Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige videoer fra mit SD-kort, mens jeg ryddede plads, og nu har jeg virkelig brug for hjælp til at få dem tilbage. Kortet sad i mit kamera, og optagelserne indeholder personlige minder, som jeg ikke har sikkerhedskopieret andre steder. Jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede videoer fra et SD-kort efter utilsigtet sletning uden at gøre situationen værre.
Slettet video fra et SD-kort, det gjorde jeg først
Den der synkende mavefornemmelse rammer hurtigt, når du opdager, at en video mangler. Jeg har været der et par gange. Første skridt, stop. Bliv ikke ved med at optage. Rør ikke ved kortet.
De fleste slettede videoer er ikke væk med det samme. Filposten bliver fjernet, eller pladsen bliver markeret som ledig, mens videodataene ofte bliver liggende, indtil noget nyt bliver skrevet ovenpå. Så dine chancer afhænger mere af én ting end noget andet, at du ikke skriver nye data til kortet.
1. Stop med at bruge kortet
Denne del er vigtigst.
Jeg ville straks undgå alt dette:
- optage mere video
- tage billeder
- kopiere filer over på kortet
- formatere det
Tag SD-kortet ud og lad det være, indtil du er klar til at scanne det. Det lærte jeg på den hårde måde engang. Jeg blev ved med at teste kameraet, optog to klip, og en af de skrivninger slettede den fil, jeg prøvede at redde. Dum fejl.
2. Tjek om din computer stadig kan se kortet
Før du bruger gendannelsesværktøjer, så sørg for, at kortet overhovedet vises.
Et par ting jeg ville prøve:
- Brug en anden kortlæser
- Skift til en anden USB-port
- Sæt det i en anden computer
- Åbn Diskhåndtering i Windows og se, om kortet vises der
Hvis Windows siger, at kortet er RAW, eller bliver ved med at bede dig om at formatere det, så lad være endnu. Mange gendannelsesapps kan stadig læse kort i den tilstand. Hvis kortet ikke vises nogen steder, så ville jeg begynde at tænke mindre på sletning og mere på, at kortet eller læseren er død.
3. Scan det med gendannelsessoftware
Til videofiler har jeg haft rimeligt held med Disk Drill.
Hvorfor jeg kunne lide det, helt enkelt. Det genkendte mange formater, og dets kamerafokuserede gendannelsestilstand hjalp med opsplittede videofiler fra enheder, der gemmer optagelser i bidder. Jeg har set, at det betyder mere med actionkameraer og droner end med almindelige fotofiler.
Det håndterer typisk godt optagelser fra:
- GoPro
- DJI-droner
- Sony-kameraer
- andre kameraer med fragmenteret videolagring
På Windows lader det dig gendanne op til 100 MB gratis. For en hel video er 100 MB ofte ingenting, ja. Stadig nyttigt, fordi du kan scanne, forhåndsvise resultater og se, om dit klip er der, før du bruger penge.
Hvis du vil gå den gratis vej, er PhotoRec værd at prøve. Det klarer jobbet oftere, end folk tror. Ulemperne er, at filnavne som regel kommer tilbage i rod, og mappestrukturen ofte er væk. Du får dataene, men ikke det pæne overblik.
4. Gendan filerne uden at gøre det værre
Arbejdsgangen er enkel nok:
- Sæt SD-kortet i en kortlæser
- Kør en fuld scanning, eller en dyb scanning hvis værktøjet tilbyder det
- Begræns resultaterne til videofiler
- Forhåndsvis det, der ligner dine manglende optagelser
- Gem gendannede filer på et andet drev
Gem dem ikke tilbage på det samme SD-kort. Jeg ved godt, det lyder indlysende, men folk gør det. Hvis du skriver gendannede filer til kildekortet, risikerer du at overskrive ting, som scanningen endnu ikke har trukket ud.
Brug dit PC-drev, en ekstern SSD, hvad som helst andet.
5. Hvis den gendannede video ser ødelagt ud
Det sker. Du gendanner filen, den er der, men den vil ikke afspille.
Det første jeg ville prøve, er VLC Media Player. VLC læser beskadigede filer bedre end mange standardafspillere. Jeg har haft klip, der fejlede i Film og TV, men åbnede fint i VLC på den samme maskine.
Hvis VLC også giver op, kan videoreparationsværktøjer nogle gange hjælpe. Nogle af dem genopbygger filen ved hjælp af et godt prøveklip fra det samme kamera med de samme indstillinger. Mærkeligt specifikt, men det betyder noget. Samme opløsning, samme codec, samme billedhastighed, samme enhed. Jo tættere match, desto bedre chance.
Og ja, ignorer enhver formateringsprompt indtil efter gendannelsen. Windows elsker at vise den besked. Klik ikke bare videre, fordi du har travlt.
Hvad der betød mest i mit tilfælde
To ting:
- stop med at bruge kortet hurtigt
- start gendannelsen, før nye data overskriver de gamle
Hvis dit kort stadig kan monteres, er dine chancer som regel rimelige. Hvis det er forsvundet fra enhver kortlæser og enhver PC, føles det mere som hardwareproblemer end en simpel sletning. Et andet problem.
Hvis du gør dette lige nu, så hold det enkelt. Fjern kortet. Læs det på en computer. Scan det. Gendan til et andet drev. Ingen ekstra trin, ingen gætterier, ingen panikklik. Det er dér, folk mister filen for altid.
