Kan jeg gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort etter at jeg slettet dem?

Jeg slettet ved et uhell viktige videoer fra SD-kortet mitt mens jeg frigjorde plass, og nå trenger jeg virkelig hjelp til å få dem tilbake. Kortet stod i kameraet mitt, og opptakene inneholder personlige minner som jeg ikke har sikkerhetskopiert noe annet sted. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort etter en utilsiktet sletting uten å gjøre situasjonen verre.

Slettet video fra et SD-kort, hva jeg gjorde først

Den følelsen treffer med en gang når du oppdager at en video mangler. Jeg har vært der noen ganger. Første trekk, stopp. Ikke fortsett å filme. Ikke tukle med kortet.

De fleste slettede videoer er ikke borte med en gang. Filoppføringen blir fjernet, eller plassen blir merket som ledig, mens videodataene ofte blir liggende til noe nytt skrives over dem. Så sjansene dine avhenger mer enn noe annet av én ting, at du ikke skriver nye ting til kortet.

1. Slutt å bruke kortet

Denne delen er viktigst.

Jeg ville unngått alt dette med en gang:

• ta opp mer video
  • ta bilder
  • kopiere filer til kortet
  • formatere det

Ta SD-kortet ut og la det være i fred til du er klar til å skanne det. Jeg lærte dette på den harde måten en gang. Jeg fortsatte å teste kameraet, tok to klipp, og en av de skrivingene slettet filen jeg prøvde å redde. Dum feil.

2. Sjekk om datamaskinen fortsatt ser kortet

Før gjenopprettingsverktøy, sørg for at kortet i det hele tatt vises.

Noen ting jeg ville prøvd:

1. Bruk en annen kortleser
  2. Bytt til en annen USB-port
  3. Koble det til en annen datamaskin
  4. Åpne Diskbehandling i Windows og se om kortet vises der

Hvis Windows sier at kortet er RAW, eller stadig ber deg om å formatere det, ikke gjør det ennå. Mange gjenopprettingsapper kan fortsatt lese kort i den tilstanden. Hvis kortet ikke vises noe sted, ville jeg begynt å tenke mindre på sletting og mer på at kortet eller leseren er død.

3. Skann det med gjenopprettingsprogramvare

For videofiler hadde jeg ganske grei lykke med Disk Drill.

Hvorfor jeg likte det, enkel grunn. Det gjenkjente mange formater, og den kamerafokuserte gjenopprettingsmodusen hjalp med oppdelte videofiler fra enheter som lagrer opptak i biter. Jeg har sett at dette betyr mer med actionkameraer og droner enn med vanlige bildefiler.

Ting det pleier å håndtere godt inkluderer opptak fra:

• GoPro
  • DJI-droner
  • Sony-kameraer
  • andre kameraer med fragmentert videolagring

På Windows lar det deg gjenopprette opptil 100 MB gratis. For en full video er 100 MB ofte ingenting, ja. Likevel nyttig, fordi du kan skanne, forhåndsvise resultater og se om klippet ditt er der før du bruker penger.

Hvis du vil ha en gratis løsning, er PhotoRec verdt å prøve. Det gjør jobben oftere enn folk tror. Ulemper, filnavn kommer vanligvis tilbake ødelagt, og mappestrukturen er ofte borte. Du får dataene, men ikke ryddigheten.

4. Gjenopprett filene uten å gjøre det verre

Arbeidsflyten er enkel nok:

1. Sett SD-kortet i en kortleser
  2. Kjør en full skanning, eller dyp skanning hvis verktøyet tilbyr det
  3. Begrens resultatene til videofiler
  4. Forhåndsvis det som ser ut som de manglende opptakene dine
  5. Lagre gjenopprettede filer til en annen disk

Ikke lagre dem tilbake på det samme SD-kortet. Jeg vet det høres åpenbart ut, men folk gjør det. Hvis du skriver gjenopprettede filer til kildekortet, risikerer du å tråkke på ting skanningen ennå ikke har hentet ut.

