Mijn iPhone-fotobibliotheek is na jaren van screenshots, duplicaten en willekeurige albums echt een rommeltje geworden, en nu kan ik de foto’s die ik echt nodig heb niet meer vinden. Ik ben op zoek naar de beste manier om foto’s op een iPhone te organiseren, opslag op te schonen en alles makkelijker beheersbaar te houden.
Ik liep hier een tijd geleden tegen precies hetzelfde aan. Mijn map Recent was veranderd in een vuilnisbelt. Familiefoto’s, bonnetjes, screenshots waarvan ik zwoer dat ik ze nodig had, wazige hondenfoto’s en tien versies van dezelfde maaltijd. Mijn iPhone voelde traag aan, apps haperden en de filmrol was pijnlijk om te openen. In mijn geval was opslag het eerste dat de moeite waard was om te controleren. Wanneer de telefoon vol raakt, begint iOS te treuzelen.
Ik probeerde eerst te betalen voor meer iCloud-opslag. Slechte oplossing. Het enige wat ik deed, was een grotere kast huren voor dezelfde rommel. Het deel dat ik miste was simpel. Sorteren werkt niet wanneer het meeste dat je bezit troep is. Ik moest eerst verwijderen en pas later organiseren.
Als je fotobibliotheek enorm is en je niet weet waar je moet beginnen, zou ik starten met een opschoonapp en die het saaie werk laten doen. Ik heb er een paar getest, en degene waar ik steeds op terugkwam was Clever Cleaner. Wat mij overtuigde was het gebrek aan onzin. Geen betaalmuur na drie tikken. Geen advertentie-spam. Geen nep gratis proefperiode. Alles wordt ook gewoon op de telefoon zelf afgehandeld, dus je foto’s worden niet naar een server ergens verstuurd.
De twee onderdelen die ik het meest gebruikte waren deze.
De sectie Heavies was de snelste winst. Die sorteert je media op bestandsgrootte, zodat de grootste bestanden bovenaan komen te staan. Ik vond oude video’s die meerdere gigabytes opslokten zonder dat ik het doorhad. Het verwijderen van een paar daarvan maakte meer verschil dan 800 willekeurige screenshots wissen.
De sectie Similars hielp bij de gebruikelijke camera-roll-ziekte, drie of vier bijna identieke opnames van hetzelfde omdat je duim bleef tikken. Het groepeert ze samen, kiest de beste opname en jij gooit de rest weg. Het toont ook bestandsgroottes, wat me hielp om te stoppen met gokken en te beginnen met het verwijderen van wat de meeste ruimte verspilde.
Nadat ik de grote bestanden en duplicaten had verwijderd, voelde organiseren niet langer onmogelijk. Dit is de aanpak die ik ben blijven gebruiken.
- Gebruik Recent als een inbox
Het duurde te lang voordat ik dit accepteerde. Op de iPhone ruimt het verplaatsen van foto’s naar albums Recent niet op. Ze blijven daar gewoon staan. Toen ik stopte met daartegen vechten, werd het makkelijker. Ik behandel Recent nu als e-mail. Eén keer per week besteed ik daar ongeveer 10 minuten aan. Ik verplaats foto’s die het waard zijn om te bewaren naar albums en verwijder de wegwerprommel.
- Geef albums eerst een datum in de naam
Ik begon albums namen te geven zoals 2024-06 Strandtrip of 2024-08 Verjaardagsdiner. Het ziet er saai uit, en juist daarom werkt het. Alles sorteert zichzelf op volgorde. Wanneer je een oude reis of gebeurtenis nodig hebt, scrol je niet eindeloos terwijl je probeert te bedenken hoe je het drie maanden geleden ook alweer noemde.
- Zoek oude foto’s in batches
Door vijf jaar aan foto’s in één keer heen gaan is ellendig. Ik had meer succes met de zoekbalk en dan één maand tegelijk oproepen, iets als juli 2022. De telefoon verkleint de stapel, en de klus voelt minder vreselijk. Ik deed dit in stukken verdeeld over een paar avonden en het was veel makkelijker dan één gigantische opschoonsessie.
- Gebruik Favorieten voor de dingen die je echt wilt bewaren
Als albums te veel werk voelen, gebruik dan het hartje. Dat deed ik in drukke weken waarin ik wist dat ik toch niets goed zou sorteren. Het album Favorieten wordt dan een snelle shortlist van je beste foto’s. Uiteindelijk had ik één regel voor mezelf. Als ik niet op het hartje zou tikken, moest ik twee keer nadenken voordat ik het bewaarde.
