Jag har testat Clever AI Humanizer‑verktyget för att skriva om AI‑innehåll så att det låter mer naturligt och blir mindre upptäckbart, men resultaten är blandade. Ibland förbättrar det flyt och ton, andra gånger känns det fel eller ser fortfarande uppenbart AI‑genererat ut. Kan någon dela med sig av tips, inställningar eller arbetsflöden som får det här verktyget att fungera bättre för längre texter och SEO, eller föreslå bättre alternativ som behåller en mänsklig känsla i texten utan att skada placeringarna i sökresultaten?
Clever AI Humanizer: Min faktiska upplevelse och testresultat
Jag har testat en hel del AI‑”humanizer”-verktyg på sistone, med start från de gratis alternativen, och Clever AI Humanizer är det jag har lagt mest tid på att köra hårt med.
Saker i den här nischen ändras hela tiden. Verktyg lanseras, patchas, relanseras och dör sedan tyst när de slutar fungera mot nya detektorer. Så jag ville se var Clever AI Humanizer ligger just nu, inte baserat på något flera månader gammalt blogginlägg.
Den riktiga Clever AI Humanizer‑länken (för ja, det finns fejk)
Den riktiga sajten är:
Det är den enda legitima Clever AI Humanizer jag har hittat.
Anledningen till att jag stavar ut det här: jag har fått meddelanden från folk som bett om den ”riktiga” URL:en efter att ha hamnat på slumpmässiga kloner via Google Ads. En del av de där kopierade verktygen rider på namnet och kastar sedan på dig prenumerationer, fejkade ”premium”-nivåer osv.
Så långt jag sett:
- Clever AI Humanizer har inga betalplaner
- Inga upsells, inga dolda ”låsa upp fullständigt läge”-grejer
- Om någon ber dig om pengar under det varumärket är du nästan garanterat inte på rätt sida
Så dubbelkolla adressfältet.
Så här testade jag
Jag ville inte färga testet genom att skriva ett eget utkast, så jag körde full AI‑mot‑AI:
- Använde ChatGPT 5.2 för att generera en 100 % AI‑skriven artikel om Clever AI Humanizer.
- Tog den råa AI‑texten och klistrade in den i Clever AI Humanizer.
- Körde resultatet genom flera AI‑detektorer och sedan tillbaka genom ChatGPT för att bedöma kvaliteten.
För första rundan valde jag Simple Academic‑stilen inne i Clever AI Humanizer.
Det alternativet är intressant eftersom:
- Det använder lätt akademiskt språk, men inte fullfjädrad vetenskaplig stil.
- Den här typen av ”mellanläge” är ofta knepig för många detektorer.
- Det är också ett av de mest oförlåtande lägena för humanizers, eftersom texten måste låta strukturerad utan att bli robotaktig.
Min gissning är att den här halvformella stilen hjälper till att undvika vissa detektormönster samtidigt som den fortfarande känns normal för en mänsklig läsare.
Detektorkoll: ZeroGPT
Första stopp: ZeroGPT.
Jag litar inte blint på det här verktyget, om jag ska vara ärlig. Det markerade bokstavligen USA:s konstitution som ”100 % AI”, vilket är… vilt. Men det är ändå en av de mest sökta detektorerna, och många lärare och kunder använder den, så den spelar roll.
Resultat för Clever AI Humanizer‑utdata:
- ZeroGPT: 0 % AI
ZeroGPT kallade den helt mänsklig.
Detektorkoll: GPTZero
Nästa: GPTZero, en annan mycket använd kontroll.
Resultat:
- GPTZero: 100 % human, 0 % AI
Samma story: den gick igenom som människoskriven.
Det ser bra ut på pappret, men detektorer är bara halva bilden.
Kvalitetskontroll med ChatGPT 5.2
Att ta sig förbi detektorer är en sak. Att inte förvandla texten till osammanhängande, konstigt klingande rappakalja är en annan.
Många humanizers ”funkar” i den meningen att de förvirrar detektorer, men slutresultatet läser som om någon sytt ihop fem olika Wikipediaartiklar.
