Jeg kom ved et uheld til at slette en partition, mens jeg administrerede mit drev, og nu kan jeg ikke få adgang til vigtige filer, der var gemt på den. Jeg leder efter et gratis værktøj til gendannelse af partitioner, som faktisk virker og er sikkert at bruge. Hvis nogen har erfaring med at gendanne en slettet partition uden at miste data, vil jeg virkelig sætte pris på hjælpen.
Jeg har været igennem det her én gang, og den store fejl er at skynde sig. Når en partition bliver slettet, forsvinder layoutet først. Dine filer bliver ofte liggende et stykke tid. Det, der afgør udfaldet, er, hvad du gør i de næste par minutter.
Her er den rækkefølge, jeg ville følge.
- Stop med at skrive noget som helst til drevet.
Opret ikke en ny partition. Formatér ikke den tomme plads. Kopiér ikke filer over på det. Hver skrivning øger risikoen for at overskrive noget, du stadig kan nå at gendanne.
- Åbn Diskhåndtering, før du prøver at reparere noget.
Jeg har set tilfælde, hvor partitionen stadig var der, den havde bare mistet sit drevbogstav. Hvis det er tilfældet, får du den tilbage i Stifinder ved at tilføje et bogstav, og så er du færdig. Hvis Windows viser pladsen som Ikke-allokeret, er partitionsposten højst sandsynligt væk.
- Hent dine filer ud først.
Det er den del, folk springer over og senere fortryder. Selv hvis dit endelige mål er at gendanne selve partitionen, ville jeg gemme de vigtige data, før jeg rører partitionstabellen.
Til dette trin er gendannelsessoftware den sikrere vej. Jeg havde bedre held med Disk Drill end med et par andre, jeg testede. Det fandt slettede partitioner, bevarede mappenavne i mange tilfælde og lod mig forhåndsvise filer før gendannelse. Den sidste del sparede mig tid.
Hvis drevet opførte sig mærkeligt før alt det her, langsom læsning, tilfældige afbrydelser, kliklyde, så lav først et fuldt byte-for-byte-image. Scan imaget, ikke den originale disk. Den lærte jeg på den hårde måde.
- Prøv først partitionsgendannelse, efter at dine data er sikre.
Hvis du vil have partitionen gendannet, ikke kun filerne, er TestDisk normalt det gratis værktøj, folk griber til. Fair nok. Det er godt, men det er ikke begyndervenligt. Ét forkert valg derinde, og du står med et større rod end da du begyndte. Jeg ville ikke røre det, før mine vigtige filer allerede var kopieret et andet sted hen.
- Genskab partitionen til sidst.
Hvis gendannelse af den oprindelige partition mislykkes, så opret en ny i Diskhåndtering, lav en hurtig formatering, og kopiér dine gendannede filer tilbage. Sidste trin, ikke det første.
Et par ting ændrer chancerne.
Hvis du opdagede sletningen med det samme og stoppede, er dine chancer ofte rimelige. Hvis du allerede har oprettet en ny partition i det samme område eller formateret det, bliver gendannelse hurtigt sværere, fordi noget af den gamle struktur kan være væk. Ikke altid det hele, men nok til at skade.
SSD’er er også mere tricky. TRIM kan slette slettede data hurtigere, end en HDD ville gøre. Det sker ikke altid i samme sekund, som en partition bliver slettet, men jeg ville ikke regne med ekstra tid.
Min holdning er enkel. Gendan dataene først. Reparationer kommer bagefter. Den rækkefølge gav mig de bedste resultater og forhindrede mig i at gøre drevet værre.
Ja. Der findes gratis muligheder. Den mest kendte er TestDisk, men jeg er ikke enig med dem, der behandler det som det første, enhver bruger bør køre. Det virker, men menuforløbet er let at rode i, hvis du er stresset og træt.
Min holdning:
-
Tjek, om partitionen mangler eller kun er skjult.
Hvis diskenheden stadig vises i Diskhåndtering, så tildel først et drevbogstav. -
Hvis den vises som ikke-allokeret, så brug et filfokuseret værktøj før et partitionstabelværktøj.
Det er her, Disk Drill giver mening. Det er mere sikkert for almindelige brugere, forhåndsvisning er nyttig, og gendannelse af mappestruktur er ofte bedre end med ældre gratis værktøjer. Gendan de vigtige filer til et andet drev. -
Hvis du vil have selve partitionen tilbage, så prøv TestDisk.
Det er gratis, stærkt og grimt. Fantastisk kombination, lol. Det virker faktisk i mange tilfælde med slettede partitioner, især på HDD’er.
