Jag tömde av misstag Papperskorgen på min Mac och förlorade viktiga filer som jag fortfarande behöver för jobbet. Jag hade ingen ny säkerhetskopia, och nu försöker jag ta reda på om raderade filer fortfarande kan återställas efter att Papperskorgen har tömts i macOS. Jag skulle verkligen uppskatta råd om de bästa alternativen för filåterställning på Mac eller steg att prova innan datan är borta för gott.
Det första jag skulle göra, och jag menar precis nu, är att sluta använda MacBooken.
Inga nedladdningar. Inga appinstallationer. Spara inga filer. Avsluta sådant som körs i bakgrunden om du fortfarande kan.
Här kommer den fula delen. Att tömma papperskorgen på macOS raderar vanligtvis inte fildatan direkt. Systemet tar bort pekarna till filerna och markerar utrymmet som ledigt. Så den gamla datan ligger ofta fortfarande kvar på enheten ett tag. Haken är enkel: så fort ny data hamnar där skrivs din gamla fil över och chanserna till återställning sjunker snabbt.
På nyare MacBooks blir det här värre på grund av SSD-beteende och TRIM. TRIM säger åt enheten att rensa bort raderade block i bakgrunden. Bra för hastigheten. Dåligt för återställning. Jag har sett raderat material försvinna mycket snabbare på Macar med SSD än folk förväntar sig.
Innan du rör återställningsverktyg, kolla de enkla vägarna ut.
- Time Machine-ögonblicksbilder
Om du använder Time Machine, öppna det och gå till mappen där filerna låg innan du slängde dem i papperskorgen. Även utan att backupdisken är ansluten behåller macOS ofta lokala ögonblicksbilder för ungefär de senaste 24 timmarna. Jag skulle kolla där först eftersom det är rent och snabbt.
- Molnlagring
Om filerna synkades med iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, fortsätt inte peta runt på Macen. Använd telefonen eller en annan dator och logga in på tjänstens webbversion. Många av dem har ett eget område för raderade objekt i ungefär 30 dagar, separat från Macens papperskorg.
- Raderade mappar på appnivå
Det här lurar folk hela tiden. Bilder och Anteckningar har egna avsnitt för Senast raderade. Så även om papperskorgen är tom kan dina saker fortfarande ligga kvar i appen i 30 till 40 dagar.
Om inget av det fungerade skulle jag gå vidare till återställningsprogram.
Det de här verktygen gör är att skanna den råa lagringen och leta efter filspår innan de skrivs över. Om den raderade datan fortfarande finns där har återställningsprogram en chans. Om TRIM redan har rensat den blir resultaten tuffa.
Jag har haft bäst tur med Disk Drill på Mac, särskilt på nyare modeller. En massa äldre återställningsappar för Mac verkar halvdöda på Apple Silicon-system eller maskiner med T2-chippet. Behörigheter, kryptering, alla vanliga Apple-låsningar. Disk Drill tenderar att hantera moderna Macar bättre än de slumpmässiga gamla verktygen som folk fortfarande rekommenderar från foruminlägg från 2014.
Stor varning här. Installera inte återställningsprogram på samma interna enhet om du kan undvika det. Den skrivaktiviteten är exakt det du försöker undvika. Bästa draget är detta:
- Använd en annan dator
- Ladda ner Disk Drill till ett USB-minne
- Anslut USB-minnet till MacBooken
- Kör det därifrån om möjligt
Kör sedan en Universal Scan.
Den användbara delen är att själva skanningen är gratis, och du får förhandsvisningar. Jag skulle alltid förhandsgranska innan jag betalar för något. Om dina bilder visar fullständiga miniatyrer och dina dokument öppnas i förhandsvisning vet du åtminstone att filerna inte är trasiga. Om du återställer dem, spara dem på en extern enhet, inte tillbaka till Macens interna lagring. Folk gör fel här och skriver sedan över ännu mer. Ganska brutalt.