Ja, hvis kortet kun blev slettet, eller filer blev slettet, er gendannelsesraterne ofte ganske gode. Den store faktor er overskrivningsraten. Når nye klip rammer de samme blokke, er de dele væk.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at man hurtigt skal stoppe med at bruge kortet. Jeg er lidt uenig i at vente for længe med at teste muligheder. Tid betyder mindre end skrivninger. Det vigtige er først at lave et byte-for-byte-image af SD-kortet og derefter scanne imaget, ikke selve kortet. Værktøjer som USB Image Tool, Win32 Disk Imager eller dd hjælper med dette. Hvis gendannelsessoftware crasher eller fejlfortolker kortet, forbliver originalen urørt.
Når du har lavet et image, skal du scanne imaget med Disk Drill eller PhotoRec. Disk Drill er nemmere for de fleste og bedre, hvis du vil have forhåndsvisninger og filtrering af filer. Hvis dine videoer kom fra et kamera, der bruger exFAT, fjerner sletning ofte mappeposter, men efterlader klynger intakte, indtil de genbruges. Derfor virker gendannelse så ofte.
Hvis kameraet lavede et fuldt format, falder chancerne. Hurtig formatering er mindre slemt.
Tjek også din kameraproducents app eller cloud-synkronisering, nogle gemmer proxyfiler eller automatiske importer. Lille chance, men det er 2 minutter værd.
Hvis du vil have en visuel gennemgang, er denne trin-for-trin-guide til gendannelse af video fra SD-kort nemmere at følge end tilfældige forumindlæg tbh.
Gem alle gendannede filer på din computer, ikke på SD-kortet. Selv hvis filnavnene ser mærkelige ud, så åbn hver fil. Jeg har oplevet, at klip kom tilbage med volapyk-navne, men afspillede fint.
Ja, som regel kan du, men jeg vil tilføje én ting til det, som @mikeappsreviewer og @techchizkid sagde: hvis videoerne betyder meget, så bliv ikke ved med at køre nye scanninger med hvert værktøj, du finder. Alt for mange forvandler ét rent gendannelsesforsøg til et rod ved at pille ved kortet i timevis.
Min vurdering er denne:
- hvis det var en almindelig sletning, er chancerne rimelige
- hvis det var en hurtig formatering, er det stadig muligt
- hvis du fortsatte med at optage efter sletningen, falder chancerne hurtigt
- hvis kortet er fysisk defekt, kan gør det selv-gendannelse hurtigt blive grimt
Jeg er en smule uenig i rådet om altid at lave et image først uanset hvad. I teorien, ja. I virkeligheden kan det at lave et image forvirre folk og forsinke den faktiske gendannelse, hvis kortet er sundt, og du ikke er særligt teknisk. Hvis du ved, hvordan man gør, så gør det. Hvis ikke, så brug skrivebeskyttet adgang, hvis muligt, og gå direkte til et velrenommeret gendannelsesprogram på en computer.
Det ville jeg gøre i dit tilfælde:
- Lås SD-kortet, hvis det har den lille skrivebeskyttelseskontakt.
- Brug en ordentlig kortlæser, ikke kamerakablet.
- Scan først efter slettede videoer med Disk Drill, fordi det er nemmere at sortere efter videotype, forhåndsvise resultater og finde kameraoptagelser hurtigere end med mange gratis værktøjer.
- Gendan alt til din computer eller et eksternt drev.
- Test først derefter reparationer, hvis nogle filer er ødelagte.
Én ting mere, som folk glemmer: kameraer deler nogle gange én video op i flere bidder, så dit manglende klip kan komme tilbage som flere filer. Gå ikke i panik, hvis filnavnene ser mærkelige ud, eller tidsstemplerne er forkerte. Det er nogenlunde normalt.
Hvis Disk Drill finder filerne, men de ikke vil afspille, så gendan dem alligevel. En beskadiget gendannet fil er stadig bedre end en, der er helt overskrevet. Du kan prøve reparation bagefter. Hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen, få scanninger til at fryse eller klikke i læseren, så stop med gør det selv-forsøgene og overvej et professionelt laboratorium. Den del bliver dyr, ja, men uerstattelige familieoptagelser er lidt en anden slags regnestykke.
Også værd at læse hurtigt: bedste communitytips til gendannelse af slettede videoer fra et SD-kort
Kort version: stop med at bruge kortet, gendan til et andet drev, og lad ikke kameraet hjælpe ved at formatere noget som helst.
En vinkel, som @techchizkid, @waldgeist og @mikeappsreviewer ikke understreger nok: tjek kortets tilstand, før du kører en lang gendannelsesscanning. Hvis SMART-lignende oplysninger er tilgængelige via din kortlæser, eller hvis læsninger er langsomme og ustabile, kan problemet være slid på controlleren, ikke kun sletning. I så fald kan gentagne dybe scanninger være kontraproduktive.
Jeg er halvt uenig med lejren der siger bare scan det nu. Hvis optagelserne virkelig er uerstattelige, og kortet opfører sig mærkeligt, betyder én forsigtig gennemgang mere end at prøve fem apps.
Om Disk Drill:
Fordele
- let at sortere efter videotyper
- forhåndsvisninger hjælper med hurtigt at bekræfte klip
- god til normale tilfælde af utilsigtet sletning
Ulemper
- den gratis gendannelsesgrænse på Windows er meget lille til video
- mindre ideel end værktøjer på lavere niveau, når filsystemet er alvorligt beskadiget
- kan føles tung på svage pc’er
Min praktiske vurdering:
- sundt kort + utilsigtet sletning = Disk Drill er et solidt første forsøg
- ustabilt kort + familieoptagelser = overvej imaging eller endda et gendannelseslaboratorium tidligere
- gendannede filer, der ikke kan afspilles, er ikke ubrugelige, reparation kan stadig virke senere
Hvis dit kamera også optog i segmenter, så gendan alle relaterede filer, ikke kun den åbenlyse. Nogle manglende videoer er faktisk en kæde af klip.