Jag råkade radera och formatera mitt USB-minne och förlorade viktiga filer som jag fortfarande behöver. Jag letar efter det bästa sättet att återställa data från ett formaterat USB-minne utan att orsaka mer skada, och jag skulle verkligen uppskatta råd om pålitliga verktyg för dataåterställning från USB eller steg som kan hjälpa.
Jag gjorde detta en gång med ett USB-minne fullt av familjefoton, och den viktigaste delen var enkel. Sluta skriva något till enheten. Direkt nu. Om du kopierar nytt innehåll till den ersätts en del av den gamla datan. Efter det kommer återställningsverktyg inte att kunna få tillbaka de delarna.
Det spelar också roll vad som hände under formateringen. Om formateringen blev klar på några sekunder var det nästan säkert en snabbformatering. Det är det bättre utfallet. Snabbformatering bygger vanligtvis upp filsystemet på nytt och rensar filindexet, men mycket av rådata ligger kvar tills nya filer skrivs ovanpå den. Fullständig formatering är hårdare. Den skriver över lagringen, så chanserna till återställning minskar kraftigt.
Om du inte har en säkerhetskopia skulle jag hoppa över de slumpmässiga lösningarna i Kommandotolken som folk klistrar in överallt. Samma sak gäller reparationsverktyg. CHKDSK är till för filsystemsproblem, inte för att få tillbaka data från en formaterad enhet. Jag har sett det göra en rörig enhet värre.
Det här skulle jag göra:
- Koppla ur USB-minnet och sluta använda det.
- Installera återställningsprogram på datorns interna enhet, inte på USB-minnet.
- Anslut USB-minnet igen.
- Kör en fullständig skanning.
- Kontrollera förhandsvisningar innan du återställer filer.
- Spara återställda filer på en annan enhet, aldrig tillbaka på samma USB-minne.
Jag hade ganska bra resultat med Disk Drill. Upplägget är lätt att följa, vilket hjälpte mig eftersom jag var halvt panikslagen första gången jag använde det. Välj USB-minnet, kör Universal Scan, vänta ut den och gå sedan igenom resultaten. Det sorterar efter filtyp, vilket sparade tid för mig. Förhandsvisningsverktyget hjälpte också. Om ett foto gick att öppna i förhandsvisningen fick jag vanligtvis en användbar återställning från det.
En del jag gillade mer än jag väntade mig var diskavbildning. Om USB-minnet tappar anslutningen, ger fel eller känns instabilt, skapa först en avbild och skanna avbilden i stället för att belasta originalenheten om och om igen. Det är säkrare när flashminnet verkar opålitligt.
Några saker påverkar dina chanser:
- Om du inte skrev något nytt till USB-minnet efter formateringen är dina chanser bättre.
- Om du ändrade filsystemet kan återställning fortfarande fungera, även om vissa fildetaljer går förlorade.
- Foton, dokument och videor är vanliga mål för återställningsverktyg, så de brukar gå bättre än ovanliga filtyper.
Om återställda filer kommer tillbaka med konstiga namn skulle jag inte få panik. Jag såg många filer förlora det ursprungliga filnamnet efter en formatering. Att sortera efter typ, storlek eller datum hjälper vanligtvis att pussla ihop saker igen.
Sluta inte heller skanningen i förtid. Det här hände mig en gång. Jag trodde att skanningen var klar eftersom en hög med filer redan hade dykt upp. Senare under skanningen dök mer av det viktiga innehållet upp. Låt den bli klar.
Om USB-minnet inte upptäcks alls, fortsätter att koppla från eller om Windows visar fel storlek, kan problemet vara mer än bara formatering. Upprepade skanningar på ett felande flashminne är ingen bra idé. Om det håller sig anslutet tillräckligt länge, försök att skapa en avbild först. Om filerna är mycket viktiga skulle jag stanna där och lämna in det till en återställningsverkstad.
Så ja, återställning utan säkerhetskopia är ofta fortfarande möjlig. De två stora faktorerna är om det var en snabbformatering och om du skrev något till enheten efteråt. Om det var en snabbformatering och USB-minnet har lämnats orört sedan dess är dina chanser fortfarande ganska goda.
För det första, lita inte på USB-minnet än. Ett formateringsfel är en sak. En döende flashkontroller är en annan. Jag håller med @mikeappsreviewer om att stoppa alla skrivningar, men jag skulle lägga till ett steg innan skanning. Kontrollera SMART- eller hälsoinformationen om ditt verktyg visar den, och notera enhetens exakta storlek i Diskhantering. Om Windows visar en falsk storlek, 0 byte, eller om den fortsätter att återansluta, sluta först att hålla på med filåterställning.
Min syn på fullständig formatering är lite annorlunda. I moderna Windows raderar en riktig fullständig formatering vanligtvis tillräckligt mycket för att förstöra normal återställning, men jag har sett folk kalla en snabb omformatering för en fullständig formatering av misstag. Så kontrollera vad som faktiskt hände innan du ger upp.
Det här skulle jag göra:
- Anslut den till en bakre USB-port, inte till en hubb.
- Kontrollera Diskhantering. Se om partitionen och kapaciteten ser normala ut.
