Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik ontdekte dat grote berichtbijlagen veel ruimte innemen. Ik heb sommige van die foto’s al opgeslagen in mijn filmrol, maar ik ben bang dat het verwijderen van de bijlagen ook de foto’s verwijdert die ik wil bewaren. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om grote bijlagen op de iPhone te wissen zonder opgeslagen foto’s te verwijderen.
Hoe verwijder ik grote bijlagen van de iPhone zonder de foto's die ik heb opgeslagen te verwijderen?
Het verwijderen van berichtbijlagen klinkt eenvoudig, totdat je denkt: wacht, wat gaat dit nog meer wissen? Ik heb het uitgezocht, en dit is de korte versie van wat blijft en wat verdwijnt.
Als je een bijlage verwijdert, verdwijnen opgeslagen foto’s dan ook?
Nee. Zodra je in een fotobericht op Bewaar afbeelding tikt, zet je iPhone een aparte kopie in de Foto’s-app. Vanaf dat moment staat die op zichzelf. Als je de bijlage later uit Berichten verwijdert, verwijder je alleen de kopie die aan het gesprek is gekoppeld. Die in Foto’s blijft staan.
Verwijdert het verwijderen van bijlagen ook het tekstgesprek?
Nee. De sms-berichten blijven staan. Als je media verwijdert via het infoscherm van de chat of via de instellingen voor iPhone-opslag, verwijder je alleen het afbeeldings- of videobestand. Het gesprek zelf blijft gewoon bestaan.
Waarom de opslagruimte er soms onveranderd uitziet nadat je dingen hebt verwijderd
Ik liep hier ook tegenaan en dacht dat de telefoon me negeerde. Meestal spelen er twee dingen.
Ten eerste verdwijnen verwijderde bijlagen niet altijd meteen. Ze blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan, tenzij je ze definitief verwijdert. Als je die ruimte nu meteen terug wilt, open je Berichten, tik je linksboven op Wijzig, kies je Toon recent verwijderd en wis je die onderdelen vervolgens permanent.
Ten tweede lopen de opslagcijfers van de iPhone achter. iOS neemt de tijd om het totale opslaggebruik bij te werken. Ik moest mijn telefoon opnieuw opstarten voordat het getal er goed uitzag.
Wat er gebeurt als Berichten in iCloud is ingeschakeld
Als Berichten in iCloud is ingeschakeld, wordt een verwijdering gesynchroniseerd op elk apparaat dat jouw Apple ID gebruikt. Dus als je een bijlage op je iPhone verwijdert, verdwijnt die ook uit iCloud en van je andere Apple-apparaten.
Als Berichten in iCloud is uitgeschakeld, blijft de verwijdering lokaal op het apparaat waarop je het hebt gedaan.
Waarom bijlagen in bulk verwijderen zo vervelend voelt
Apple geeft je hier wel een ingebouwde route voor in Instellingen, dan Algemeen, dan iPhone-opslag en vervolgens Bekijk grote bijlagen. Het probleem is dat er geen nette optie is om veel tegelijk te selecteren. Je tikt bestanden één voor één aan. Als je berichtgeschiedenis vol staat met jaren aan rommel, wordt dat al snel heel vermoeiend. Ik heb ooit een paar honderd handmatig gedaan. Nooit meer.
Een snellere manier om grote bestanden op te ruimen
Wanneer de opslag vol begint te raken, gaan iPhones zich vreemd gedragen. Apps lopen vast. Het toetsenbord reageert traag. Foto’s blijft net iets langer hangen dan zou moeten. Berichtbijlagen maken vaak deel uit van de rommel, maar zijn zelden het hele probleem.
Clever Cleaner kijkt breder dan alleen het opschonen van Berichten. Wat mij opviel, was het tabblad Heavies. Daar staan je grootste bestanden als eerste, met bestandsgroottes direct op de miniaturen, zodat enorme video’s en oversized screenshots snel bovenaan komen. Het tabblad Similars groepeert bijna dubbele foto’s, niet alleen exacte kopieën, wat hielp bij burstfoto’s en de vijf mislukte pogingen die ik altijd maak voordat er één bruikbare foto tussen zit. De verwerking blijft op het apparaat, dus er wordt niets ergens anders naartoe gestuurd.
Nadat ik daar ongeveer 30 GB aan grote video’s en screenshots had verwijderd en vervolgens Recent verwijderd had geleegd, kwam de vrije ruimte terug en stopte de vertraging. Voor mij waren de berichtbijlagen een deel van het probleem, niet het hele probleem.
Ja. Je opgeslagen foto’s blijven in Foto’s.
Als je een bijlage van een bericht verwijdert, wordt de kopie in Berichten verwijderd. De kopie die je al in je filmrol hebt opgeslagen, wordt niet gewist. Ik heb dit getest met een paar foto’s en één video. De opgeslagen items bleven staan.
Met één ding ben ik het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: de ingebouwde opruimfunctie is irritant, maar voor kleinere opschoonacties werkt die prima. Als je maar 20 tot 30 grote bestanden hoeft te verwijderen, zou ik eerst de iPhone-tools gebruiken.
