APFS-gegevensherstel, is er nog hoop voor mijn bestanden?

De APFS-schijf van mijn Mac wordt na een crash niet meer gekoppeld en Schijfhulpprogramma heeft deze niet kunnen herstellen. Ik probeer belangrijke bestanden te herstellen voordat ik het risico loop de situatie te verergeren. Wat zijn de veiligste stappen of hulpmiddelen voor APFS-gegevensherstel die ik kan proberen?

Ik zou direct stoppen met het gebruiken van die APFS-schijf. Dat is het deel dat mensen onderschatten. Nieuwe bestanden opslaan, apps installeren of zelfs macOS gewoon laten doorlopen kan verwijderde gegevens overschrijven en herstel moeilijker maken.

Wat je hierna doet, hangt sterk af van het type schijf.

Als het een externe HDD is, of een oudere Mac met een APFS-geformatteerde harde schijf, zijn de kansen op herstel meestal redelijk zolang er nog niets over de gegevens heen is geschreven.

Als het een SSD is, wordt het lastiger door TRIM. TRIM vertelt de SSD welke verwijderde blokken hij mag wissen. Zodra die blokken echt zijn gewist, kan herstelsoftware ze niet op magische wijze terugbouwen. Dus als dit is gebeurd op een APFS-SSD, blijf de Mac dan niet gebruiken in de hoop dat de bestanden later weer verschijnen. Hoe langer hij draait, hoe groter de kans dat TRIM de verwijdering permanent maakt. Op nieuwere macOS-versies kun je TRIM voor de interne SSD meestal toch niet uitschakelen, dus het belangrijkste is om snel te handelen.

Controleer eerst de simpele dingen voordat je betaalt voor of herstelsoftware uitvoert:

1. Time Machine-reservekopieën.
  2. Alle beschikbare APFS-snapshots.
  3. FileVault-versleuteling. Als de schijf versleuteld is, moet deze doorgaans worden ontgrendeld of ontsleuteld voordat hersteltools deze goed kunnen scannen.

Voor de daadwerkelijke herstelpoging is Disk Drill degene die ik als eerste zou proberen. Het verwerkt APFS als bestandssysteem, niet alleen als een ruwe signaturescan, dus als de APFS-metadata er nog is, kun je mogelijk de mapstructuur en bestandsnamen terugkrijgen in plaats van een stapel willekeurige bestanden.

De veiligste werkwijze is ongeveer als volgt:

1. Installeer Disk Drill op een aparte schijf, niet op de schijf waarvan je probeert te herstellen.
  2. Sluit de getroffen APFS-schijf aan.
  3. Voer een volledige scan uit.
  4. Gebruik de preview om te controleren of de bestanden intact lijken.
  5. Herstel naar een andere schijf. Sla herstelde bestanden niet terug op de originele schijf op.

De previewstap is de moeite waard, omdat die je vrij snel vertelt of de bestanden waarschijnlijk bruikbaar zijn voordat je nog meer tijd verspilt.

Als de schijf niet wil koppelen, de verbinding verbreekt of vreemde geluiden maakt, begin dan nog niet met het repareren ervan. Ik zou First Aid of een reparatietool die wijzigingen naar de schijf kan schrijven vermijden totdat de belangrijke bestanden zijn gekopieerd. Eerst herstellen, daarna repareren.

In het beste geval gaat het alleen om verwijderde bestanden of APFS-corruptie. Dat is een veel betere situatie dan een defecte schijf.

Als de schijf fysiek defect raakt, sla de reparatiepogingen dan over en maak eerst een image of kloon. Disk Drill of een andere hersteltool moet die kopie scannen, niet het origineel, omdat een lange APFS-scan genoeg kan zijn om een zwakke schijf over de rand te duwen.

Een schijf die consequent zichtbaar is in Systeeminformatie is een heel ander probleem dan een schijf die verdwijnt, klikt of de verbinding verbreekt tijdens een scan. Als deze zichtbaar blijft, zou ik dit behandelen als een APFS-/containerprobleem en me richten op het kopiëren of image’en ervan voordat je iets slims probeert. Als deze instabiel is, is softwareherstel niet de juiste eerste stap en kan een lab de veiligere keuze zijn. Kleine kanttekening: blijf niet Eerste hulp proberen omdat misschien de volgende keer het oplost. APFS-reparaties kunnen metadata wijzigen, en dat kan het werk van een hersteltool bemoeilijken. Disk Drill of iets vergelijkbaars is prima nadat je een kloon/image hebt, maar de saaie stap om te bewijzen dat de schijf betrouwbaar kan worden gelezen is belangrijker dan welke app je kiest.

EHBO die mislukt, betekent niet dat de bestanden weg zijn. Het betekent meestal dat macOS het APFS-volume niet consistent genoeg kan maken om het veilig te koppelen. Dat zijn verschillende problemen, en ze hetzelfde behandelen is hoe mensen per ongeluk van een herstelbare schijf een nog grotere puinhoop maken.

De waarschuwing die ik niet vaak genoeg benadrukt zie, is de macOS-pop-up die zegt dat de schijf onleesbaar is en aanbiedt deze te initialiseren. Klik niet op iets dat de schijf aanmaakt, wist, formatteert, converteert of instelt. Hetzelfde geldt voor het proberen van willekeurige terminalcommando’s uit oude HFS±herstelposts. APFS-containers, volumes, snapshots en versleuteling voegen genoeg eigenaardigheden toe dat een commando dat onschuldig klinkt toch nog naar de schijf kan schrijven.

Ik ben het eens met het advies om eerst een kloon te maken, maar zorg ervoor dat de bestemming groter is dan de hele fysieke schijf of APFS-container, niet alleen groter dan de bestanden die je hoopt te herstellen. Mensen onderschatten dit wanneer het volume vroeger 300 GB gebruikt liet zien op een schijf van 1 TB. Voor een image kan nog steeds ruimte nodig zijn voor het apparaat van 1 TB. Als je een alleen-lezen-image kunt maken vanaf een andere Mac of een opgestart extern systeem, is dat een veiligere plek om herstelsoftware er urenlang op los te laten.

Daarna is Disk Drill een redelijk hulpmiddel om te proberen, maar ik zou de scan niet alleen beoordelen op basis van of deze de oude volumenaam toont. Soms vindt een APFS-herstelscan de gegevens onder een generieke container of een verloren sectie, vooral als de volumerecords beschadigd zijn. Bekijk ook een paar saaie bestanden in de voorbeeldweergave, zoals pdf’s, foto’s en documenten waarvan je weet dat ze moeten openen. Een bestandslijst met bestandsnamen is mooi, maar bewijst niet dat de inhoud intact is.

Als FileVault was ingeschakeld, houd dan het wachtwoord/de herstelsleutel bij de hand en wis de Mac niet in de veronderstelling dat je opnieuw kunt installeren en daarna kunt herstellen. Versleuteling verandert de hele situatie. Zonder het APFS-volume te kunnen ontgrendelen, zullen de meeste herstelresultaten voor consumenten nutteloze ruis zijn. En als de schijf tijdens het maken van een image begint te ontkoppelen, extreem traag wordt of I/O-fouten geeft, stop dan daar. Dat is het punt waarop volharding geen moed meer is, maar gewoon extra slijtage van de enige kopie.