Først og fremst, koble fra USB-en og legg den til side. @mikeappsreviewer har rett på det punktet. Jeg er bare uenig i én detalj, jeg ville unngått å rote for mye rundt i systemmapper hvis filene betyr mye. Hver ekstra handling øker risikoen, selv om den er liten.
Dette ville jeg gjort i stedet:
- Koble USB-en til en stabil PC.
- Lag et fullstendig bilde av USB-en først, med et verktøy som USB Image Tool eller HDD Raw Copy.
- Kjør gjenoppretting på bildet, ikke den opprinnelige enheten, hvis mulig.
- Hvis du vil ta den enklere veien, kjør Disk Drill mot USB-en eller bildefilen.
- Gjenopprett filer til datamaskinen din, aldri tilbake til minnepinnen.
Hvorfor lage et bilde først? Hvis flash-stasjonen begynner å svikte, er gjentatte skanninger dårlige nyheter. Én ren lesing er tryggere. Dette betyr mer enn folk tror.
Sjekk også om filene ble slettet av kamera, telefon eller en annen enhet. Noen enheter tømmer katalogoppføringer raskt på FAT/exFAT-stasjoner, noe som reduserer sjansen for gjenoppretting.
Hvis USB-en ble formatert etter sletting, slutt å prøve tilfeldige løsninger. Dyp skanning med Disk Drill er fortsatt verdt et forsøk for bilder og dokumenter, men filnavnene kan være borte.
Denne videoen er bra hvis du vil ha en visuell gjennomgang:
Veiledning for gjenoppretting av USB-data for slettede filer og flash-stasjoner
Én ting til, hvis enheten ber om å bli formatert, ikke godta det. Det lurer folk hele tiden.
Stor ting som ingen nevner nok: sjekk om filene noen gang ble flyttet i stedet for slettet. Windows Utforsker på USB-pinner kan henge etter eller feile midt under dra-og-slipp, og jeg har sett mapper havne i feil katalog med rare forkortede navn. Bruk søk på USB-en etter en del av filnavnet eller filtypen som .jpg, .docx, .pdf før du gjør noe avansert.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @sterrenkijker, men jeg er litt mindre overbevist om å bruke for mye tid på å lete etter skjulte/systemmapper hvis filene er veldig viktige. Jeg ville bekreftet at stasjonen er lesbar, og deretter gått rett til gjenoppretting eller opprettelse av et image.
Dessuten, hvis USB-en oppfører seg fysisk merkelig, treg lesing, frakoblingslyder, ber om formatering, fillisten fryser, slutt å plugge den inn og ut igjen hele tiden. Det er da folk gjør det mye verre veldig fort.
Det jeg ville lagt til:
- Hvis mulig, bruk en skriveblokkering eller i det minste vipp den fysiske låsebryteren hvis USB-en din har en
- Sjekk Event Viewer eller Disk Management kun for å bekrefte stasjonsstatusen, ikke for å fikse den
- Sorter gjenopprettede filer etter type først, fordi bilder/dokumenter ofte kommer tilbake selv når mappestrukturen er ødelagt
- For dokumenter hjelper det å forhåndsvise filstørrelsen. En gjenoppretting på 0 KB er søppel, åpenbart
Hvis du vil ha et enkelt alternativ, er Disk Drill fortsatt sannsynligvis den mest brukervennlige USB-gjenopprettingsappen for slettede filer på minnepinner. Jeg ville kalt det et solid valg hvis du ser etter pålitelig programvare for datagjenoppretting for USB-stasjoner og slettede dokumenter, ikke bare den beste programvaren for datagjenoppretting i generelle termer.
Hvis du vil ha en visuell guide, er denne grei:
se denne gjennomgangen av USB-filgjenoppretting
En siste ting: hvis filene ble slettet for en stund siden og du fortsatte å bruke pinnen, vær realistisk. Noe kan være borte for godt. Men hvis du stoppet raskt, har du fortsatt en sjanse.