Bruk PC-disken din, en ekstern SSD, hva som helst annet.

5. Hvis den gjenopprettede videoen ser ødelagt ut

Dette skjer. Du gjenoppretter filen, den er der, men den vil ikke spille av.

Det første jeg ville prøvd er VLC Media Player. VLC leser skadede filer bedre enn mange standardavspillere. Jeg har hatt klipp som feilet i Filmer og TV og åpnet fint i VLC på samme maskin.

Hvis VLC også sliter, kan videoverktøy for reparasjon noen ganger hjelpe. Noen av dem bygger opp filen igjen ved å bruke et godt eksempelklipp fra det samme kameraet med de samme innstillingene. Merkelig spesifikt, men det betyr faktisk noe. Samme oppløsning, samme kodek, samme bildefrekvens, samme enhet. Jo nærmere match, desto bedre sjanse.

Og ja, ignorer alle formateringsmeldinger til etter gjenoppretting. Windows elsker å kaste opp den meldingen. Ikke klikk deg gjennom den fordi du har det travelt.

Hva som betydde mest i mitt tilfelle

To ting:

• slutt å bruke kortet raskt
  • start gjenoppretting før nye data overskriver de gamle tingene

Hvis kortet fortsatt monteres, er sjansene dine vanligvis ganske gode. Hvis det forsvant fra alle lesere og alle PC-er, føles det mer som maskinvaretrøbbel enn en enkel sletting. Et annet problem.

Hvis du gjør dette akkurat nå, hold det kjedelig. Fjern kortet. Les det på en datamaskin. Skann det. Gjenopprett til en annen disk. Ingen ekstra steg, ingen gjetting, ingen panikk-klikk. Det er der folk mister filen for godt.

Ja, hvis kortet bare ble slettet eller filer ble fjernet, er gjenopprettingsraten ofte ganske god. Den store faktoren er overskrivingsraten. Når nye klipp havner på de samme blokkene, er de delene borte.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at du bør slutte å bruke det raskt. Jeg er litt uenig i å vente for lenge med å teste alternativer. Tid betyr mindre enn skrivinger. Det som betyr noe, er å lage et byte-for-byte-bilde av SD-kortet først, og deretter skanne bildet, ikke selve kortet. Verktøy som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd hjelper med dette. Hvis gjenopprettingsprogramvaren krasjer eller feiltolker kortet, forblir originalen urørt.

Etter at du har laget bildet, skann bildet med Disk Drill eller PhotoRec. Disk Drill er enklere for de fleste og bedre hvis du vil ha forhåndsvisninger og filtrering av filer. Hvis videoene dine kom fra et kamera som bruker exFAT, fjerner sletting ofte katalogoppføringer, men lar klyngene være intakte til de blir gjenbrukt. Det er derfor gjenoppretting så ofte fungerer.

Hvis kameraet gjorde en full formatering, blir sjansene dårligere. Hurtigformatering er mindre ille.

Sjekk også kameraapp-en eller skysynkroniseringen til kameramerket ditt, noen lagrer proxyfiler eller automatiske importer. Liten sjanse, men verdt 2 minutter.

Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne trinnvise guiden til videogjenoppretting fra SD-kort enklere å følge enn tilfeldige foruminnlegg, tbh.

Lagre alle gjenopprettede filer på datamaskinen din, ikke på SD-kortet. Selv om filnavnene ser rotete ut, åpne hver fil. Jeg har opplevd at klipp har kommet tilbake med uforståelige navn, men spilt av helt fint.

Ja, vanligvis kan du det, men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @techchizkid sa: hvis videoene betyr mye, ikke fortsett å prøve nye skanninger med hvert verktøy du finner. Altfor mange gjør ett rent gjenopprettingsforsøk om til et rot ved å tukle med kortet i timevis.

