APFS-dataåterställning, finns det fortfarande hopp för mina filer?

Min Macs APFS-enhet slutade monteras efter en krasch, och Skivverktyg har inte kunnat reparera den. Jag försöker återställa viktiga filer innan jag riskerar att göra situationen värre. Vilka är de säkraste stegen eller verktygen att prova för APFS-dataåterställning?

Jag skulle sluta använda den APFS-enheten direkt. Det är den delen som folk underskattar. Att spara nya filer, installera appar eller ens låta macOS fortsätta köra normalt kan skriva över raderad data och göra återställningen svårare.

Vad du gör härnäst beror mycket på typen av enhet.

Om det är en extern HDD, eller en äldre Mac med en APFS-formaterad hårddisk, är chanserna till återställning vanligtvis ganska goda så länge inget har skrivit över datan ännu.

Om det är en SSD blir det mer besvärligt på grund av TRIM. TRIM talar om för SSD:n vilka raderade block den kan rensa bort. När dessa block väl faktiskt har raderats kan återställningsprogram inte magiskt återskapa dem. Så om detta hände på en APFS-SSD, fortsätt inte använda Macen och hoppas att filerna dyker upp senare. Ju längre den är igång, desto större är chansen att TRIM gör raderingen permanent. På nyare versioner av macOS kan du dessutom vanligtvis inte stänga av TRIM för den interna SSD:n, så det viktigaste är att agera snabbt.

Innan du betalar för eller kör återställningsprogram, kontrollera de enkla sakerna först:

1. Time Machine-säkerhetskopior.
  2. Alla tillgängliga APFS-ögonblicksbilder.
  3. FileVault-kryptering. Om enheten är krypterad måste den i allmänhet låsas upp eller dekrypteras innan återställningsverktyg kan skanna den korrekt.

För själva återställningsförsöket är Disk Drill det jag skulle prova först. Det hanterar APFS som ett filsystem, inte bara som en rå signaturskanning, så om APFS-metadata fortfarande finns kvar kan du få tillbaka mappstruktur och filnamn i stället för en hög med slumpmässiga filer.

Det säkrare arbetsflödet är ungefär så här:

1. Installera Disk Drill på en separat enhet, inte den du försöker återställa från.
  2. Anslut den berörda APFS-enheten.
  3. Kör en fullständig skanning.
  4. Använd förhandsgranskningen för att kontrollera om filerna ser intakta ut.
  5. Återställ till en annan disk. Spara inte återställda filer tillbaka till den ursprungliga enheten.

Steget med förhandsgranskning är värt att göra eftersom det ganska snabbt visar om filerna sannolikt är användbara innan du slösar mer tid.

Om enheten inte går att montera, tappar anslutningen eller låter konstigt, börja inte försöka fixa den ännu. Jag skulle undvika Första hjälpen eller något reparationsverktyg som kan skriva ändringar till disken tills de viktiga filerna har kopierats ut. Återställ först, reparera senare.

I bästa fall handlar detta bara om raderade filer eller APFS-korruption. Det är en mycket bättre situation än en enhet som håller på att gå sönder.

Om enheten håller på att gå sönder fysiskt, hoppa över reparationsförsöken och skapa först en avbild/klon. Disk Drill eller något annat återställningsverktyg bör skanna den kopian, inte originalet, eftersom en lång APFS-skanning kan räcka för att knuffa en svag enhet över kanten.

En enhet som konsekvent visas i Systeminformation är ett helt annat problem än en som försvinner, klickar eller kopplas från mitt under en skanning. Om den förblir synlig skulle jag behandla detta som ett APFS-/containerproblem och fokusera på att kopiera eller skapa en avbild av den innan jag gör något smart. Om den är instabil är programvarubaserad återställning fel första steg och ett labb kan vara det säkrare valet. Litet förbehåll: fortsätt inte att köra Första hjälpen eftersom kanske nästa körning löser det. APFS-reparationer kan ändra metadata, och det kan försvåra jobbet för ett återställningsverktyg. Disk Drill eller liknande är okej efter att du har en klon/avbild, men det tråkiga steget att bevisa att enheten kan läsas pålitligt är viktigare än vilken app du väljer.

Att Första hjälpen misslyckas betyder inte att filerna är borta. Det betyder oftast att macOS inte kan göra APFS-volymen tillräckligt konsekvent för att montera den säkert. Det är olika problem, och att behandla dem som samma är hur folk av misstag förvandlar en återställningsbar disk till en värre röra.

Varningen som jag inte har sett betonas tillräckligt är macOS-popupen som säger att disken är oläsbar och erbjuder att initialisera den. Klicka inte på något som skapar, raderar, formaterar, konverterar eller ställer in disken. Detsamma gäller att prova slumpmässiga terminalkommandon från gamla återställningsinlägg för HFS+. APFS-containrar, volymer, ögonblicksbilder och kryptering lägger till tillräckligt mycket konstigheter för att ett kommando som låter harmlöst ändå kan skriva till disken.

Jag håller med om rådet att klona först, men se till att målet är större än hela den fysiska disken eller APFS-containern, inte bara större än filerna du hoppas kunna återställa. Folk underskattar detta när volymen brukade visa 300 GB använt på en disk på 1 TB. Avbildning kan fortfarande behöva utrymme för enheten på 1 TB. Om du kan skapa en skrivskyddad avbild från en annan Mac eller ett externt system som har startats, är det en säkrare plats att låta återställningsprogram arbeta i timmar.

Efter det är Disk Drill ett rimligt verktyg att prova, men jag skulle inte bedöma skanningen enbart utifrån om den visar det gamla volymnamnet. Ibland hittar en APFS-återställningsskanning data under en generisk container eller sektionen förlorat, särskilt om volymposterna är skadade. Förhandsgranska några enkla filer också, som PDF:er, foton och dokument som du vet ska gå att öppna. En fillista med filnamn är bra, men den bevisar inte att innehållet är intakt.

Om FileVault var aktiverat, ha lösenordet eller återställningsnyckeln nära till hands och radera inte Macen i tron att du kan ominstallera och sedan återställa. Kryptering förändrar hela situationen. Utan att kunna låsa upp APFS-volymen kommer de flesta återställningsresultat för konsumenter att vara värdelöst brus. Och om disken börjar koppla från, sakta ner till krypfart eller ge I/O-fel under avbildningen, stanna där. Det är punkten där uthållighet inte är mod, det är bara extra slitage på den enda kopian.