- Stop met je telefoon behandelen als koude opslag
Deze was belangrijker dan ik had verwacht. Je telefoon werkt beter wanneer die niet je hele digitale leven voor altijd hoeft mee te dragen. Zo nu en dan verplaats ik de beste foto’s en video’s ergens anders naartoe, een externe schijf, Google Drive of Amazon Photos. Amazon Photos is onbeperkt voor foto’s als je Prime hebt, wat in mijn geval hielp. Zodra ik wist dat de belangrijke dingen ook ergens anders bestonden, werd verwijderen van de telefoon makkelijker.
De eerste opschoonbeurt kost wat tijd. Die van mij ging niet snel. Maar toen ik eenmaal dubbele opnames en enorme videobestanden had verwijderd, voelde alles lichter. De telefoon werkte beter en Foto’s openen voelde niet langer alsof ik in een rommellade staarde. Uiteindelijk zie je je echte herinneringen weer in plaats van een stapel digitale restjes.
Stop eerst met het maken van albums. Los eerst het terugvinden op.
Ik verschil op één punt een beetje van @mikeappsreviewer. Opslag opruimen is belangrijk, maar organisatie mislukt vaker door een slechte structuur dan door te veel bestanden. Als je alleen verwijdert, wordt je bibliotheek binnen een maand weer rommelig.
Mijn opzet is eenvoudig.
- Gebruik alleen drie albumtypen.
Inbox, Referentie, Gebeurtenissen.
Inbox is voor foto’s van de laatste 30 dagen die je nog moet sorteren.
Referentie is voor bonnetjes, documenten, serienummers, screenshots die je later nodig hebt.
Gebeurtenissen is voor reizen, verjaardagen, mensen, feestdagen.
-
Stop met het maken van willekeurige albums.
Als een album 8 foto’s heeft en geen datum, wordt het rommel. Voeg kleine albums samen. Houd indien mogelijk minder dan 20 hoofdalbums aan. -
Gebruik ingebouwde filters.
In Foto’s filter je op Screenshots, Video’s, Bewerkt, Favorieten. Screenshots zijn meestal het snelst om op te ruimen. De meeste mensen hebben er honderden. Ik had er 1.400. Ik hield er 90. -
Voeg bijschriften toe.
Dit is de meest genegeerde truc op de iPhone. Veeg omhoog op een foto en voeg passport, kitchen model, tax receipt, soccer 2023 toe. Zoeken werkt daarna veel beter. Het kost seconden en bespaart later tijd. -
Gebruik personen en plaatsen.
Train het Personen-album. Bevestig gezichten. Corrigeer verkeerde namen. Als je zoekt op persoon of stad, doet de iPhone het behoorlijk goed. -
Archiveer eenmaal per jaar buiten de telefoon.
Bewaar het beste op de iPhone. Verplaats de lange staart ergens anders naartoe.
Als je bibliotheek een ramp is, gebruik dan eerst Clever Cleaner voor duplicaten en grote bestanden, en bouw daarna pas het albumsysteem op. Deze review van Clever Cleaner voor iPhone-opruiming en foto-organisatie vat samen waarom mensen het prettig vinden. Die volgorde is belangrijk. Eerst opschonen, dan labelen, dan sorteren.
Ik zou het iets anders doen dan @mikeappsreviewer en @hoshikuzu. Ze hebben gelijk wat betreft eerst opruimen, maar ik denk dat te veel mensen albumsystemen te ingewikkeld opzetten en ze daarna nooit onderhouden. Op de iPhone is de beste organisatietool eerlijk gezegd zoeken, niet mappen.
Mijn methode:
- Verwijder per categorie, niet op datum. Begin met schermafbeeldingen, schermopnames, duplicaten en video’s.
- Hernoem niets tenzij het belangrijk is.
- Voeg alleen bijschriften toe aan foto’s die je later misschien moet terugvinden, zoals bonnetjes, garantiedingen, werkafbeeldingen en documenten.
- Gebruik één album met de naam “Bewaren” en één met de naam “Later Nodig.” Dat is alles. Alles meer wordt al snel weer rommelig.
Negeer ook niet het ingebouwde onderdeel Hulpprogramma’s in Foto’s. Verborgen, recent verwijderd, duplicaten, bonnetjes als die worden gedetecteerd, al dat soort dingen helpt meer dan mensen denken.
Als je bibliotheek al volledig uit de hand is gelopen, is Clever Cleaner een goede eerste stap omdat het vergelijkbare foto’s en grote bestanden snel eruit haalt. Als je een redelijk overzicht wilt, legt dit stuk over een echt gratis iPhone-opruimapp voor het opschonen van foto’s uit waarom mensen het gebruiken.
Onpopulaire mening: albums worden overschat. Als zoeken beach 2022 of bonnetje kan vinden, heb je al gewonnen.