Hvordan gjenoppretter jeg filer fra en USB-stasjon etter å ha slettet dem?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra USB-stasjonen min og oppdaget at de ikke var sikkerhetskopiert noe annet sted. Jeg trenger hjelp til å finne den beste måten å gjenopprette slettede filer fra USB-stasjonen før de blir overskrevet, siden noen av dokumentene og bildene er veldig viktige.
# Slettede filer på en USB-stasjon, dette ville jeg gjort først Ja, jeg har vært der. Du sletter noe, trekker ut stasjonen, og to minutter senere trenger du filene tilbake. Hovedpoenget er dette. Slettede filer fra en USB-minnepinne kan ofte fortsatt gjenopprettes hvis du slutter å tukle med stasjonen med en gang. ## Første steg, la USB-en være i fred Hvis du vil ha best mulig sjanse for gjenoppretting, slutt å bruke stasjonen nå. Ikke: 1. Kopier nye filer til den 2. Formater den 3. Kjør oppryddings- eller reparasjonsverktøy på den 4. Lagre gjenopprettede filer tilbake til samme USB På de fleste USB-stasjoner går ikke slettede filer gjennom den vanlige papirkurven i Windows. Filoppføringen blir fjernet, og lagringsplassen blir markert som ledig. De gamle dataene blir ofte liggende til noe nytt skriver over dem. Jeg lærte dette på den harde måten etter å ha lagt noen bilder på en minnepinne før jeg prøvde gjenoppretting. Dårlig trekk. ## Raske sjekker før du skanner Jeg ville brukt ett minutt på disse før jeg åpnet gjenopprettingsprogramvare. 1. Slå på skjulte elementer i Filutforsker, og sjekk deretter USB-en igjen 2. Se etter mapper som heter $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes 3. Sjekk OneDrive, Google Drive, Dropbox eller en hvilken som helst sikkerhetskopimappe du bruker 4. Vent med reparasjonsverktøy med mindre stasjonen ikke kan åpnes i det hele tatt, og selv da, gjenopprett først hvis mulig Noen ganger er filene fortsatt der, men skjulte. Jeg har sett rare attributtendringer, malware-skrot og tilfeldige filsystemhikke få mapper til å forsvinne når de egentlig ikke var borte. Trikset med papirkurv-mappen fungerer ikke ofte på minnepinner, men det tar nesten ingen tid, så jeg ville fortsatt sjekket. ## Hvis filene er borte, bruk gjenopprettingsprogramvare Hvis filene faktisk ble slettet, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt ganske grei erfaring med Disk Drill. Det er enklere enn å kjempe med kommandolinjeverktøy, og det håndterer vanlige USB-formater som FAT32, exFAT og NTFS. ## Gjenopprettingsflyten jeg ville fulgt 1. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på USB-en 2. Koble til USB-stasjonen 3. Velg USB-en i appen 4. Start en skanning etter tapte filer 5. Forhåndsvis det som dukker opp 6. Gjenopprett filene til PC-en din eller en annen ekstern stasjon Les steg 6 to ganger. Ikke gjenopprett filer til den samme USB-minnepinnen. Hvis du skriver gjenopprettede data tilbake til samme enhet, risikerer du å overskrive andre slettede filer du ikke har hentet ut ennå. Jeg gjorde dette en gang for mange år siden og gjorde en liten feil til en større. Ikke gøy. ## Forhåndsvisning betyr mer enn folk tror Forhåndsvisningsfunksjonen er et av de beste tegnene på at du har noe brukbart. Hvis en fil åpnes i forhåndsvisning, er sjansene dine som regel bedre. Hvis du fortsatt ser de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen, enda bedre. Hvis skanningen bare viser generiske navn og gjenoppbygde filbiter, kan gjenoppretting fortsatt fungere, men det blir fort irriterende å sortere alt. ## Om Windows File Recovery Du kan også prøve Microsofts Windows File Recovery. Jeg brukte det en gang. Det fungerer, men jeg ville ikke gitt det til noen som ønsker en enkel prosess. Det kjører i Ledetekst, og resultatet føles grovere. Hvis du er komfortabel med å skrive kommandoer og grave gjennom mindre ryddige resultater, greit. Hvis ikke, ville jeg hoppet over det. ## Jeg ville ikke kjørt CHKDSK ennå Denne delen er viktig. For slettede filer ville jeg gjenopprettet først og reparert senere. CHKDSK er mer rettet mot filsystemproblemer. Noen ganger hjelper det med skadede stasjoner. Noen ganger fikser det ting på måter du ikke ønsket mens du fortsatt prøvde å hente ut data. Så hvis målet ditt er å få tilbake slettede filer, ikke start med CHKDSK. ## Den korte versjonen Hvis dette var min USB-stasjon, ville jeg gjort dette: 1. Slutt å bruke stasjonen 2. Sjekk skjulte filer og papirkurv-lignende mapper 3. Skann med Disk Drill 4. Forhåndsvis filene 5. Gjenopprett dem et annet sted Jo mindre du har skrevet til USB-en siden slettingen, desto bedre er sjansene dine. Hvis du handlet raskt, har du fortsatt en mulighet.