Om skanningen inte hittar något återstår labbåterställning.
Det betyder en dataåterställningsfirma med riktig hårdvara, ibland arbete i renrum och direkta åtkomstmetoder utanför vanliga macOS-verktyg. Det fungerar tillräckligt ofta, men prislappen gör ont. Jag brukar se siffror från 300 till 3 000 dollar beroende på skada, hur bråttom det är och enhetstyp. För skatteunderlag, juridiska dokument, företagsdata, bebisbilder, sådant där, betalar folk det. För slumpmässiga nedladdningar, inte så mycket.
En sak till. Ignorera folktron om Terminal-kommandon. Jag ser hela tiden inlägg där folk kastar shell-kommandon på ett problem med tömd papperskorg som om det vore någon hemlig fuskkod. De kommandona hjälper i specifika fall, som att flytta objekt ur en papperskorg som har hängt sig. De drar inte tillbaka raderade filer ur tomma intet.
Så den korta versionen:
- Sluta använda MacBooken
- Kolla Time Machine
- Kolla molnpapperskorgen från en annan enhet
- Kolla Senast raderade i Bilder eller Anteckningar
- Om det behövs, skanna med Disk Drill från en USB-lösning
- Återställ till en extern enhet
- Om allt annat misslyckas, ring ett återställningslabb
Om du agerar snabbt har du fortfarande en chans. Om du fortsätter använda Macen tenderar enheten att göra valet åt dig.
Ja, återställning är fortfarande möjlig efter att du tömt Papperskorgen på en Mac. Chansen beror på två saker, vilken typ av enhet du har och hur mycket du använde Macen efter raderingen.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta skriva ny data snabbt. Jag håller inte riktigt med om känslan av gå direkt till programvara, eftersom programvaruskanningar på nyare Macar med SSD och TRIM ofta ger mycket brus och inte dina saknade arbetsfiler.
Några saker som folk hoppar över:
Kontrollera andra Macar eller iOS-enheter som är kopplade till samma Apple ID. Om synkronisering av Skrivbord och Dokument var aktiverad kan en äldre kopia fortfarande finnas på en annan enhet som ännu inte har synkroniserat ändringarna.
Titta i apparnas autospara- och tempmappar. Microsoft Word, Excel, Adobe-appar och vissa redigerare sparar filer för automatisk återställning. För Office, sök i Finder efter AutoRecovery och sortera efter datum. Jag har sett folk återställa 90 procent av en rapport på det här sättet efter att Papperskorgen tömts.
Öppna Terminal och granska senaste filaktivitet, inte för någon magisk återställning, utan för att identifiera ursprungliga filnamn och sökvägar. Det hjälper enormt mycket när du senare skannar i Disk Drill.
Om FileVault var aktiverat och Macen var påslagen i flera timmar efter raderingen minskar chanserna till återställning kraftigt på SSD-modeller. Äldre Intel-Macar med hårddiskar ger vanligtvis bättre resultat. Nya Apple Silicon-Macar är mindre förlåtande.
Om filerna är viktiga för jobbet, skapa först en byte-för-byte-avbildning av enheten och skanna sedan avbildningen, inte den aktiva disken. Det undviker mer slitage och fler skrivningar. Det här är delen som de flesta hemanvändare hoppar över och sedan ångrar.
Disk Drill är fortfarande ett av de bättre Mac-alternativen för djupa skanningar och förhandsvisning av återställningsbara filer. Använd det på en extern enhet, inte på din startskiva.
Den här videon är bra om du vill ha en steg-för-steg-guide för Mac om att återställa filer efter att ha tömt Papperskorgen:
återställ raderade filer efter att ha tömt Papperskorgen på Mac
Kort version. Ja, det finns fortfarande en chans. På en nyare Mac med SSD måste du agera snabbt, annars raderas datan snabbt också. Om filerna är värda pengar, hoppa över gör det själv och skapa en avbildning av enheten först.
