Jeg slettet ved et uhell en partisjon mens jeg administrerte disken min, og nå får jeg ikke tilgang til viktige filer som var lagret på den. Jeg ser etter et gratis verktøy for gjenoppretting av partisjoner som faktisk fungerer og er trygt å bruke. Hvis noen har erfaring med å gjenopprette en slettet partisjon uten å miste data, ville jeg satt stor pris på hjelpen.
Jeg har vært gjennom dette én gang, og den store feilen er å forhaste seg. Når en partisjon blir slettet, er det først oppsettet som forsvinner. Filene dine blir ofte liggende en stund. Det som avgjør utfallet, er hva du gjør de neste minuttene.
Her er rekkefølgen jeg ville fulgt.
- Slutt å skrive noe som helst til disken.
Ikke opprett en ny partisjon. Ikke formater den tomme plassen. Ikke kopier filer over på den. Hver skriving øker sjansen for å overskrive ting du fortsatt kan få tilbake.
- Åpne Diskbehandling før du prøver å reparere noe.
Jeg har sett tilfeller der partisjonen fortsatt var der, den hadde bare mistet stasjonsbokstaven. Hvis det er tilfelle, vil det å legge til en bokstav få den tilbake i Filutforsker, og da er du ferdig. Hvis Windows viser plassen som Ikke allokert, er partisjonsoppføringen mest sannsynlig borte.
- Hent ut filene dine først.
Dette er delen folk hopper over, og så angrer de senere. Selv om målet ditt til slutt er å bygge opp selve partisjonen igjen, ville jeg lagret de viktige dataene før jeg rørte partisjonstabellen.
For dette steget er gjenopprettingsprogramvare den tryggere veien. Jeg hadde bedre hell med Disk Drill enn med noen andre jeg testet. Den fant slettede partisjoner, beholdt mappenavn i mange tilfeller, og lot meg forhåndsvise filer før gjenoppretting. Den siste delen sparte meg tid.
Hvis disken oppførte seg merkelig før alt dette, treg lesing, tilfeldige frakoblinger, klikkelyder, lag et fullstendig byte-for-byte-avbild først. Skann avbildningen, ikke den originale disken. Den lærte jeg på den harde måten.
- Prøv partisjonsgjenoppretting først etter at dataene dine er trygge.
Hvis du vil ha partisjonen gjenopprettet, ikke bare filene, er TestDisk vanligvis det gratisverktøyet folk tyr til. Greit nok. Det er bra, men ikke nybegynnervennlig. Ett feilvalg der inne, og du har et større rot enn da du startet. Jeg ville ikke rørt det før de viktige filene mine allerede var kopiert et annet sted.
- Opprett partisjonen på nytt til slutt.
Hvis gjenoppretting av den opprinnelige partisjonen mislykkes, oppretter du en ny i Diskbehandling, gjør en hurtigformatering og kopierer de gjenopprettede filene tilbake. Siste steg, ikke første.
Et par ting endrer sjansene.
Hvis du oppdaget slettingen med en gang og stoppet, er sjansene dine ofte ganske gode. Hvis du allerede har opprettet en ny partisjon i samme område, eller formatert den, blir gjenoppretting raskt vanskeligere fordi noe av den gamle strukturen kan være borte. Ikke alltid alt, men nok til å skade sjansene.
SSD-er er også vanskeligere. TRIM kan slette slettede data tidligere enn en HDD ville gjort. Det skjer ikke alltid i samme sekund som en partisjon blir slettet, men jeg ville ikke regnet med ekstra tid.
Min vurdering er enkel. Gjenopprett dataene først. Reparasjoner kommer etterpå. Den rekkefølgen ga meg best resultater og hindret meg i å gjøre disken verre.
Ja. Gratis alternativer finnes. Den mest kjente er TestDisk, men jeg er ikke enig med folk som behandler den som det første alle brukere bør kjøre. Den fungerer, men menyflyten er lett å rote til hvis du er stresset og trøtt.
Mitt syn:
-
Sjekk om partisjonen mangler eller bare er skjult.
Hvis volumet fortsatt vises i Diskbehandling, tildel en stasjonsbokstav først. -
Hvis den vises som ikke-allokert, bruk et filfokusert verktøy før et verktøy for partisjonstabell.
Det er her Disk Drill gir mening. Det er tryggere for vanlige brukere, forhåndsvisning er nyttig, og gjenoppretting av mappestruktur er ofte bedre enn med eldre gratisverktøy. Gjenopprett de viktige filene til en annen stasjon. -
Hvis du vil ha tilbake selve partisjonen, prøv deretter TestDisk.
Det er gratis, kraftig og stygt. Flott kombinasjon, haha. Det fungerer faktisk i mange tilfeller med slettede partisjoner, spesielt på HDD-er.
