du har, og hvor mye du brukte Macen etter slettingen.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å skrive nye data raskt. Jeg er litt uenig i følelsen av å gå rett til programvare, fordi på nyere Macer med SSD og TRIM gir programvareskanninger ofte mye støy og ikke de manglende arbeidsfilene dine.
Noen ting folk hopper over:
Sjekk andre Macer eller iOS-enheter knyttet til samme Apple-ID. Hvis synkronisering av Skrivebord og Dokumenter var på, kan en eldre kopi fortsatt ligge på en annen enhet som ennå ikke har synkronisert endringene.
Se i appers autolagring og midlertidige mapper. Microsoft Word, Excel, Adobe-apper og noen redigeringsprogrammer beholder filer for automatisk gjenoppretting. For Office, søk i Finder etter AutoRecovery og sorter etter dato. Jeg har sett folk gjenopprette 90 prosent av en rapport på denne måten etter at Papirkurv ble tømt.
Åpne Terminal og inspiser nylig filaktivitet, ikke for magisk gjenoppretting, men for å identifisere opprinnelige filnavn og stier. Det hjelper veldig mye når du senere skanner i Disk Drill.
Hvis FileVault var aktivert og Macen sto på i flere timer etter slettingen, faller sjansene for gjenoppretting kraftig på SSD-modeller. Eldre Intel-Macer med harddisk gir vanligvis bedre resultater. Nye Apple Silicon-Macer er mindre tilgivende.
Hvis filene er viktige for jobb, lag først et byte-for-byte-avtrykk av disken, og skann deretter avtrykket, ikke den aktive disken. Det unngår mer slitasje og flere skrivinger. Dette er delen de fleste hjemmebrukere hopper over, og så angrer de.
Disk Drill er fortsatt et av de bedre Mac-alternativene for dypskanning og forhåndsvisning av filer som kan gjenopprettes. Bruk det på en ekstern disk, ikke oppstartsdisken din.
Denne videoen er grei hvis du vil ha en trinnvis Mac-guide for å gjenopprette filer etter å ha tømt Papirkurv:
gjenopprett slettede filer etter tømming av Papirkurv på Mac
Kortversjonen. Ja, det er fortsatt en sjanse. På en nyere Mac med SSD må du handle raskt, ellers blir dataene også overskrevet raskt. Hvis filene er verdt penger, dropp gjør-det-selv og lag et diskavtrykk først.
Ja, noen ganger. Men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @boswandelaar sa: hvis dette er en jobb-Mac og filene lå i en bedriftsadministrert mappe, sjekk versjonshistorikken eller samarbeidsloggene i kontorpakken din før du gjør noe avansert. Mange glemmer at Word, Excel, Google Docs, Adobe Cloud, til og med noen prosjektverktøy, beholder eldre kopier helt utenfor Papirkurv.
Dessuten er jeg ikke helt overbevist om at hjemmebrukere bør gå rett til diskavbildning med mindre de allerede vet hva de gjør. Det er smart i teorien, men det kan fort bli rotete. For de fleste er den praktiske veien å sjekke app-/versjonshistorikk, deretter skanne med noe som Disk Drill fra ekstern lagring og gjenopprette til en annen disk.
Et annet oversett sted er e-post. Jeg har sett gjenopprettede vedlegg som var mistet fordi originaldokumentet hadde blitt sendt rundt og fortsatt lå i Sendt eller i en tråd. Høres dumt ut, men det fungerer oftere enn du skulle tro.
En realitetssjekk til: hvis det ble slettet fra en intern SSD på en nyere Mac, kan sjansene for gjenoppretting være ganske dårlige selv om du handler raskt. Ikke umulig, bare ikke som i gamle dager.
Hvis du vil ha en annen diskusjon om akkurat dette problemet, dekker denne Apple-forumtråden gjenoppretting etter tømt Papirkurv på Mac ganske bra:
gjenopprett slettede filer etter å ha tømt Papirkurv på Mac
Så ja, mulig? Ja. Garantert? nei. Jo mindre du bruker Macen akkurat nå, desto bedre er sjansene dine.
Mulig, ja. Forutsigbart, egentlig ikke.
Jeg vil legge til en vinkel de andre bare var så vidt innom: sjekk om filene noen gang lå i et appbibliotek eller en pakke. På Mac kan prosjekter fra Final Cut, Logic, Bilder, noen designapper og til og med Scrivener se “slettet” ut mens deler fortsatt finnes inne i pakkeinnhold eller applagring. Høyreklikk på relaterte prosjektfiler, vis pakkeinnhold, og søk der før du antar at alt er borte.
Jeg er litt uenig i rådet om “lag et image først uansett” fra @boswandelaar. God praksis, klart, men på en vanlig jobb-Mac med APFS, FileVault, begrenset ledig plass og ingen ekstra disk klar, kan folk bruke timevis på å sette opp det og gå glipp av enklere gevinster. Jeg ville prioritert:
- appens versjonshistorikk
- appens beholdere for autolagring
- pakkeinnhold
- nettsøppelbøtter i skyen
- historikk for delt/teamdisk
- deretter gjenopprettingsskanning
En annen oversett kilde: lokale dokumentversjoner i APFS. Noen apper støtter Bla gjennom alle versjoner. Åpne appen og det samme dokumentnavnet hvis det fortsatt finnes, og sjekk deretter Arkiv-menyen for Gå tilbake til. Det kan noen ganger hente fram eldre tilstander selv når Finder-filen er borte.
Hvis du skanner, er Disk Drill et rimelig alternativ.
Fordeler:
- solid støtte for APFS
- enkle forhåndsvisninger
- enkelt nok for ikke-tekniske brukere
- kan finne tapte partisjoner og slettede filer i én omgang
Ulemper:
- resultater på SSD-er med TRIM kan fortsatt være skuffende
- dype skanninger gir mange søppelfilnavn
- lisenskostnaden for gjenoppretting kan svi
- beste praksis krever en ekstra disk, noe mange ikke har for hånden
Så jeg ville lest @mikeappsreviewer, @cazadordeestrellas og @boswandelaar som stort sett riktige når det gjelder hvor viktig det haster. Min justering er denne: ikke tenk bare “gjenoppretting fra papirkurven”. Tenk “hvor ellers fantes denne filen?” For arbeidsdokumenter slår det ofte rå gjenoppretting.