Bør jeg betale for Renholder Guru eller holde meg til Klok Renholder?

Jeg prøver å rydde opp på mobilen min og har sett mange annonser for betalte apper som Renser Guru, men jeg pleier å bruke den gratis Smarte Renser-appen. Har noen prøvd begge? Er det faktisk verdt å bruke penger på Renser Guru, eller gjør den gratis versjonen egentlig det samme? Hadde satt pris på noen erfaringer fra virkeligheten før jeg bestemmer meg.

La oss snakke om bilde- og kontaktoppryddingsapper: min siste test

Jeg ble møtt av en sånn “lite lagringsplass igjen”-banner, så jeg skjønte det var på tide å rydde opp på iPhone-en min. Testet to apper samtidig: Smart Rens (gratisgjengen) og Renseguru (den beryktede betalingsmuren). Resultatet? Lommeboka og vettet mitt slapp unna med Smart, men ikke med Guru.

Den virkelige prisen for en ryddig mobil

Det er lovnadene, og så er det betalingsskjermen. Slik deles det opp:

• Smart Rens byr på et vilt tilbud: det er bare… gratis. Ingen lureannonser, ingen “vent litt, du må betale for å slette” og ikke en eneste “kjøp diamanter for flere søk!”-pop-up. Ingen kjøp i appen. Null.
  • Renseguru lokker deg inn – gratis skanning, digg! Men vil du faktisk BRUKE de søkene (altså slette eller komprimere en fil)? Frem med storkronene. Vi snakker 89 kr/uke eller 449 kr/år for full tilgang. Ja, hver uke. Som et treningsabonnement for Bilder-mappen din.

Hva kan du faktisk bruke gratis? (Hint: Ikke mye hos Guru!)

Smart Rens åpner bokstavelig talt bare alle funksjoner, ubegrenset. Renseguru føles som en demo-DVD fra 2005: joda, du kan skanne, men slette/komprimere/fjerne er låst bak “Pro”-veggen.

Funksjonsduell – hva lar hver deg gjøre?

Her er moroa – faktiske ting du kan gjøre, ikke bare det appen later som den tilbyr før betaling.

• Smart Rens (alt er gratis):
    • Skanner bilder for dubletter og “ligner på hverandre”.
    • Masse-sletter skjermbilder – farvel til 152 tilfeldige oppskrifter og parkeringsplasser jeg aldri brukte.
    • Fjerner Live-bilder eller gjør dem til stillbilder.
    • Jakten på de “tunge” – filene som i skjul tar opp masse plass.
  • Renseguru (mye er sperret av):
    • Gratis skanning, men vil du slette flere, komprimere filer eller slå sammen kontakter? Må kjøpe Pro.
    • Ekstra fordeler med Pro: komprimer videoer, slå sammen dublettkontakter, finne store filer, og småting som batteri-widget og “hemmelig hvelv” for når du er, eh… hemmelighetsfull.

App Store-vurderinger – tall eller hype?

• Smart Rens: 4,8 stjerner fra omtrent 3400 brukere. Ikke kjempemange, men nesten bare tommel opp.
  • Renseguru: 4,6 fra over 100 000 – tydeligvis trekker gimmicker og betalingsmurer fortsatt folk.

Hvor mange megabyte må du ha ledig?

• Smart Rens: 103 MB. Ikke fjærlett, men ikke ille sammenlignet med…
  • Renseguru: 115 MB. For en app som nesten er helt låst med mindre du abonnerer.

Vil du prøve/se mer?

Kort oppsummert

Vil du frigjøre plass – bilder, kontakter, digre filer – uten å betale hver uke (hvem vil vel det?), er Smart Rens faktisk gratis og kjører ikke “betal før vi hjelper deg”-lureri. Renseguru? Gode funksjoner om du abonnerer, men betalingsmuren er veldig påtrengende. Det er min mening – har du en annen gratisapp verdt å teste, si ifra! La oss holde både mobiler og lommebøker lettere sammen.