Et punkt der jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer, er at jeg ville hoppet over partisjonsgjenoppretting helt hvis filene betyr mer enn oppsettet. Hent ut data først, bygg opp igjen senere. Raskere. Mindre risiko.
Hvis dette også er en SSD, må du handle raskt. TRIM reduserer sjansene for gjenoppretting.
For en ryddig gjennomgang er denne guiden til å gjenopprette en slettet partisjon lettere å følge:
se denne veiledningen for gjenoppretting av slettet partisjon
Kortversjonen: gratisverktøyet for partisjonsgjenoppretting er TestDisk. Det tryggere verktøyet for å gjenopprette filer fra den slettede partisjonen er Disk Drill. Hvis dataene dine betyr noe, ville jeg startet med det andre.
Ja, men jeg ville delt dette i to forskjellige mål fordi folk blander dem sammen:
- gjenopprette partisjonsoppføringen
- gjenopprette filene
For virkelig gratis partisjonsreparasjon er TestDisk fortsatt det opplagte svaret. Det kan gjenopprette slettede partisjoner i mange HDD-tilfeller. Jeg er delvis enig med @mikeappsreviewer og @himmelsjager der. Der jeg er litt uenig er dette: hvis du ikke er komfortabel med å lese partisjonstabeller og sektorinformasjon, kan TestDisk veldig fort gå fra gratis løsning til hvorfor gjorde jeg dette verre.
Derfor pleier jeg vanligvis å si til vanlige brukere at de bør tenke filgjenoppretting først, partisjonsgjenoppretting deretter. Disk Drill er bedre på den siden av jobben fordi det er lettere å bekrefte hva som fortsatt er der før man endrer diskstrukturen. Selv om grensen for gratis gjenoppretting ikke er ubegrenset på Windows, er det fortsatt et av de tryggere verktøyene for å sjekke hva som kan gjenopprettes.
En annen ting som ingen nevner nok: sjekk Enhetsbehandling og SMART-status før noe som helst. Hvis disken har maskinvarefeil, vil ikke gjenopprettingsprogramvare på magisk vis fikse en døende disk. I så fall, klon først hvis du kan.
Hvis du vil ha flere sammenligninger, er denne tråden på beste programvare for datagjenoppretting for slettede partisjoner og tapte filer verdt å lese.
Kortversjon:
- Gratis verktøy for partisjonsgjenoppretting: TestDisk
- Tryggere alternativ for filgjenoppretting: Disk Drill
- Hvis disken er i dårlig stand, stopp med gjør det selv-ting og lag et diskbilde først
SSD? Handle raskt. HDD? Bedre sjanser, vanligvis.
Jeg ville lagt til én ting som de andre bare var så vidt inne på: sjekk partisjonsskjemaet før du prøver noen gjenoppretting. Hvis disken er GPT og bare én oppføring ble slettet, kan gjenoppretting av partisjonen være ryddig. Hvis selve tabellen er skadet, er filgjenoppretting vanligvis det smartere valget.
Jeg er litt uenig med leiren som sier at man alltid skal gjenopprette filer først. Hvis det bokstavelig talt ikke har blitt skrevet noe til disken siden slettingen, kan en forsiktig gjenoppretting av partisjonen være raskere og bevare alt på én gang. Men det gir bare mening hvis du er veldig sikker på at disken er frisk og du vet hvilken partisjon som skal være der.
For vanlige brukere ville jeg bekreftet muligheten for gjenoppretting før jeg endrer noe. Det er der Disk Drill er nyttig.
Fordeler med Disk Drill:
- enkel å skanne med og forhåndsvise
- bra for å sjekke om filer fortsatt kan gjenopprettes
- mer brukervennlig enn lavnivåverktøy
- bevarer ofte mappestrukturen bedre enn gammeldagse verktøy
Ulemper:
- gratis gjenoppretting på Windows er begrenset
- er ikke først og fremst et verktøy for reparasjon av partisjonstabell
- dype skanninger kan ta en stund
- mindre ideell hvis du vil ha rå kontroll
Så mitt syn sammenlignet med @himmelsjager, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer:
- Hvis du vil ha et helt gratis verktøy for å gjenopprette selve partisjonen, er TestDisk fortsatt svaret.
- Hvis du vil ha den minst stressende måten å bekrefte at filene dine fortsatt er der, er Disk Drill det beste første sjekkpunktet.
- Hvis SMART viser feil eller disken kobler fra, stopp og lag en klone eller et diskbilde før du gjør noen av delene.
Hvis dette også var en ekstern USB-disk, prøv å koble den direkte til SATA eller et annet kabinett først. Dårlige bridge-kort kan få gjenoppretting til å se verre ut enn den er.