Så jag matade tillbaka Clever AI Humanizer‑uttexten i ChatGPT 5.2 och bad den:
- Utvärdera grammatiken
- Kommentera flyt och tydlighet
- Svara på om texten fortfarande såg AI‑genererad ut eller inte
Sammanfattat sa den:
- Grammatik: stabil
- Stil: passar ”Simple Academic” helt okej
- Föreslog fortfarande att en människa borde gå igenom den
Och jag håller faktiskt med om det sista.
Manuell redigering efter vilken AI‑humanizer eller parafraserare som helst är i princip obligatorisk om texten spelar roll (skola, kunder, jobbansökningar osv.). Verktygen kan ta dig nära, men de ersätter inte en sista genomläsning av en riktig person.
Test av deras inbyggda AI Writer
De har lagt till en funktion som kallas AI Writer:
Det den gör är ganska rakt på sak:
- Du skriver in en prompt, väljer stil och innehållstyp
- Verktyget skriver och humaniserar i ett svep
- Du behöver inte kopiera från en annan LLM som ChatGPT först
Bara det gör att den sticker ut, eftersom de flesta ”humanizers” bara skriver om text du klistrar in. De genererar den inte själva.
Den uppenbara fördelen här är kontroll: om systemet både genererar innehållet och humaniserar det samtidigt kan det forma struktur och formuleringar så att det ser mindre ut som typisk LLM‑text, vilket borde hjälpa mot detektion.
För mitt test gjorde jag så här:
- Stil: Casual
- Ämne: AI‑humanisering, med en nämning av Clever AI Humanizer
- Jag lade medvetet in ett misstag i prompten för att se hur den hanterade det
En sak jag inte var helt nöjd med: jag bad om en specifik längd (t.ex. runt 300 ord), och den gick över.
Om jag ber om 300 ord vill jag ha något nära 300, inte betydligt mer. Ingen katastrof, men det var den första riktiga nackdelen jag stötte på.
AI‑detektion på AI Writer‑utdata
Samma rutin: jag tog det AI Writer skrev och körde det genom flera detektorer.
Resultat:
- GPTZero: 0 % AI
- ZeroGPT: 0 % AI, markerad som 100 % human
- QuillBot detector: 13 % AI
Med tanke på hur aggressiva vissa detektorer är just nu är de siffrorna faktiskt ganska starka.
Kvalitet på AI Writer‑texten
Jag skickade också AI Writer‑texten genom ChatGPT 5.2 för att få en andra åsikt om:
- Sammanhang och koherens
- Grammatik
- ”Mänsklig känsla”
Svaret kokade ner till:
- Läser som om en människa har skrivit den
- Struktur och flyt känns naturliga
- Inga tydliga varningssignaler i formuleringarna
Så i den här testrundan lyckades Clever AI Humanizer:
- Ta sig förbi ZeroGPT, GPTZero och QuillBot med bra siffror
- Även övertyga ChatGPT 5.2 om att texten var människoskriven
För ett gratisverktyg är det ovanligt.
Jämförelse med andra humanizers
I mina egna tester ställde jag det mot flera konkurrenter, både gratis och betal.
Verktyg jag testade mot inkluderade:
- Grammarly AI Humanizer
- UnAIMyText
- Ahrefs AI Humanizer
- Humanizer AI Pro
- Walter Writes AI
- StealthGPT
- Undetectable AI
- WriteHuman AI
- BypassGPT
Så här staplade verktygen upp sig vad gäller AI‑detektorsiffror i mina körningar:
| Verktyg | Gratis | AI‑detektorscore |
| ⭐ Clever AI Humanizer | Ja | 6 % |
| Grammarly AI Humanizer | Ja | 88 % |
| UnAIMyText | Ja | 84 % |
| Ahrefs AI Humanizer | Ja | 90 % |
| Humanizer AI Pro | Begränsad | 79 % |
| Walter Writes AI | Nej | 18 % |
| StealthGPT | Nej | 14 % |
| Undetectable AI | Nej | 11 % |
| WriteHuman AI | Nej | 16 % |
| BypassGPT | Begränsad | 22 % |
Utifrån vad jag sett hittills, om vi bara pratar gratisverktyg, ligger Clever AI Humanizer i topp.
