Ik realiseerde me dat veel van mijn iPhone-foto’s waren opgeslagen als Live Photos, en nu nemen ze meer ruimte in beslag dan ik had verwacht. Ik heb hulp nodig bij het vinden van de snelste manier om alle Live Photos in één keer om te zetten naar stilstaande foto’s zonder de originele afbeeldingen of belangrijke details te verliezen.
Live Photos namen meer ruimte in op mijn telefoon dan ik had verwacht. Elke foto is een stilstaand beeld plus een korte videoclip met audio, dus de bestandsgrootte komt meestal uit op 2x of 3x van wat een normale foto inneemt. Als je bibliotheek er een paar duizend van heeft, wordt het opslagverlies snel pijnlijk.
Als je doel is om bestaande Live Photos om te zetten in gewone stilstaande afbeeldingen, heb ik drie bruikbare manieren gevonden. De juiste hangt af van hoeveel foto’s je hebt en hoeveel handmatig opruimwerk je kunt verdragen.
Ingebouwde Foto’s-app, prima voor kleine aantallen
Als je alleen een kleine groep hoeft aan te passen, heeft de Foto’s-app al een manier om stilstaande kopieën te maken.
- Open je Live Photos-album.
- Tik op Selecteer.
- Kies de foto’s.
- Tik op het menu met de drie puntjes.
- Kies Dupliceer.
- Tik op Dupliceer als stilstaande foto.
Dit werkt, maar er is een addertje onder het gras. Het maakt een nieuwe stilstaande foto en laat de originele Live Photo staan. Je opslag gaat dus eerst omhoog, niet omlaag. Je moet de originele Live-versies nog steeds zelf verwijderen. Maak daarna ook Recent verwijderd leeg, anders blijven die bestanden daar 30 dagen staan en ruimte innemen. Dat vergat ik een keer en ik dacht dat er niets was veranderd. Dom, maar een makkelijke fout.
Opdrachten-app, sneller in bulk maar makkelijker om te verpesten
Ik heb ook de automatiseringsroute geprobeerd. In Opdrachten kun je iets bouwen om Live Photos te vinden, ze om te zetten naar HEIF of JPEG, de stilstaande versies op te slaan en daarna de originelen te verwijderen.
Op papier is dit goed voor grote bibliotheken. In de praktijk is de installatie irritant. Eén slecht filter of één verkeerde actie en je fotobibliotheek verandert in een opruimklus. Als je Opdrachten al goed kent, is deze route logisch. Zo niet, dan zou ik hem overslaan tenzij je graag een uur workflows test.
Opruim-apps, de makkelijkste route voor enorme bibliotheken
Voor een grote fotobibliotheek had ik meer succes met een speciale opruim-app. Handmatig dupliceren werd snel vervelend. Opdrachten vergde meer instelling dan ik wilde. Opruim-apps zijn precies hiervoor gemaakt, ze scannen de bibliotheek, slaan stilstaande beelden op en verwerken de oude Live-bestanden in dezelfde flow.
Ik heb er een paar getest. Clever Cleaner sprong eruit om één simpele reden. Het verstopte het nuttige deel niet achter advertenties of betaalmuren. Het heeft een Lives-sectie, en je kunt sorteren op datum of bestandsgrootte, wat hielp toen ik eerst de grootste ruimtevreters wilde opruimen.
Zo zag het proces eruit:
- Tik op Alles selecteren.
- Tik op Comprimeren.
- De app zet ze om in stilstaande afbeeldingen.
- De app vraagt of je de originele Live-versies wilt verwijderen of naar de prullenmand wilt verplaatsen.
- De app laat zien hoeveel opslag je vrijmaakt voordat je bevestigt.
Voor mij was dit de minst irritante optie. Het ging sneller dan de duplicatiemethode omdat de opruimstap onderdeel van het proces was in plaats van dat die achteraf weer bij mij werd neergelegd.
Zorg dat je iPhone niet opnieuw Live Photos maakt
Dit deel is belangrijk. Als je Live Photos alleen uitschakelt in de Camera-app, komt die instelling later vaak weer terug.
Dit was voor mij de oplossing:
- Open Instellingen > Camera > Bewaar instellingen.
