Sådan reparerer jeg en beskadiget harddisk uden at miste mine filer?

Min harddisk begyndte pludselig at vise fejl, og nogle mapper kan ikke åbnes. Jeg er bekymret for, at den er beskadiget, men jeg er nødt til at gendanne vigtige filer, før jeg prøver noget risikabelt. Hvad er de sikreste måder at reparere en beskadiget harddisk på uden at miste data?

Hvis filerne betyder noget, så start ikke med at forsøge at reparere drevet. Det er dér, mange gør situationen værre. Windows tilbyder måske at køre CHKDSK eller beder dig om at formatere disken, men hvis filsystemet allerede er ødelagt, kan de fixes gøre gendannelse sværere.

Det første trin er enkelt: stop med at bruge drevet.

Hvis det er en ekstern harddisk, så tag den ud for nu. Hvis det er et internt drev, så kopiér ikke noget til det, installér ikke noget på det, og bliv ikke ved med at rode med det. Jo færre nye data der skrives til drevet, jo bedre er dine chancer for at få dine filer tilbage.

Det er også vigtigt, hvad du mener med ødelagt. Et par almindelige tilfælde:

1. Windows siger, at drevet skal formateres.
  2. Filsystemet vises som RAW.
  3. Drevbogstavet vises, men drevet kan ikke åbnes.
  4. Drevet klikker, skurrer eller opfører sig fysisk mærkeligt.

Hvis det stadig vises i Diskhåndtering med den rigtige størrelse, er det som regel et rimeligt godt tegn. Det betyder ofte, at selve drevet stadig registreres, og at problemet måske ligger i partitionen eller filsystemet snarere end i en total hardwarefejl.

Jeg ville gendanne de vigtige ting, før jeg forsøgte nogen reparation. Disk Drill er en god mulighed til dette, fordi det først kan lave et byte-for-byte-image af drevet. Derefter scanner du imaget i stedet for gentagne gange at belaste den originale disk, hvilket er meget sikrere, hvis drevet er ustabilt.

Den grundlæggende rækkefølge ville være:

1. Installér Disk Drill et andet sted, ikke på problemdrevet.
  2. Opret et diskimage, hvis drevet er læsbart nok.
  3. Kør Universal Scan på imaget.
  4. Forhåndsvis de filer, du går op i.
  5. Gendan dem til et andet sundt drev.

På Windows lader Disk Drill dig også gendanne op til 100 MB gratis, hvilket er nyttigt til at kontrollere, om dine filer faktisk kan gendannes, før du bruger penge.

Når dataene er sikre, kan du derefter begynde at tænke på at reparere drevet.

Start først med de grundlæggende ting:

1. Brug et andet USB-kabel.
  2. Prøv en anden USB-port.
  3. Tilslut drevet til en anden computer.

Et overraskende antal døde eller ødelagte eksterne drev er i virkeligheden bare et dårligt kabel, en ustabil port eller et defekt kabinet.

Hvis drevet ikke vises som RAW, kan du prøve CHKDSK efter gendannelsen:

chkdsk X: /r

Du skal bare ikke køre det først, hvis filerne er vigtige. CHKDSK ændrer filsystemet. Det kan løse nogle problemer, men det kan også slette beskadigede poster eller omorganisere ting på en måde, der gør gendannelsen mere rodet.

Hvis drevet er RAW, er CHKDSK som regel ikke nyttigt. I den situation skal du først gendanne det, du kan. Derefter kan du prøve at reparere partitionen med TestDisk eller bare formatere drevet og begynde forfra.

Vær også meget opmærksom på, hvordan drevet opfører sig. Stop med gør det selv-forsøg, hvis du ser ting som:

1. gentagne kliklyde,
  2. tilfældige afbrydelser,
  3. meget langsomme læsninger,
  4. eller at drevet forsvinder fra Diskhåndtering.

Det er som regel tegn på hardwareproblemer. Hvis dataene virkelig er værdifulde, er et professionelt gendannelseslaboratorium det sikrere valg. Hver ekstra scanning eller reparationsforsøg kan gøre et svigtende drev værre.