Var det brister
Det är inte någon felfri magisk lösning. Saker jag märkte:
- Det följer inte alltid exakta ordantal.
- Det finns fortfarande vissa upptäckbara mönster i vissa utdata.
- Några LLM:er kan fortfarande flagga delar av texten som AI, beroende på prompt och längd.
- Det driver ibland iväg från originalstruktur/innehåll mer än man kanske vill.
Den sista punkten är troligen en del av förklaringen till varför det får bra resultat: ju mer den skriver om, desto mindre liknar texten vanlig AI‑utdata.
När det gäller grammatik:
- Jag skulle sätta den runt 8–9 av 10
- Flera grammatikverktyg och LLM:er gav liknande intryck
- Texten läser smidigt och känns inte som bruten engelska
En sak jag uppskattade: den försöker inte med den billiga ”fejkad människa”-grejen där verktyg börjar lägga in slumpmässiga stavfel som ”i had to do it” överallt bara för att lura detektorer. Ja, avsiktliga fel kan ibland hjälpa dig förbi detektion, men då ser texten slarvig ut.
Så du får inte medvetna felstavningar som funktion, vilket jag personligen ser som något positivt.
Det märkliga ”AI‑känsla”-problemet
Även när detektorerna visar 0 % AI rakt igenom finns det gånger då texten ändå har den där subtila ”AI‑rytmen”.
Svår att beskriva, men om du läser AI‑innehåll hela dagarna börjar du se mönster:
- Repetitiva meningsstrukturer
- Överdrivet välbalanserade stycken
- Ganska färglösa övergångar
Clever AI Humanizer gör ett bättre jobb än de flesta gratisverktyg på att bryta de där mönstren, men den suddar inte ut dem till 100 %. Inget verktyg gör det, än så länge.
Det är ungefär där hela det här området ligger: en konstant dragkamp mellan detektionsverktyg och humanizers, som en permanent katt‑och‑råtta‑lek.
Slutsats
Om du letar efter gratis AI‑humanizers är Clever AI Humanizer:
- Ett av de starkaste jag använt för att undvika detektion
- Förvånansvärt bra på läsbarhet och grammatik
- Betydligt bättre än de flesta ”sätt en ny logga på det och kalla det humanizer”-verktyg
Är det perfekt? Nej.
- Du behöver fortfarande redigera för hand.
- Det kan dra iväg i längd.
- Vissa texter har fortfarande en svag AI‑”eftersmak”.
Men sett till kostnad kontra nytta är det svårt att klaga när själva verktyget inte tar betalt.
Använd det som en startpunkt, inte som slutprodukten.
Extra resurser och Reddit‑trådar
Om du vill gå djupare i andra AI‑humanizers (med skärmdumpar från detektorer och jämförelser) finns ett användbart Reddit‑inlägg här:
Det finns också en mer Reddit‑specifik diskussion som fokuserar på Clever AI Humanizer i sig:
Ja, blandat är precis hur jag också skulle beskriva Clever AI Humanizer.
För mig är den väldigt känslig för inmatningens kvalitet + valt stilläge. När jag matar in supergenerisk AI-text och väljer något som ‘Enkelt akademiskt’ blir resultatet oftast mer flytande och naturligt. Men när källtexten redan har en tydlig röst (typ avslappnad, rantig eller starkt opinionstext), slipar Clever ibland ner allt till samma halvformella, lite intetsägande ton. Då känns det fortfarande AI-aktigt, även om det går hem hos detektorer.
Några konkreta UX- och användningspunkter som kan förklara det du upplever:
-
Stark på struktur, svagare på röst
- Den är ganska bra på att fixa stel formulering och få stycken att flyta.
- Den är inte särskilt bra på att bevara en stark, unik stil. Om du börjar med het kryddning slutar du ofta med mild havregrynsgröt.