Snelste plekken om te kijken:
Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Berichten
Kijk dan bij Foto’s, Video’s, GIF’s en Stickers, of Grote bijlagen.
Controleer ook afzonderlijke gesprekken:
Open Berichten > tik op de naam van het contact of de groep > bekijk alle foto’s/bijlagen > verwijder daar de grote bestanden.
Voordat je veel verwijdert, open je Foto’s en controleer je of de afbeeldingen die je wilt bewaren daar staan. Als je extra zekerheid wilt, markeer ze dan als favoriet of verplaats ze eerst naar een album. Kost 2 min.
Als je opslag nog steeds vol zit na het opschonen van Berichten, gebruik dan Clever Cleaner om de grootste bestanden op je telefoon te vinden, vooral video’s, dubbele foto’s en schermafbeeldingen. Deze gids is een prima uitleg om snel iPhone-opslag vrij te maken, hoe je iPhone-opslag opschoont en grote bestanden verwijdert.
Korte versie: opgeslagen foto blijft, berichtbijlage gaat weg, gesprek blijft. iOS-opslagcijfers lopen soms achter, dus raak niet in paniek als de vrije ruimte niet meteen wordt bijgewerkt.
Ja, het verwijderen van de bijlage uit Berichten verwijdert niet de foto die je al in Foto’s hebt opgeslagen. Dat zijn in feite twee aparte kopieën.
Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @hoshikuzu zeiden: als je Optimaliseer iPhone-opslag gebruikt voor iCloud-foto’s, kan de afbeelding nog steeds in Foto’s verschijnen, zelfs als het bestand in volledige resolutie in iCloud staat, dus verwar dat niet met dat het “weg” is. Controleer eerst of de foto normaal opent in de Foto’s-app en verwijder daarna de bijlage uit Berichten.
Daarnaast ben ik het eigenlijk niet helemaal eens met het doen van een enorme handmatige schoonmaak binnen Berichten als je heel veel oude rommel hebt. Voor een paar items is het prima, maar daarna wordt het een hele klus. Een snellere aanpak is om ook je algemene opslagvreters op te ruimen, omdat bijlagen in Berichten vaak maar één deel van de rommel zijn. Clever Cleaner is handig om gigantische video’s, dubbele foto’s en andere ruimteverspillers buiten iMessage op te sporen. Als je een beter overzicht wilt, geeft deze review van Clever Cleaner voor iPhone en gids voor opslagopruiming een duidelijke uitleg.
Kleine veiligheidsstap voordat je dingen verwijdert:
- zorg ervoor dat de foto zichtbaar is in Foto’s
- voeg hem toe aan een album of markeer hem als favoriet
- als hij echt belangrijk is, maak er dan ook een back-up van in iCloud-foto’s of Google Foto’s
Dus, kort antwoord:
Verwijderen uit Berichten = bijlage weg uit chat
Opgeslagen foto in Foto’s = blijft staan
Tenzij je hem natuurlijk ook uit Foto’s verwijdert. Apple houdt ervan om simpele dingen twijfelachtig te laten aanvoelen lol.
Ja. Als de foto al was opgeslagen in de Foto’s-app, zal het verwijderen van de bijlage uit Berichten die opgeslagen kopie niet verwijderen.
Een kleine kanttekening bij wat @hoshikuzu, @nachtschatten en @mikeappsreviewer hebben uitgelegd: als je doel is om ruimte vrij te maken, is het verwijderen van bijlagen soms maar de helft van het werk. De opgeslagen kopie in Foto’s kan ook nog steeds veel opslag innemen, vooral bij video’s. Dus als hetzelfde grote bestand zowel in Berichten als in Foto’s staat, kan het verwijderen van alleen de versie in Berichten minder ruimte vrijmaken dan je verwacht.
Wat ik meestal doe:
- bevestigen dat de afbeelding/video in Foto’s opent
- de bestandsgrootte in Foto’s controleren als de opslag echt krap is
- daarna de bijlage in Berichten verwijderen
Ik ben het licht oneens met het idee dat bijlagen in Berichten meestal het grootste probleem zijn. In veel gevallen is de echte opslagvreter de opgeslagen mediabibliotheek, niet de chatkopie.
Als je een bredere opschoonronde wilt, is Clever Cleaner handig om zware bestanden buiten Berichten ook op te sporen.
Voordelen van Clever Cleaner:
- gemakkelijk de grootste video’s en duplicaten vinden
- sneller dan jarenlang door gespreksthreads heen pluizen
- helpt ook screenshots en vergelijkbare foto’s op te ruimen
Nadelen:
- niet nodig als je alleen een paar berichtbijlagen hoeft te verwijderen
- je moet nog steeds dubbel controleren wat je bewaart
- opschoonapps kunnen ervoor zorgen dat mensen te agressief dingen verwijderen
Dus het veilige antwoord is:
- verwijderen uit Berichten = chatbijlage verwijderd
- opgeslagen item in Foto’s = blijft staan
- maar controleer ook de opslag van Foto’s, want die kopie telt nog steeds mee voor je ruimte