Så en ødelagt harddisk er ikke automatisk færdig. Meget ofte er dataene der stadig, og det er kun filsystemet, der er beskadiget. Du skal bare håndtere det i den rigtige rækkefølge: gendan først filerne, og reparer eller formatér derefter drevet senere. Det giver dig den bedste chance for at redde dataene, og måske også drevet.

Om det dårlige drev er det, Windows starter fra, betyder rigtig meget. Hvis det er dit systemdrev, ville jeg stoppe med at starte fra det, indtil filerne er kopieret eller afbildet. Hver genstart skriver logfiler, midlertidige filer, opdateringer, browsercache og andet skrammel, du ikke har bedt om. Det kan forvandle en situation, der kan reddes, til en værre en.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ikke at starte med CHKDSK, men jeg ville være endnu mere kedelig med første omgang: hent de vigtigste filer først, i små portioner, til et andet drev. Prøv ikke at vælge alt og trække hele disken over, hvis den opfører sig ustabilt. En dårlig mappe kan få hele kopieringen til at gå i stå i timevis. Start med dokumenter, billeder, arbejdsfiler, hvad end du ville være ked af at miste. Hvis normal kopiering fejler, så gå videre til imaging- eller gendannelsessoftware. Disk Drill kan være nyttigt der, men sørg for, at det er installeret på et sundt drev, og at gendannede filer gemmes et andet sted.

Før ethvert reparationsforsøg skal du kontrollere drevets helbred med et SMART-værktøj som CrystalDiskInfo, hvis Windows stadig kan se det. Hvis det viser advarsel/dårlig, omallokerede sektorer, ventende sektorer, eller drevet bliver ved med at afbryde forbindelsen, så spild ikke tid på at prøve at fikse filsystemet. Behandl det som et fejlslagent drev, og kopiér/afbild det, du kan. Hvis SMART ser okay ud, og filerne allerede er sikre, så bliver CHKDSK, TestDisk eller omformatering rimelige muligheder afhængigt af, om partitionen er beskadiget, eller filsystemet bare er rodet. Forveksl bare ikke at reparere drevet med at gendanne filerne. Det er forskellige opgaver, og gendannelse bør komme først.

Et dårligt filsystem og en døende disk kan se næsten ens ud i Stifinder, men de bør ikke behandles ens. Hvis mapper ikke vil åbne, Windows beder om at scanne/reparere, eller drevet pludselig bliver RAW, så antag at dataene er i fare, og undgå alt, der skriver til den disk. Det inkluderer Scan og reparer, CHKDSK, formatering, partitionsreparation og nogle gange endda at lade Windows blive ved med at montere det igen og igen.

Jeg er enig i det tidligere råd om gendannelse først, reparation bagefter. Den lille ting, folk glemmer, er, at Windows elsker at hjælpe på det værst tænkelige tidspunkt. Hvis du tilslutter drevet og får en popup, der siger, at det skal repareres før brug, så annuller det. Hvis det er dit opstartsdrev, vil jeg hellere starte fra en USB-stick eller tilslutte drevet til en anden maskine som et sekundært drev end blive ved med at starte Windows fra det. En billig USB-til-SATA-adapter eller et kabinet kan hjælpe, men hvis drevet afbrydes eller klikker, så stop dér.

For en enkel vej med lavere risiko: kopiér dine vigtigste mapper først til et andet sundt drev. Hvis kopieringen hænger, så bliv ikke ved med at prøve den samme mappe igen og igen for evigt. Gå videre og vend tilbage senere. Hvis drevet virker ustabilt, så lav et image og arbejd ud fra det image i stedet for at scanne originalen gentagne gange. Disk Drill er fin til det, hvis du vil have et grafisk værktøj, men den vigtige regel er den samme med ethvert gendannelsesprogram: installer det et andet sted, og gendan filer et andet sted.

Når dine filer er i sikkerhed, kan du prøve reparationer. CHKDSK kan måske rette normalt NTFS-rod, TestDisk kan måske hjælpe med en beskadiget partitionstabel, og formatering kan måske gøre drevet brugbart igen, hvis hardwaren stadig er sund. Men hvis SMART viser dårlige/afventende sektorer, eller drevet bliver ved med at falde ud, ville jeg ikke stole på det bagefter, selv hvis du lykkes med at reparere det. På det tidspunkt bliver det en kilde til gendannelse, ikke et drev, der er værd at sætte tilbage i drift.