Et punkt, hvor jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer, er, at jeg helt ville springe gendannelse af partitionen over, hvis filerne betyder mere end layoutet. Hent dataene først, byg op igen senere. Hurtigere. Mindre risiko.
Hvis dette også er en SSD, så skynd dig. TRIM forringer chancerne for gendannelse.
For en overskuelig trinvis gennemgang er denne guide til at gendanne en slettet partition lettere at følge:
se denne vejledning til gendannelse af slettet partition
Kort version: gratis værktøj til partitionsgendannelse er TestDisk. Et mere sikkert værktøj til at gendanne filer fra den slettede partition er Disk Drill. Hvis dine data betyder noget, ville jeg starte med det andet.
Ja, men jeg ville dele dette op i to forskellige mål, fordi folk blander dem sammen:
- gendan partitionsposten
- gendan filerne
Til virkelig gratis partitionsreparation er TestDisk stadig det oplagte svar. Det kan gendanne slettede partitioner i mange HDD-tilfælde. Jeg er delvist enig med @mikeappsreviewer og @himmelsjager dér. Hvor jeg er lidt uenig, er dette: hvis du ikke er tryg ved at læse partitionstabeller og sektorinfo, kan TestDisk meget hurtigt gå fra gratis løsning til hvorfor gjorde jeg det værre.
Derfor plejer jeg at sige til almindelige brugere, at de skal tænke filgendannelse først, partitionsgendannelse bagefter. Disk Drill er bedre til den side af opgaven, fordi det er lettere at bekræfte, hvad der stadig er der, før man ændrer diskstrukturen. Selvom grænsen for gratis gendannelse ikke er ubegrænset på Windows, er det stadig et af de mere sikre værktøjer til at tjekke, hvad der kan gendannes.
Én ting mere, som ingen nævner nok: kig i Enhedshåndtering og SMART-status før noget som helst. Hvis drevet har hardwarefejl, kan gendannelsessoftware ikke på magisk vis reparere en døende disk. I så fald skal du klone først, hvis du kan.
Hvis du vil have flere sammenligninger, er denne tråd om bedste datagendannelsessoftware til slettede partitioner og mistede filer værd at læse.
Kort version:
- Gratis partitionsgendannelsesværktøj: TestDisk
- Mere sikker mulighed for filgendannelse: Disk Drill
- Hvis disken er usund, så stop med gør det selv-forsøg og lav først et diskimage
SSD? Handl hurtigt. HDD? Bedre chancer, som regel.
Jeg vil tilføje én ting, som de andre kun berørte let: tjek partitionsskemaet, før du prøver nogen form for gendannelse. Hvis disken er GPT, og kun én post blev slettet, kan gendannelse af partitionen være ligetil. Hvis selve tabellen er beskadiget, er filgendannelse som regel det klogere valg.
Jeg er en smule uenig med dem, der siger altid gendan filer først. Hvis der bogstaveligt talt ikke er blevet skrevet noget til disken siden sletningen, kan en forsigtig gendannelse af partitionen være hurtigere og bevare alt på én gang. Men det giver kun mening, hvis du er meget sikker på, at drevet er sundt, og du ved, hvilken partition der skal være der.
For almindelige brugere ville jeg bekræfte, at gendannelse er mulig, før jeg ændrer noget. Det er her, Disk Drill er nyttigt.
Fordele ved Disk Drill:
- let at scanne og forhåndsvise
- god til at tjekke, om filer stadig kan gendannes
- mere brugervenligt end lavniveauværktøjer
- bevarer ofte mappestrukturen bedre end gammeldags værktøjer
Ulemper:
- gratis gendannelse på Windows er begrænset
- er ikke først og fremmest et værktøj til reparation af partitionstabeller
- dybe scanninger kan tage et stykke tid
- mindre ideelt, hvis du vil have rå kontrol
Så min holdning i forhold til @himmelsjager, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer:
- Hvis du vil have et helt gratis værktøj til at gendanne selve partitionen, er TestDisk stadig svaret.
- Hvis du vil have den mindst stressende måde at bekræfte, at dine filer stadig er der, er Disk Drill det bedre første tjekpunkt.
- Hvis SMART viser fejl, eller drevet afbryder forbindelsen, så stop og lav en klon eller et image, før du gør noget af delene.
Hvis dette også var et eksternt USB-drev, så prøv først at tilslutte det direkte til SATA eller til et andet kabinet. Defekte bridge boards kan få gendannelse til at se værre ud, end den er.