Først og fremst, koble fra USB-en og legg den til side. @mikeappsreviewer har rett på det punktet. Jeg er bare uenig i én detalj, jeg ville unngått å rote for mye rundt i systemmapper hvis filene betyr mye. Hver ekstra handling øker risikoen, selv om den er liten.

Dette ville jeg gjort i stedet:

1. Koble USB-en til en stabil PC.
  2. Lag et fullstendig bilde av USB-en først, med et verktøy som USB Image Tool eller HDD Raw Copy.
  3. Kjør gjenoppretting på bildet, ikke den opprinnelige enheten, hvis mulig.
  4. Hvis du vil ta den enklere veien, kjør Disk Drill mot USB-en eller bildefilen.
  5. Gjenopprett filer til datamaskinen din, aldri tilbake til minnepinnen.

Hvorfor lage et bilde først? Hvis flash-stasjonen begynner å svikte, er gjentatte skanninger dårlige nyheter. Én ren lesing er tryggere. Dette betyr mer enn folk tror.

Sjekk også om filene ble slettet av kamera, telefon eller en annen enhet. Noen enheter tømmer katalogoppføringer raskt på FAT/exFAT-stasjoner, noe som reduserer sjansen for gjenoppretting.

Hvis USB-en ble formatert etter sletting, slutt å prøve tilfeldige løsninger. Dyp skanning med Disk Drill er fortsatt verdt et forsøk for bilder og dokumenter, men filnavnene kan være borte.

Denne videoen er bra hvis du vil ha en visuell gjennomgang:
Veiledning for gjenoppretting av USB-data for slettede filer og flash-stasjoner

Én ting til, hvis enheten ber om å bli formatert, ikke godta det. Det lurer folk hele tiden.

Stor ting som ingen nevner nok: sjekk om filene noen gang ble flyttet i stedet for slettet. Windows Utforsker på USB-pinner kan henge etter eller feile midt under dra-og-slipp, og jeg har sett mapper havne i feil katalog med rare forkortede navn. Bruk søk på USB-en etter en del av filnavnet eller filtypen som .jpg, .docx, .pdf før du gjør noe avansert.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker, men jeg er litt mindre overbevist om å bruke for mye tid på å lete etter skjulte/systemmapper hvis filene er veldig viktige. Jeg ville bekreftet at stasjonen er lesbar, og deretter gått rett til gjenoppretting eller opprettelse av et image.

Dessuten, hvis USB-en oppfører seg fysisk merkelig, treg lesing, frakoblingslyder, ber om formatering, fillisten fryser, slutt å plugge den inn og ut igjen hele tiden. Det er da folk gjør det mye verre veldig fort.

Det jeg ville lagt til:

• Hvis mulig, bruk en skriveblokkering eller i det minste vipp den fysiske låsebryteren hvis USB-en din har en
  • Sjekk Event Viewer eller Disk Management kun for å bekrefte stasjonsstatusen, ikke for å fikse den
  • Sorter gjenopprettede filer etter type først, fordi bilder/dokumenter ofte kommer tilbake selv når mappestrukturen er ødelagt
  • For dokumenter hjelper det å forhåndsvise filstørrelsen. En gjenoppretting på 0 KB er søppel, åpenbart

Hvis du vil ha et enkelt alternativ, er Disk Drill fortsatt sannsynligvis den mest brukervennlige USB-gjenopprettingsappen for slettede filer på minnepinner. Jeg ville kalt det et solid valg hvis du ser etter pålitelig programvare for datagjenoppretting for USB-stasjoner og slettede dokumenter, ikke bare den beste programvaren for datagjenoppretting i generelle termer.

Hvis du vil ha en visuell guide, er denne grei:
se denne gjennomgangen av USB-filgjenoppretting

En siste ting: hvis filene ble slettet for en stund siden og du fortsatte å bruke pinnen, vær realistisk. Noe kan være borte for godt. Men hvis du stoppet raskt, har du fortsatt en sjanse.