- Om den är stabil, skapa först en byte-för-byte-avbildning. Det här är viktigare än folk tror.
- Skanna avbildningen, inte USB-minnet, med Disk Drill eller en annan återställningsapp.
- Återställ de viktigaste filtyperna först, foton, dokument, projektfiler.
- Öppna ett urval av återställda filer innan du sparar hundratals GB skräp.
Disk Drill är ett bra val för återställning av formaterade USB-minnen eftersom det hanterar både resultat från filsystemskanning och signaturbaserad återställning på ett ställe. Om den ursprungliga mappstrukturen är borta, sortera efter typ och datum. Det går långsammare, men är ofta värt det.
En sak till. Om USB-minnet var krypterat med BitLocker eller användes på en Mac med APFS/HFS+, beror dina resultat mycket på programvaran. Folk hoppar över detta och slösar bort timmar.
Om du vill ha en enkel guide för återställning av flashminnen är den här videon helt okej:
steg för steg-guide för dataåterställning från USB-flashminne
Om filerna dessutom är affärsrelaterade eller juridiska dokument skulle jag sluta efter att ha skapat en avbildning. Gör-det-själv blir riskabelt snabbt. Jag lärde mig det den hårda vägen, två gånger.
En sak jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @voyageurdubois sa: bedöm inte återställningen efter resultatet från den första skanningen. Formaterade USB-enheter ser ofta tomma ut på filsystemnivå, men djupare signaturskanningar kan fortfarande hitta massor av data med saknade namn/mappar. Folk ger upp för tidigt och tror att det misslyckades.
Också en liten invändning: att först skapa en avbild är idealiskt, men på ett billigt och friskt flashminne som råkade formateras och fortfarande är stabilt skulle jag inte göra det onödigt komplicerat om du inte är särskilt teknisk. Om minnet beter sig normalt är en direkt skanning med Disk Drill oftast helt okej. Om det är instabilt, då ska du skapa en avbild innan du gör något annat.
Det som hjälper chanserna för återställning utöver att inte skriva ny data:
- samma dator/OS som tidigare användes med enheten kan ibland hjälpa till att identifiera filsystemets egenheter
- om du minns filtyperna, filtrera efter dem först i stället för att återställa allt
- återställ några filer som test och öppna dem innan du lägger timmar på resten
- om videor kommer tillbaka men inte går att spela upp kan de behöva repareras, inte återställas igen
Och ja, undvik att reparera USB-enheten före återställning. Det är där folk brukar göra det värre.
Om du vill ha en tydlig genomgång är detta faktiskt användbart:
en enkel guide för att återställa filer från en formaterad USB-enhet
Kort version: sluta använda USB-enheten, skanna den med Disk Drill, återställ hittade filer till en annan plats och kontrollera det viktiga först. Om enheten kopplas från eller visar konstig storleksinformation, sluta med gör det själv-grejer eftersom det är där enkel filåterställning snabbt övergår i hårdvaruproblem.
Jag skulle lägga till en aspekt som de andra bara berörde lite lätt: kontrollera om TRIM/säker radering kan ha varit inblandat. På vissa USB-minnen, särskilt nyare med bättre styrenheter, kan en formatering utlösa en rensning som gör återställning mycket svårare än den vanliga regeln att en snabbformatering lämnar data kvar. Så jag håller delvis inte med om den generella optimism som folk ofta har kring snabbformateringar. Det går ofta att återställa, men inte alltid.
Det jag skulle göra annorlunda:
- Titta först på enheten i en hexvisare eller i förhandsgranskningen i ett återställningsprogram och se om stora områden läses som bara nollor eller bara FF.
- Om den återställda skanningen mest visar filnamn men filerna är tomma/korrupta, är det en ledtråd om att styrenheten kanske redan har rensat block.
- Om enheten formaterades i en annan enhet som en kamera, TV eller inspelare, kan resultaten för återställning skilja sig mycket från en Windows-formatering.
Om svaren från @voyageurdubois, @nachtschatten och @mikeappsreviewer: bra råd överlag, särskilt om att inte skriva ny data och att inte försöka reparera först. Jag skiljer mig bara på en punkt: om USB-minnet är billigt och gammalt kan avbildning misslyckas eller stanna upp i evigheter. Ibland är en riktad skanning efter kritiska filtyper först det snabbare sättet att göra en första bedömning.
Disk Drill är ett rimligt val här.
Fördelar
- lätt att använda
- bra på att kombinera resultat från filsystemsåterställning och rå återställning
- förhandsgranskningar hjälper till att sortera bort skräp
- duglig för foton, dokument och vanliga videoformat
Nackdelar
- rå återställning kan tappa ursprungliga namn/mappar
- djupa skanningar kan ge mängder av bråte
- ingen magi om flashstyrenheten redan har raderat block
- licenskostnaden kan irritera folk
Om Disk Drill hittar dina filer, återställ först bara de viktigaste till en annan disk. Om den inte hittar något annat än generiska fragment, testa ett annat skanningsverktyg innan du antar att datan är borta. Olika verktyg är bättre på att extrahera olika filtyper.