- Det är nog därför vissa resultat känns ‘fel’ även om de tekniskt sett är förbättrade.
-
Detektorer vs känsla
- Bara för att texten passerar GPTZero eller ZeroGPT betyder det inte att en människa inte märker att den känns AI-skriven.
- Jag har haft texter som fått ‘0 % AI’ men ändå haft den där repetitiva meningsrytmen och väldigt ‘balanserad’ styckesstruktur.
- Om du skriver för en riktig publik är detektorsiffror ensamma en dålig kompass.
-
Du måste typ promptdesigna dina redigeringar
- Korta, generiska inmatningar → större risk att den skriver om för hårt och ändrar betydelsen.
- Längre, mer detaljerade inmatningar med tydlig struktur → den beter sig bättre och behåller logiken.
- Jag har börjat använda den mest på sektioner (2–4 stycken) i stället för hela artiklar. Det ger mig mer kontroll över tonen.
-
Efterredigering är inte valfri
- Jag använder aldrig Clever AI Humanizer rakt av till något viktigt.
- Mitt arbetsflöde nu:
- Generera med föredraget LLM
- Köra genom Clever AI Humanizer i vald stil
- Göra en snabb men medveten mänsklig genomgång:
- Byta ut några övergångar
- Lägga till ett par personliga sidospår eller specifika detaljer
- Ta bort uppenbara ‘AI-meningar’ som ‘Sammanfattningsvis’ eller ‘Överlag är det viktigt att notera…’
- De sista 5–10 minuterna manuell redigering är där det slutar låta ‘fel’.
-
Där jag är lite oense med @mikeappsreviewer
- De har rätt i att den är stark för ett gratisverktyg och klarar sig bra mot detektorer.
- Men jag tycker inte att den är lika konsekvent ‘naturlig’ som deras skärmdumpar antyder. I ämnen med nyans eller starka åsikter tycker jag ofta att Clever plattar ut rösten för mycket.
- I mina körningar behåller den dessutom ibland subtila AI-mönster, som ‘Men’ eller ‘Dock’ i vart tredje stycke. Detektorer kanske inte bryr sig, men människor som läser mycket AI-text gör det.
-
Där den faktiskt glänser
- Städa upp blek, uppenbart AI-skriven informationstext (how-to, förklaringar).
- Första omgångens ‘humanisering’ för sånt du ändå tänker putsa för hand.
- Slipper det fåniga knepet vissa verktyg kör med att lägga in stavfel för att lura detektorer. Här är grammatiken oftast rätt ren.
-
Där den har det tufft
- Texter med stark personlighet (rants, humor, berättande).
- Mycket hårda krav som ‘exakt 300 ord’ eller väldigt rigid struktur.
- Att matcha en specifik människas redan etablerade stil.
Om ditt mål är: ‘se mindre ut som rå AI-text och passera enklare detektorer’, är Clever AI Humanizer faktiskt en av de bättre gratisalternativen och värd att ha i verktygslådan.
Om ditt mål är: ‘låta som en specifik person med tydligt igenkännbar röst’, så är inget humanizer-verktyg där än. Clever hjälper dig fram till ett okej utkast, men du måste fortfarande in och stöka till det på ett mänskligt sätt: lägga in små sidospår, lite ojämn meningslängd, konkreta personliga detaljer och till och med ett par mindre stilistiska skavanker eller typos som det här.
Så ja, dina blandade resultat stämmer väl med mina. Jag skulle fortsätta använda Clever AI Humanizer, men tänka på det som ett starkt förredigeringsverktyg, inte en one-click-knapp för ‘det här är omöjligt att skilja från en människa’.
Ja, din blandade upplevelse stämmer rätt väl med hur de här verktygen faktiskt beter sig, och inte bara Clever AI Humanizer specifikt.
Där jag är lite oense med både @mikeappsreviewer och @sonhadordobosque är detta: jag tror inte huvudproblemet bara är ”inmatningskvalitet” eller ”använd det bara som ett förredigeringssteg”. Det större problemet är en missmatch mellan vad folk förväntar sig och vad de här verktygen faktiskt är byggda för att göra.