Ja, ibland. Men jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @boswandelaar sa: om detta är en jobb-Mac och filerna låg i en företagsstyrd mapp, kontrollera versionshistoriken eller samarbetsloggarna i ditt kontorspaket innan du gör något avancerat. Många glömmer att Word, Excel, Google Docs, Adobe Cloud, till och med vissa projektverktyg, sparar äldre kopior helt utanför Papperskorgen.
Dessutom är jag inte helt övertygad om att hemanvändare ska hoppa direkt till diskavbildning om de inte redan vet vad de gör. Det är smart i teorin, men det kan snabbt bli rörigt. För de flesta är den praktiska vägen att kontrollera appens versionshistorik först, sedan skanna med något som Disk Drill från extern lagring och återställa till en annan enhet.
En annan ofta förbisedd plats är e-post. Jag har sett förlorade bilagor återställas eftersom originaldokumentet hade skickats runt och fortfarande låg kvar i Skickat eller i en tråd. Det låter dumt, men fungerar oftare än man kan tro.
En verklighetskontroll till: om det raderades från en intern SSD på en nyare Mac kan chanserna till återställning vara ganska dåliga även om du agerar snabbt. Inte omöjligt, bara inte som förr.
Om du vill ha en annan diskussion om just detta problem täcker den här Apple-forumtråden återställning efter tömd Papperskorg på Mac ganska bra:
återställ raderade filer efter att ha tömt Papperskorgen på Mac
Så ja, möjligt? Ja. Garanterat? nej. Ju mindre du använder Macen just nu, desto bättre är dina odds.
Möjligt, ja. Förutsägbart, inte direkt.
Jag skulle lägga till en aspekt som de andra bara berörde lite lätt: kontrollera om filerna någon gång låg i ett appbibliotek eller paket. På Mac kan projekt från Final Cut, Logic, Bilder, vissa designappar och till och med Scrivener se ut som raderade medan delar fortfarande finns kvar i paketinnehåll eller applagring som hanteras av appen. Högerklicka på relaterade projektfiler, välj Visa paketinnehåll och sök där innan du antar att allt är borta.
Jag håller inte helt med om rådet bild först oavsett vad från @boswandelaar. Bra praxis, absolut, men på en vanlig arbets-Mac med APFS, FileVault, begränsat ledigt utrymme och ingen andra enhet redo kan folk lägga timmar på att sätta upp det och missa enklare vinster. Jag skulle prioritera:
- appens versionshistorik
- appens autosparade behållare
- paketinnehåll
- papperskorgar på webb i molntjänster
- historik för delad enhet eller teamenhet
- sedan återställningsskanning
Ytterligare en ofta förbisedd källa: APFS lokala dokumentversioner. Vissa appar stöder Bläddra bland alla versioner. Öppna appen och samma dokumentnamn om det fortfarande finns kvar, kontrollera sedan Arkiv-menyn efter Återgå till. Det kan ibland återställa äldre tillstånd även när filen i Finder är borta.
Om du skannar är Disk Drill ett rimligt alternativ.
Fördelar:
- bra stöd för APFS
- enkla förhandsvisningar
- tillräckligt enkelt för icke-tekniska användare
- kan hitta förlorade partitioner och raderade filer i en och samma körning
Nackdelar:
- resultat på SSD-enheter med TRIM kan fortfarande vara en besvikelse
- djupskanningar ger många skräpfiler som filnamn
- kostnaden för återställningslicensen kan kännas
- bästa praxis kräver en annan enhet, vilket många inte har till hands
Så jag skulle läsa @mikeappsreviewer, @cazadordeestrellas och @boswandelaar som i stort sett rätt när det gäller hur brådskande det är. Min justering är denna: tänk inte bara papperskorgsåterställning. Tänk var annars den här filen fanns. För arbetsdokument slår det ofta rå återställning.