Min vurdering er denne:

• hvis det var en vanlig sletting, er sjansene ganske gode
  • hvis det var en hurtigformatering, er det fortsatt mulig
  • hvis du fortsatte å ta opp etter slettingen, faller sjansene raskt
  • hvis kortet er fysisk defekt, kan gjør det selv-gjenoppretting bli stygt veldig fort

Jeg er litt uenig i rådet om å alltid lage et image først uansett hva. I teorien, ja. I virkeligheten kan det å lage et image forvirre folk og forsinke selve gjenopprettingen hvis kortet er friskt og du ikke er spesielt teknisk. Hvis du vet hvordan, gjør det. Hvis ikke, bruk skrivebeskyttet tilgang hvis mulig og gå rett til en anerkjent gjenopprettingsapp på en datamaskin.

Dette ville jeg gjort i ditt tilfelle:

1. Lås SD-kortet hvis det har den lille skrivebryteren.
  2. Bruk en ordentlig kortleser, ikke kamerakabelen.
  3. Skann etter slettede videoer med Disk Drill først, fordi det er enklere å sortere etter videotype, forhåndsvise resultater og finne kameraopptak raskere enn med mange gratisverktøy.
  4. Gjenopprett alt til datamaskinen din eller en ekstern disk.
  5. Først etter det, test reparasjoner hvis noen filer er ødelagte.

En ting til som folk glemmer: kameraer deler noen ganger én video opp i flere deler, så det manglende klippet ditt kan komme tilbake som flere filer. Ikke få panikk hvis filnavnene ser rare ut eller tidsstemplene er feil. Det er ganske normalt.

Hvis Disk Drill finner filene, men de ikke vil spille av, gjenopprett dem likevel. En korrupt gjenopprettet fil er fortsatt bedre enn en som er helt overskrevet. Du kan prøve reparasjon etterpå. Hvis kortet begynner å koble fra, fryse under skanninger eller klikke i leseren, stopp med gjør det selv-opplegget og vurder et profesjonelt laboratorium. Den delen blir dyr, ja, men uerstattelige familieopptak er litt en annen type regnestykke.

Også verdt en rask titt: beste tips fra fellesskapet for å gjenopprette slettede videoer fra et SD-kort

Kortversjon: slutt å bruke kortet, gjenopprett til en annen disk, og ikke la kameraet hjelpe ved å formatere noe som helst.

En vinkel som ikke understrekes nok av @techchizkid, @waldgeist og @mikeappsreviewer: sjekk kortets helse før du kjører en lang gjenopprettingsrunde. Hvis SMART-lignende informasjon er tilgjengelig gjennom kortleseren din, eller hvis lesing går tregt og ujevnt, kan problemet være slitasje på kontrolleren, ikke bare sletting. I så fall kan gjentatte dype skanninger være mot sin hensikt.

Jeg er delvis uenig med leiren som sier bare skann det nå. Hvis opptakene virkelig er uerstattelige og kortet oppfører seg merkelig, betyr én forsiktig gjennomgang mer enn å prøve fem apper.

Om Disk Drill:

Fordeler

• enkelt å sortere etter videotyper
  • forhåndsvisninger hjelper med å bekrefte klipp raskt
  • bra for vanlige tilfeller av utilsiktet sletting

Ulemper

• den gratis gjenopprettingsgrensen på Windows er veldig liten for video
  • mindre ideell enn lavnivåverktøy når filsystemet er alvorlig skadet
  • kan føles tungt på svake PC-er

Min praktiske vurdering:

• friskt kort + utilsiktet sletting = Disk Drill er et solid første forsøk
  • ustabilt kort + familieopptak = vurder diskavbildning eller til og med et gjenopprettingslaboratorium tidligere
  • gjenopprettede filer som ikke kan spilles av er ikke ubrukelige, reparasjon kan fortsatt fungere senere

Hvis kameraet ditt også tok opp i segmenter, gjenopprett alle relaterte filer, ikke bare den åpenbare. Noen manglende videoer er faktisk en kjede av klipp.