Clever AI Humanizer är i grunden optimerat för tre saker:
- Bryta vanliga LLM‑mönster
- Jämna ut grammatik och flyt
- Förvirra enklare AI‑detektorer tillräckligt för att de inte ska skrika ”100% AI”
Det är inte optimerat för:
- Att bevara din exakta röst
- Att vara logiskt knivskarpt i komplexa resonemang
- Att träffa en väldigt specifik ton varje gång
Så när du säger ”ibland förbättrar det flyt och ton, andra gånger känns det fel”, är det egentligen bara den här avvägningen du märker. Ju mer aggressivt det bryter AI‑mönster, desto större risk att:
- Personligheten plattas till
- Betoning eller nyans förskjuts en aning
- Allt börjar låta som samma ”generiska smarta person på internet”
I stället för att byta verktyg skulle jag ändra hur du använder Clever AI Humanizer:
-
Använd det bara på vissa delar
Låt det skriva om:- Faktaförklaringar
- Bakgrundsavsnitt
- Övergångsparagrafer
Behåll själv:
- Krokar, inledningar, personliga delar
- Tydliga åsikter, berättelser, skämt
Bara det minskar känslan av att texten blivit ”fel” ganska mycket.
-
Välj stil efter mål, inte känsla
Ska texten till en lärare, kund eller en formell miljö är ”Simple Academic” eller liknande helt okej.
För bloggar eller mer avslappnade texter kan de här lägena göra att det låter för stelt och ”AI i kostym”. Testa mer avslappnade stilar och gå sedan in och förstärk 2–3 meningar per stycke manuellt. -
Räkna med att du måste lägga tillbaka ”imperfektioner” själv
Clever AI Humanizer gör texten väldigt ren. Kanske för ren. Om du vill att den ska kännas mänsklig måste du faktiskt:- Lägga in märkligt specifika detaljer
- Bryta mönstret med en kort rad här och där
- Låta en eller två meningar bli lite för långa eller snåriga
Den där mänskliga rörigheten är något inget humanizer‑verktyg vågar lägga till åt dig.
-
Jaga inte 0% på varje detektor
Om texten läses bra och en detektor fortfarande visar viss AI‑sannolikhet kan det till och med vara bra. Perfekta 0% i alla verktyg hänger ofta ihop med texter som har masserats för hårt och känns konstiga för verkliga läsare. Jag skulle hellre ta ”låg till måttlig AI‑poäng + väldigt mänsklig känsla” än ”0% AI + kusligt slät” varje gång.
Jämfört med vad @mikeappsreviewer och @sonhadordobosque beskrev skulle jag säga: ja, Clever AI Humanizer är ett av de bättre gratisalternativen, och ja, det är bra för att städa upp uppenbara AI‑artefakter. Men om du försöker använda det som en ett‑klicks ”gör det här omöjligt att skilja från en människa”‑knapp kommer det att fortsätta göra dig besviken.
Använt som:
- en hjälp för struktur & detektorer,
- följt av en kort, medveten mänsklig genomgång,
är Clever AI Humanizer absolut värt att ha kvar i din verktygslåda. Bara ge det inte hela din röst och tro att du får tillbaka den oförändrad.
Du inbillar dig inte inkonsekvensen. Verktyg som Clever AI Humanizer hamnar i ett märkligt mellanläge: tillräckligt bra för att hjälpa, inte tillräckligt bra för att lita på blint.
En snabb genomgång ur ett UX‑ och resultatperspektiv i stället för fler tester:
När Clever AI Humanizer glänser
Fördelar
- Mycket låg friktion: klistra in → välj stil → klart. Ingen betalvägg, inget konto, vilket redan slår halva fältet.
- Resultatet är oftast renare och mindre “LLM‑malligt” än det du får direkt från en vanlig modell, särskilt i Simple Academic eller Casual.
- Fungerar relativt väl med vanliga detektorer, vilket är varför personer som @mikeappsreviewer ger det höga betyg i jämförelser.