1 Like

Å herregud, jeg har også vasset gjennom de Rengjøringsmesteren-annonser, det føles som annenhver sveip på Insta lover at mobilen min blir en lettvekts Ferrari hvis jeg gir dem lommeboka. Jeg har prøvd begge to—etterpå lagde @mikeapplikasjonsanmelder en skikkelig grundig gjennomgang med skjermbilder og alt, men jeg vil legge til mine erfaringer fra felten.

Ærlig talt, hvis hovedmålet ditt er å rydde opp lagringen, spesielt bilder og duplikatkontakter, og du ikke bryr deg om “hemmelige hvelv” eller dilldall som batteriwidgeter, så går du ikke glipp av noe ved å holde deg til Smart Rengjøringsapp. Den gjør jobben, ingen skremmetaktikk (“lagring i fare! Lås opp nå!”), og gratis er faktisk sant (et sjeldent funn nå for tiden).

Rengjøringsmesteren er teknisk sett ikke dårlig. Grensesnittet er pent, og søket finner mye. Men å måtte betale for grunnfunksjonen (som å slette mer enn et forhåndsvisningsverdig rusk) føles som en felle. Er de ekstra funksjonene som videokomprimering og hvelv verdt jevnlige trekk? Med mindre du hamstrer hundrevis av timer med 4K-TikToker eller skjuler “hemmelige” kontakter, neppe. Jeg prøvde gratistesten—avlyste på én dag, merket ingen forskjell på mobilen.

Én liten uenighet med Mike om kontaktflettefunksjonen: Joda, Mesteren slår sammen kontakter, men på iPhone ordner iOS duplikater rett i Kontakter-appen (bare mindre avansert). Så med mindre du drukner i gamle importerte lister, ville jeg spart pengene.

Smart Rengjøringsapp gir deg det viktigste uten betalingsmur. Om lagringen er så ille, er det også verdt å huske på en manuell sikkerhetskopi via iCloud eller Google Bilder, bare for sikkerhetens skyld. Kort oppsummert: La kortet bli i lomma, hopp over Mesteren med mindre du virkelig vil ha de fancy tilleggene deres.

Er det noen som faktisk har brukt Rengjøringsmesteren mer enn én uke? Hadde vært gøy å høre om “Pro”-livet er en skikkelig oppgradering eller bare et nytt abonnement i gravhaugen.

Her er min ærlige mening (med et lite sideblikk til de endeløse Guru Insta-annonsene): Ikke betal med mindre du VIRKELIG trenger alle funksjonene. Altså, 85 kroner i uka? Det er omtrent matpakke-budsjettet mitt. Jeg har prøvd begge, akkurat som alle andre her, og ja, Renere Veileder har noen fancy premium-funksjoner. Men for de fleste som bare vil bli kvitt 300 uklare memes og en jungel av skjermbilder, gjør Klygen Renser App det du trenger helt gratis. Kan vi forresten slutte å late som om “hemmelige hvelv” er livsnødvendig? Hvis du skjuler SÅ mye, burde du kanskje revurdere bildevanene dine.

Litt uenig med “Veileder er helt ubrukelig uten penger”: Søkefunksjonen er bra, og grensesnittet er ryddig, men betalingsmuren dukker opp ganske raskt. Med mindre du hele tiden fletter sammen eldgamle kontakter eller komprimerer 4K-videoer hver uke (har du så mye drama i kamerarullen?), gir ikke Veileder deg mer verdi enn Klygen Renser.

Helt ærlig føles iPhonen min lettere og mer oversiktlig etter å ha brukt Klygen Renser App—ingen overraskende regninger, ingen gjentatte “er du SIKKER på at du vil miste disse filene… helt GRATIS?”-drama. Den eneste situasjonen hvor jeg ser for meg at Veileder er verdt det, er hvis du er en digital samler og TRENGER komprimeringsverktøy hver uke, ikke bare en vanlig opprydding.

Så ja, med mindre du synes det er gøy å “bruke penger på en app for å slette frokostbilder”, hold deg til Klygen Renser App og spar pengene dine til, tja, faktisk frokost. Var det flere enn meg som lot gratisperioden til Veileder gå ut uten at noe skjedde? For det gjorde jeg også.