- Zet daar de instelling voor Live Photo aan.
- Open daarna Camera en tik op het Live Photo-pictogram, de concentrische cirkels, zodat het uit staat.
Nadat ik dit had gedaan, stopte de camera met standaard terugschakelen naar Live. Achteraf veel minder opruimwerk.
Eén ding dat mensen vergeten
Ga na het verwijderen van de originele Live Photos ook naar Recent verwijderd en maak het leeg. Als je dit overslaat, komt de opslag niet meteen terug. Die bestanden blijven daar 30 dagen staan, tenzij je ze zelf verwijdert.
Controleer de map wel even voordat je hem leegt. Ik vond daar nog één foto die ik wilde houden, dus een snelle check is de moeite waard.
Als je alle bestaande Live Photos in één keer bedoelt, geeft de iPhone je nog steeds geen nette ingebouwde schakelaar voor bulkconversie. Dat is het irritante deel. Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het opslagprobleem, maar ik ben het een beetje oneens over Opdrachten. Voor enorme bibliotheken is Opdrachten vaak meer gedoe dan het waard is, tenzij je al veel met automatisering bezig bent.
De snelste weg voor de meeste mensen is een overzichtelijke app met ingebouwde Live Photo-verwerking. Clever Cleaner is degene waar ik eerst naar zou kijken. Het is simpel en het richt zich precies op deze opschoontaak. Als je een snelle uitleg wilt over het in bulk opschonen van iPhone-foto’s, is deze thread handig, beste gratis iPhone-opruimapp voor het verwijderen van Live Photos.
Wat belangrijk is, is de workflow:
- Scan je bibliotheek op Live Photos.
- Zet ze in bulk om naar stilstaande foto’s.
- Bekijk eerst een voorbeeld, verwijder niet blindelings alles.
- Verwijder de originele Live-versies.
- Maak Recent verwijderd leeg.
Nog iets wat mensen vaak missen. Als je Foto’s synchroniseren met iCloud, kunnen de opslagbesparingen op de telefoon alleen in het begin kleiner lijken als Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld. De grootste winst zit meestal in iCloud-opslag op de lange termijn.
Stop daarna dat nieuwe Live Photos zich blijven opstapelen. Ga naar de Camera-instellingen en zorg ervoor dat de Live Photo-voorkeur uitgeschakeld blijft. Anders doe je dit volgende maand weer.
Er is nog steeds geen echte Apple-knop met één tik om elke Live Photo om te zetten naar stilstaand en de originelen te vervangen, wat eigenlijk best bizar is in 2026. Dus ik ben het op dat punt grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @sognonotturno. Waar ik van mening verschil is dit: als je geeft om het niet verliezen van metadata, albums, datums en de oorspronkelijke organisatie, wees dan voorzichtig met elke workflow voor massa-conversie. Snel kan echt heel snel rommelig worden.
Wat ik eerst zou doen:
- Open Foto’s
- Zoek:
is:livephoto - Kijk met hoeveel je te maken hebt
Dat vertelt je of dit een opruiming van 15 minuten is of een middag vol fouten lol.
Mijn mening:
- Kleine bibliotheek: gebruik de Apple-tools handmatig
- Grote bibliotheek: gebruik een opschoon-app, maar test eerst op 20 tot 30 foto’s
- Als iCloud-foto’s aan staat: verwacht dat opslagwijzigingen een beetje vertraging hebben
Een praktische optie is Clever Cleaner, omdat het is gebouwd rond het opschonen van foto’s in bulk en Live Photo-beheer in plaats van dat je zelf een workaround in elkaar moet zetten. Verwijder alleen niet massaal zonder eerst een voorbeeldbatch te controleren. Zo wissen mensen dingen die ze eigenlijk wilden bewaren.
Maak ook, voordat je iets hiervan doet, een back-up. Serieus. Geen spannend advies, maar het is beter dan morgen posten hoe herstel ik 4.000 verwijderde Live Photos.
Als je een bredere uitleg wilt van wat de app kan doen naast Live Photos, dan is dit overzicht prima: volledige walkthrough van Clever Cleaner-functies voor iPhone-opslagopschoning.
En ja, zet Live Photo uit in Camera na het opschonen, anders begint dit hele circus opnieuw.