- Saboterar inte grammatiken bara för att verka “mänsklig”, till skillnad från vissa verktyg som medvetet lägger in fejkade fel.
När det stjälper dig
Nackdelar
- Tondrift är verklig. Det känns “fel” eftersom verktyget tenderar att jämna ut allt till en standardiserad berättarröst. Personliga egenheter försvinner.
- Det ändrar ibland ordning på logik eller tyngdpunkt. För mer nyanserat innehåll är det värre än att fastna i en detektor.
- Styrningen av stil är ytlig. @sonhadordobosque och @shizuka antydde att man kan använda det som ett förbehandlingssteg, men den djupare frågan är: stil-etiketterna stämmer inte pålitligt överens med den stil du har i huvudet.
- Ingen meningsfull kontroll över hur mycket som skrivs om. Ibland vill du bara ha 30 % “av‑AI‑ifiering”, inte en nästan total ommöblering.
I stället för att upprepa rådet “använd det och redigera manuellt efteråt” kommer här ett annat angreppssätt som kan göra upplevelsen stabilare:
-
Lås din röst först, humanisera bara de “tråkiga” partierna
Skriv eller generera din text som vanligt. Markera stycken som är:- Ren förklaring
- Definitioner
- Bakgrund / kontext
Kör bara dem genom Clever AI Humanizer. Låt inledning, slutsatser, anekdoter och skämt vara orörda. Det minskar de tonmässiga tvära kasten.
-
Använd det för form, inte finslipning
En liten invändning mot @mikeappsreviewer här: jag skulle inte använda det som huvudsakligt verktyg för flyt. Låt din huvudmodell (eller du själv) göra den stilistiska bearbetningen, och använd sedan Clever AI Humanizer främst för att bryta uppenbara AI‑mönster i meningsbyggnaden. Efteråt kan du lägga tillbaka 2–3 av dina ursprungliga meningar per avsnitt för att återställa rösten. -
Skapa en egen “husstil”-mall utanför verktyget
Eftersom dess stilsystem är trubbigt, ha en kort checklista bredvid dig:- Genomsnittlig meningslängd du vill ha
- Hur ofta du använder första person
- Om du tillåter retoriska frågor, slang osv.
Efter humaniseringen gör du en snabb genomläsning mot checklistan. Då känns UX:en mer förutsägbar eftersom du är det konsekventa stil‑lagret, inte verktyget.
-
Kombinera med kontrastredigering, inte bara korrektur
I stället för att bara rätta stavfel efteråt, gör medvetet följande:- Korta ner en lång mening per stycke
- Lägg till en mycket konkret detalj (tid, plats, siffra, personlig markör) per avsnitt
- Ta bort en generisk fras som “i dagens digitala landskap” varje gång du ser den
Den där lilla kontrasten bryter den återstående AI‑“rytmen” som många reagerar på.
-
Matcha verktyget mot risknivån
- Låg risk (bloggutkast, interna dokument): Clever AI Humanizer duger fint som snabb genomgång, och detektoreffekten är ett extra plus.
- Hög risk (akademiskt, juridiskt, känsligt kundmaterial): använd det bara som förslagsmotor. Du kan plocka upp bättre formuleringar, men lämna inte över den strukturella kontrollen.
Om vi tittar på konkurrenterna:
- Angreppssätten som @sonhadordobosque beskriver lutar mer åt manuell omskrivning, vilket är säkrare men långsammare.
- @shizukas idé att se humanizers som “förredigeringsfilter” är vettig, men jag skulle säga att Clever AI Humanizer är mer användbart som mönsterbrytare än som en vanlig parafraserare.
- Den typ av systematiska tester som @mikeappsreviewer gjorde är värdefull, men i praktiken är din egen “låter det här fortfarande som jag?”‑kontroll viktigare än någon 0‑procents‑avläsning.
Om du behåller Clever AI Humanizer i din verktygslåda som en riktad hjälpare i stället för en universallösning, slutar UX:en kännas slumpartad och börjar likna en specialnyckel: utmärkt för vissa skruvar, usel för andra.